Tietokoneita ilman käyttöjärjestelmää

Mietin, että mistä nykyään saisi pöytäkoneita/kannettavia/minikannettavia ilman käyttöjärjestelmää (ei edes Linuxia, mielummin asentaisin itse).

Täältä löytyi vanha ketju Ordista, joiden verkkosivut vaikuttavat olevan viroksi ja Ubuntu Suomen wikissä on jotakin ja tämä on ainut lista, jonka löysin, mutta se ei taida olla ajan tasalla.

Sitten edellämainittu sivu alkaa luettelemaan ulkomaalaisia paikkoja

Verkkokauppa.com:ista löytyi myös http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/5502d/Ammattikayttoon-Ilman-kayttojarjestelmaa jossa on vain kalliita pöytäkoneita alkaen 1049,90€.

Ei ole vinkkejä, mutta hankalaa on, kun tietokonevalmistajat ovat sopineet m$:n kanssa toimittavansa windowsilla.

Suomessa taas kuluttaja-asiamies vuosia sitten ilmoitti, että tietokonetta ei saa myydä ilman käyttöjärjestelmää.

Mutta eihän mikään estä poistamasta koneen mukana tullutta käyttistä, ja laittamista minkä itse haluaa.

Mitä järkeä siinä taas on?

Siinä vain miettii kuinka paljon ylihintaa siitä käyttöjärjestelmästä tulee ja kun sillä mukana tulevalla käyttöjärjestelmällä ei edes tekisi mitään ja varmasti löytyy kaikki bloatware.

Ei sinulta muuten löytyisi linkkiä tuohon kuluttaja-asiamiehen lausuntoon? Googlella ei tunnu löytyvän tai sitten en osaa vain etsiä.

TL Network näyttää myyvän koneita ilman käyttöjärjestelmää.
110€ pois käyttiksestä ja 20€ tietoturvaohjelmistosta.
http://www.tlnetwork.fi/nettikauppa/?935,tl-tietokone-ilman-windowsia-tuote-70051935

Pöytäkoneiden osalta yksi hyvä ratkaisu on tehdä kone itse, jolloin säästöä kertyy vielä lisää, ainakin periaatteessa.

2 tykkäystä

Jimm’sin pakettikoneet saa halutessaan ilman käyttöjärjestelmää.
www.jimms.fi/Tietokoneet

Käyttöjärjestelmän poistaminen tiputtaa paketin hintaa 80e!

Pöytäkonetta hankkiessa tosin paljon järkevämpää on kasata tietokone itse. Silloin saa sellaisen koneen kun itse haluaa, se tulee paljon halvemmaksi kun ostaa osat sieltä missä ne on halvimpia ja käyttöjärjestelmän saa luonnollisesti valita itse. Esimerkiksi Saksassa komponentit on paljon halvempia kuin Suomessa.
www.mindfactory.de

Suomesta tilattaessa kätevä työkalu on hinta.fi.

2 tykkäystä

Verkkokaupasta minä viimeksi ostin pöytäkoneen jossa oli joku linux esiasennetuna. sen heitin roskiin ja asensin itse käyttiksen. Se on aika pakkomyyntiä nykyään. Minä ainakakaan osta enää ikinä yhtään konetta josta rahaa valuu mikrosoossille. Viimen piste oli kasi! Vaikka kyllä vista sitä jo enteili mitä tuleman pitää ja kasi sille antoi viimesen voitelun. Täällä sitä ehkä saa haukkuakkin. Fbeestä lensin yhdestä ryhmästä ulos, kun avauduin windows-traumastani!

Latoin muuten tohon vanhaan miniläppäriin vanhan version ubuntusta, olisko 10.jotain ja hyvin se siinä pelittää, kunhan ei päivitä sitä uuteen versioon.

Hei!
Teraset Helsingissä (https://www.teraset.net/) myy ainakin pöytäkoneita ilman käyttöjärjestelmää. Myös Joensuulainen http://www.petrotek.fi/ on myynyt aiemmin esimerkiksi virolaisellä näppäimistöllä varustettuja Ordi-kannettavia sekä tyhjänä että Linuxilla. Nyt näköjään uudet verkkosivut tökkivät enkä pystynyt tarkistamaan nykytilannetta. Monet liikkeet myös kokoavat asiakkaan toiveiden mukaisia koneita. Virostakin saa Ordi-merkkisiä koneita melko edullisesti.

T. Raikka

[quote]Latoin muuten tohon vanhaan miniläppäriin vanhan version ubuntusta, olisko 10.jotain …[/quote] Vanhoja jo edesmenneitä jakeluja ei pidä asennella, jos laitteesi on yhteydessä nettiin.
Ubuntu 10.04 tukiaika on päättynyt.
https://wiki.ubuntu.com/Releases
Ubuntu 10.04.4 LTS Lucid Lynx
May 9, 2013 (Desktop)
April 30, 2015 (Server)

Vanhoissakin miniläppäreissä toimii uudemmatkin yhä tuetut jakeluversiot ongelmitta. Ehkä Unity (Ubuntun oletustyöpöytä) ei tehottomissa koneissa toimi toivotun ripeästi, mutta monet muut työpöytäympäristöt toimisivat kohtuullisesti.

Itsellä oli toimiva Windows 7 kyttöjärjestelä pöytäkoneessa, kun Microsoft houkutteli käyttäjiä päivittämään koneensa Windows 10 käyttöjärjestelmään.

Minä tyhmä tyhmä menin tekemään sen, minkä jälkeen koneesta katosi lukuisa määrä ohjelmia ja työtiedostoja. Kaiken lisäksi Windos 7 tehdasasetukset muuttuivat 10:ksi eikä järjestelmä ollut palautettavissa.

Näyttö alkoi useiden asennusvaikuksien jälkeen muuttumaan käytön aikana siniseksi, joka oli hetkellisesti palautettavissa.Kun sama toistuiuseita kymmeniä kertoja, rikkoi tämä koneesta emolevyn. Se oli viimeinen niitti Win10 koneille, päätin kokonaan vaihtaa käyttöjärjestelmää.

Päädyin Linuxiin, luin tietoja internetista kannattavalla lainakoneella ja päädyin Debian 8.6.0 käyttöjärjestelmään.

Koneen hankin Verkkokauppa.comista, jossa ei ollut käyttöjärjestelmää ja internetselainta. Hinta oli 699,90€.

Selaimen joudun maallikkona asennuttamaan ATK-asentajalla, mutta käyttöjärjestelmän asennuksesta uskon selviävän itse.

Jo lähes puolitoista vuotta vanhoihin viesteihin ei pitäisi vastata, vaan rohkeasti aloittaa uusi viesti.

Erinomainen vaihtoehto, mutta ei kuitenkaan ainoa erinomainen Linux-jakelu.
Linux.jakelut ovat kuitenkin kokonaisia käyttöjärjestelmiä, joihin ei tarvitse erikseen asennella/asennuttaa selaimia. Järjestelmä sisältää kaikki perustyökalut tietokoneen peruskäyttöön.