Tervehdyksiä Egyptistä!

Terve,

Minä olen Eslam. Olen egyptiläinen 25-vuotias mies. Minun äidinkieleni on arabia ja olen oppinut englannin- sekä suomen kielen itsekseni. Opiskelen nykyään ruotsia ja viron kieltä.

En ole koskaan käynyt Suomessa, olen asunut koko elämäni ajan Egyptissä. Silloin kun olen ensin kuullut suomenkielistä musiikkia vuonna 2006, rakastuin suomenkieleen kovasti. Sen jälkeen yritin oppia lisää Suomesta, saada lisää suomenkielistä mediaa ja jutella suomalaisten kanssa Internetissä. Olen lukenut, katsellut ja kuunnellut paljon ja tutustunut Suomen kulttuuriin.

Vihdoin ja viimein aloin opiskelemaan suomenkieltä itsekseni kesällä 2013, vain Internetin avulla. Ensiksi opiskelin kirjan, ’From start to Finnish, Leila White’. Sitten luin ja samalla käänsin englantiin kirjan, ’Muumipeikko ja Pyrstötähti’. Luin sanoittain, eli kun kohtasin uuden sanan, etsin sen merkitystä ja sitten kirjoitin sen tekstitiedostoon tietokoneella, kunnes ymmärsin lauseen kaikki sanat ja sitten käänsin koko lauseen ja kirjoitin sen toiseen tekstitiedostoon. Olen ollut todella hidas alussa, yksi sivu kesti minut koko päivän mutta ajan päästä aloin lukea nopeammin. Voin kyllä näyttää teille nämä tiedostot ja käännökset, jos te haluaisitte nähdä ne. Pikku hiljaa sisäistin suomenkielen sanasto ja logiikka.

Toinen suomenkielinen kirja minkä olen lukenut oli Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen. En ole kääntänyt sitä, vaan luin ja kirjoitin alas uudet sanat ja niiden merkitykset. Etsin sanojen merkityksiä Internetistä. mm. ’Google translate’, ’Wiktionary’, ’www.sanakirja.org’ olivat paljon apua. Minulla on myös Nykysuomen Sanakirja tietokoneella. Luin koko Sinuhen läpi ja kuuntelinkin sitä äänikirjana. Tästä lähtien olen lukenut ja kuunnellut paljon kirjoja, kuten Mika Waltarin Johannes Angelos ja Komisario Palmun kirjoja, Tove Janssonin Muumitarinoita, Väinö Linnan Tuntematon Sotilas, Ranya elRamyn Auringon Asema, Elias Lönnrotin Kalevala, Eino Leinon runoja ynnä muita.

En osannut ymmärtää mitään kun alussa kuuntelin suomenkieltä vaikkakin osasin lukea hyvin. Olen kuunnellut hyvin paljon, mm. Yle radiota, elokuvia, musiikkia ja videoita Internetissä. Yritin erottaa ja tavata sanat kuunnellessani ja etsiä niiden merkityksiä. Aloin pikku hiljaa osata kuunnella suomea ja nyt ymmärrän lähes kaiken kun kuuntelen sitä.

Minulla on harrastus tekstittää suomenkielisiä Muumien jaksoja sekä suomeksi että englanniksi. Voitte löytää tekstittämieni jaksot tästä:
https://drive.google.com/folderview?id=0B0FiO4WB0HXNfmJWZDVxaUNNekppdTJaUjFxcXJoSnh0M3JBWlhnY1ZqMl9LQnotTlczWHc&usp=sharing

Lueskelen myös suomenkielisiä runoja ja kääntelen ne englantiin. Voitte löytää ne ja kuunnella miten lausun suomea sekä englantia, tästä:
https://www.youtube.com/user/talvinenkuutamo/videos

Minulla ei ole perustetta millä voisin hakea oleskelulupaa, eikä minulla ole tarpeeksi rahaa jotta voisin opiskella Suomessa.
Opiskellakseni Suomessa tarvitsisin 6,720 euroa/vuodessa:

  1. Haluaisin tulla opiskelemaan Suomeen. Miten minun tulee toimia?
    Kun olet saanut opiskelupaikan suomalaisessa oppilaitoksessa, voit
    hakea oleskelulupaa opiskelun perusteella. Opintojesi on oltava
    ammattiin tai tutkintoon johtavia. Vain perustellusta syystä muihin kuin
    tutkintoon tai ammattiin johtaviin opintoihin voidaan myöntää
    oleskelulupa.
    Lisäksi sinulla pitää olla riittävät varat Suomessa opiskelua varten
    (käytännössä 560 euroa/kk tai 6 720 euroa/vuosi) ja voimassa oleva
    riittävän kattava sairausvakuutus.

Minun täytyy ensin tehdä töitä Egyptissä ja säästää tarpeeksi rahat opiskellakseni Suomessa tai toinen vaihtoehto olisi se, että löydän töitä Suomesta. Haluan siis opiskella tai työskennellä Suomessa.

Olen valmistunut vuonna 2013 ja olen etsinyt töitä siitä lähtien enkä voinut löytää mitään vielä. Tilanne Egyptissä on aika huono, esim. koulutus täällä on pelkka katastroofi eikä ole vaihto-ohjelmia, minkä kautta voisin tulla opiskelemaan Suomessa.

Olen kirjoittanut Suomen suurlähetystölle Kairossa, ja ne ovat sanoneet että niillä ei ole avoimia työpaikkoja ja että minä voin etsiä työpaikka http://www.mol.fi/ sivustolta. Olen laittanut työhakemuksia. Yritän kaiken, lähetin hakemukset jopa siivousalan firmoille. En ole saanut mitään vastausta vielä.

Minä tarvitsen apua jotta saisin opiskella tai työskennellä Suomessa. Voisitteko auttaa minua?

Tässä on minun ansioluettelo, suomeksi, ja englanniksi.

1 tykkäys

Ohhoh! Et ihan turha kielimies olekkaan. Minä asun Thaimaassa ja jää minulta Thai kieli oppimatta, kun tuo kirjoitus on minulle yhtä koukeroa. Muutaman sanan olen oppinut, vaikka olen kohta kolme vuotta asunut täällä. Englannilla jotenkin tulee turistipaikoissa toimeen, mutta nykyään asun ihan Thaikaupungissa ja ainoa valkoihoinen täällä olen minä. Tulkki pitää olla mukana, kun jotain menee selvittelemään. Tuollaisella kyvyllä oppia kieliä, on mahdolisuudet tässä maailmassa vaikka mihin. Onnea!

Moi! Kiitos arvostuksesta!

Eurooppalaisen on helppo muuttaa minne tahansa, mutta egyptiläisen tai jonkun muun afrikkalaisen on todella vaikea. Meitä ei kerta kaikkiaan haluta, siksi etsin apua.

Anteeksi että minun muumitekstityksien, ansioluetteloitten ja runojen linkit oli rikki. Korjasin ne!

1 tykkäys

Olen samaa mieltä @EPR:n kanssa.

Minä haaveilen välillä pois Suomesta pääsemisestä ja minulta on mennyt ohi miksei ketään haluttaisi. Minulla on tosin itselläni lukuisia itsetunto-ongelmia, joiden vuoksi minusta tuntuu, ettei minua haluttaisi minnekään.

Itse en osaa auttaa ketään mitenkään, mutta toivon, että täällä foorumilla on joku muu, joka osaa.

1 tykkäys

Suomalaisilla ei ole itsellään kokemusta siitä miten opiskelu- tai työpaikkaa haetaan ulkomailta, joten yritin etsiä netistä tietoa maahanmuuttajien yhteisöistä joilla tätä kokemustietoa olisi. Yriitn näköjään väärillä hakusanoilla koska löysin vain kristillisiä yhteisöjä jotka pyrkivät löytämään kontaktin arabiaa puhuviin maahanmuuttajiin. Kukahan keksisi oikeat hakusanat? Suomessa on paljon arabiaa puhuvia joilla varmasti on realistista tietoa mahdollisuuksista.

Koulutuspaikoista löysinkin nyt hyvän lähteen: http://www.opiskelupaikka.fi/Virtuaaliopo/Kysymykset/Ulkomailta-Suomeen-opiskelemaan

Siinä kerrotaan että opiskelupaikan hakuun tärkein vaatimus on se että kotimaassa on ensin suorittanut sen tasoisen tutkinnon joka Suomessa vaaditaan opiskelupaikan saamiseen. Esimerkiksi jos pyrkii yliopistoon, pitää olla koulua käytynä Suomen lukiota (upper secondary school) vastaavasti. Ammattiopinnoissa on samoin aina joku peruskoulutus vaatimuksena.

Tuolla sivulla on myös useita linkkejä sivustoille, joilla erityisesti neuvotaan ulkomaalaisia opiskelupaikan haussa.

1 tykkäys

Moi, AimoE!

Minä olen etsinyt ja tutkinut viralliset tiedot jo.
Opiskellakseni Suomessa, tarvitsen tämä:

“Lisäksi sinulla pitää olla riittävät varat Suomessa opiskelua varten (käytännössä 560 euroa/kk tai 6 720 euroa/vuosi)”

http://www.migri.fi/asiointi/usein_kysyttya/oleskeluluvat/opiskelijat
http://www.migri.fi/opiskelu_suomessa

6 720 Euroa on 67 200 egyptiläistä puntaa. Tämä on suuri summa rahaa. Minun perhe ei ole rikas.

Olen valmistunut vuonna 2013 ja olen etsinyt töitä siitä lähtien enkä voinut löytää mitään. Tilanne Egyptissä on todella huono. Meillä on todella rankka työttömyystilanne.

Jaa, haet siis henkilökohtaista sponsoria. Jospa saisit yhteyden Suomessa asuviin arabeihin, niin hekin voisivat kertoa että meillä kulttuuri on toisenlainen, meillä hommat ei toimi henkilökohtaisten sponsoreiden kautta.

Minä haen työtä, enkä mitään henkilökohtaista sponseria. Yritin hakea työtä www.mol.fi sivustosta, muttei kukaan vastaa.

En elä harhakuvitelmissa että kukaan lähtisi rahoittamaan minua.
Haluaisin vain tietää mitkä ovat mahdollisuuteni päästä sinne töihin, sillä opiskeluun ei minulla ole varoja.

Suomessa on työttömyys korkealla juuri nyt. Kun työantaja hakee uutta työntekijää, tarjolla on monia hakijoita. Suoraan ulkomailta hakevaa työntekijää pitää päästä jotenkin haastattelemana, ja muutenkin työnantajalle tulee kuluja siitä että hakija on jossain kaukana. Sellaisia kuluja työnantaja on valmis maksamaan vain siinä tapauksessa että tehtävään haetaan ihan tietynlaista asiantuntijaa jota ei muulla tavalla löydetä. Olen itse ollut töissä yhtiössä joka lähetti johtajia rekrytoimaan asiantuntijoita ulkomailta, silloin kun firmalla meni hyvin. Sittemmin minäkin jouduin lähtemään kun töitä ei enää riitä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.

Olen edelleenkin sitä mieltä että suomessa asuvat ulkomaalaiset voisivat kertoa sinulle mikä on realistista paremmin kuin me suomalaiset.

Suomessa on vapaata poimia marjoja ja sieniä metsistä.

Täällä on ollut poimioita vierailemassa Thaimaasta, joten Egypti taida olla sen kauempana. Tosin myös Eestistä (Suomeksi Virosta) ja Venäjältä.

Mansikanpoimijaksi siis pääsee kyseisen sesongin aikana (Olisikohan Toukokuu-Heinäkuu) mansikkatiloille. Mustikan-, lakan- ja puolukanpoimijaksi saa mennä metsään niin sanotulla jokamiehenoikeudella (hyttysten, paarmojen ja hirvikärpästen syötäväksi (hyttynen on kuin moskiitto, muttei levitä malariaa)). Marjastusaika on noin elokuu-lokakuu. Niitä marjoja voi viedä vaikka torille torinmyyjille.

Lisäksi lokakuu-marraskuu on sopivaa aikaa kerätä sieniä metsistä jokamiehen oikeudella.

Muita töitä on vaikeampi saada varsinkaan ulkomailta.

Parhaan hinnan saa lakoista(valkeankeltaien polarberry), mutta siinä on myös kilpailua ahkerien thaimaalaiste kanssa. Itse suosittelisin mustikanpoimintaa, kun villimustikat ovat voimakkaamman makuisia kuin tilojen pensasmustikat. (Makuasia kumpi on parempi). Tosin mustikat ovat hallanarkoja. (siis yöpakkaset saattavat tuhota parhaan sadon).

Vaikka jokamiehen oikeuksiin kuuluu marjojen ja sienten poiminta, niin se myös rajoittuu siihen. Ei saa tehdä nuotiota metsän puista, eikä saa häiritä (siis poimia) marjoja ihan asutusten läheisyydestä, ja poimia saa vain marjoja. Pensaita ei siis saa irrottaa maaperästä.

Marjojen ja sienten määrä riippuu vuodesta. Joinakin vuosina tulee pajon, ja toisina vähän, joten on jonkinmoinen riski tulla tyhjätaskuna Suomeen.

Mansikkatiloille kannattaa olla yhteydessä ennen Suomeen tulemista. Lisäksi jotkin mansikkatilalliset saattavat huijata (eivät maksa palkkaa sovitusti). Mansikkatilan valinnassa en osaa neuvoa.

Jotkut, jotka tietävät paremmin, voivat täydentää ja korjata kirjoittamaani. (Talvella ei tänne kannata tulla, mutta kesällä täällä paistaa aurinko pitkään, ja aivan pohjoisessa aurinko ei laske ollenkaan).

Huomioitavaa on myös, että suuri osa sienistä on myrkyllisiä tai pahanmakuisia, ja niillä ei ole kaupallista arvoa. Kanttarelli voisi olla sellainen, joka erottuu myrkyllisistä sienistä. (En ole siitäkään varma).

Kiitos ja anteeksi.

Vastuu vapaus… En tiedä onko asiat niin kuin kirjoitin, enkä ota vastuuta kirjoittamisestani. Neuvoja saa vapaasti ottaa käyttöön, mutta niiden oikeellisuudesta en vastaa.

Edit - Huomioitavaa on myös, että ihan konkreettinen uhka on metsään eksyminen.

Ihan totta, hyvä muistutus.

Suomalaiset ovat laiskistuneet eivätkä enää viitsi poimia marjoja, ne ostetaan torilta. Ja metsissä riittää tilaa poimijoille. Mutta silloin kun poimijoita alkoi tänne tulla isolla joukolla, moni koki tulleensa huijatuksi. Olivat ottaneet isoja lainoja että pääsivät matkustamaan tänne, ja sitten marjoja ei ollutkaan tarpeeksi ja palkat jäivät pieniksi ja lainat maksamatta.

Mutta sen jälkeen on sovittu parannuksista poimijoiden työoloihin. Näiden parannusten ansiosta toiminta on nykyään paljon turvallisempaa poimijoille. Siksi on parasta ettei tule tänne noin vaan ja mene omin päin poimimaan, vaan ottaa yhteyttä sellaiseen firmaan joka kutsuu poimijoita ja noudattaa sovittuja sääntöjä. Silloin se on melko turvallista. Marjamatkan voi tehdä kolmen kuukauden turistiviisumilla, joten se ei vaadi edes työlupaa. Poimijat tietysti viettävät aikansa metsässä, aika yksinään. Suomalaisiin ei hedi tutustua. Mutta muuten se on ihan hyvä ajatus että tulee tänne kokeilemaan mkiten kylmää kesälläkin on ja miten yhteiskunta meillä toimii.

Kun itse poimitut villit marjat myy ostajalle, niin sen myyntihinnan saa ihan verottomana käteen, juuri siksi että marjojen poimiminen kuuluu jokamiehen oikeuksiin.

Mansikkatiloilla tilan omistaja on työnantaja, ja palkasta maksetaan verot, koska se on palkkatyötä. Sekin voi olla mielekästä, ja saattaa onnistua turistiviisumilla, mutta en ole tarkistanut. Ainakin siinä on päivittäin muiden ihmisten seurassa. Seura voi kyllä olla monenmaalaista, ei pelkästään suomalaista.

Kiitos! Haen sellaista työtä.

Terve (Marhaba),
ehkä Suomessa asuvilla arabiankielisillä henkilöillä voisi olla jotain ideoita kun tuntevat jo Suomea. Ehkä tiedätkin nämä jo mutta laitan linkit silti tänne esille:

ARABSU RY
SARAB RY

Kannattaa muuten ottaa huomioon, että vaikka Suomeen voi tulla marjanpoimintaan turistiviisumilla, niin Suomessa ollessa ei sitten voi hakea uutta viisumia vaan sitä varten pitää palata kotimaahan ja siellä hakea viisumia. Kesän tulojen pitää siis riittää myös siihen että palaa kotimaahan järjestelemään sitä seuraavaa työ- tai opiskelupaikkaa ja hakee sitä varten viisumia.

Hain työtä marjojen poimijana ja sitten soitin itse sinne, ja vastaus oli se, että ei ole avoimia työpaikkoja.
Minua rasittaa. Alkaa tuntua siltä, että olen oppinut suomen kielen ihan turhaan.

Minä voin ehkä auttaa. En paljon virallisista asioista ymmärrä, mutta minulla on paljon ystäviä ja työtovereita, jotka työskentelevät maahanmuuttajien, työllisyyden ja kielten opetuksen parissa.

Sähköpostiosoitteeni on:

akutalikka@gmail.com