30x20x20 cm Linux?

Olen juuri laittanut seuraavan tilauksen Multitronicsiin:

  • SHUTTLE XPC BAREBONE K48 INTEL
  • INTEL CELERON 440 2.0GHZ BOX
  • OPTI DDU1675S DVDROM 48X SATA BLACK
  • WD CAVIAR GP 500GB SATA2 16MB INTELLIPOW
  • 2 G Ram (maximi tuossa emolevyssä).

Kyseessä on noin 30x20x20 cm laatikko jonka olen suunnitellut laittaa puhelinpöydän alle ja asentaa siíhen joku Linux versio. Asennus pitäisi toimia ilman näppäimistöä ja näyttöä, ja käyttäisin sitä ensisijaisesti tiedostopalvelimena, mutta myös muuhun tarkoitukseen kuten Oneswarm klienttina ja kaikkeen muuhun mikä voi suorittaa taustaprosessina (isojen tiedotojen lataus yms.) .

Kysymys on nyt mikä distro ja versio siihen kannattaisi asentaa?

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun teen asennuksen?

Konfigurointi pitää olla sellainen että sitä ei tartvitsee koskea moneen vuoteen, muuta kuin pientä ylläpitoa silloin tällöin. Tietysti ehdoton vaatimus on että kaikki normaali käyttö pitäisi pystyä hoitamaan remote desktopin kautta.
???

Voin vielä lisätä että olen suunnitellut pitää sitä päällä 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa. Suunnittelin ensin ostaa Buffalo Linkstation verkkokovalevyn, mutta laskettuani että lisäämällä 80 euroa hintaan, saan kokonaisen Linux palvelimen, päädyin tähän ratkaisuun.

Asennus ilman näyttöä ja näppäimistöä on aika vaikeata, mutta Debianilla on ohje siihenkin.
Luulen kuitenkin että pääset helpommalla, kun asennat Linuxin vaikka joltain live-cd:ltä.
Näet samalla kuinka hyvin kyseinen jakelu toimii kokoon panossasi.

Kannattaa kokeilla useita, ennen kuin päätyy yhteen. Fedora, openSuse, Ubuntu, ovat yleisimpiä työpöytä jakeluita.
Debiania taas kehutaan erittäin hyvänä palvelin jakeluna.

[quote=“Micki, post:1, topic:621”]Konfigurointi pitää olla sellainen että sitä ei tartvitsee koskea moneen vuoteen, muuta kuin pientä ylläpitoa silloin tällöin. Tietysti ehdoton vaatimus on että kaikki normaali käyttö pitäisi pystyä hoitamaan remote desktopin kautta.
???[/quote]
Itse en käyttäisi palvelimessa graafista ulkoasua, mutta tässä tapauksessa se taitaa olla ongelma?

Se asennus ois kyllä yksinkertaisinta tehdä näytön aj näppäimistön kanssa. Sitten asennuksen jälkeen ne voi ottaa pois.

Suosittelisin laittamaan uuden Debian stablen, sitä tuetaan pitkään ja vielä seuraavankin Debianin julkaisun jälkeen (siitä tulee oldstable).

Debian stable on varmasti hyvä vaihtoehto sekin. Jos haluaa Red Hat -pohjaisen järjestelmän, niin CentOS on hyvä valinta, http://www.centos.org/. CentOS 5:ttä on luvattu tukea vuoteen 2014 asti.

[quote=“masa, post:4, topic:621”]Se asennus ois kyllä yksinkertaisinta tehdä näytön aj näppäimistön kanssa. Sitten asennuksen jälkeen ne voi ottaa pois.

Suosittelisin laittamaan uuden Debian stablen, sitä tuetaan pitkään ja vielä seuraavankin Debianin julkaisun jälkeen (siitä tulee oldstable).[/quote]

Olen kyllä sunnitellut tehdä itse asennus näppäimistöllä ja näytöllä, mutta jatkossa kaikki ylläpito pitäisi tapahtua remote desktopin kautta. Olen myös sunnitellut käytää tietokonetta sitä kautta. Se ei tule olemaan pelkkä tiedostopalvelin, vaikka se on tärkein käyttötarkoitus.

Onko Ubuntu 8.04 LTS Desktop käypä valinta? Sitä on luvattu tukea vuoteen 2011.

Asensin muuten taannoin Ubuntu 8.04 minun appivanhemille. He ovat molemmat yli 70 vuotiaita. He käyttävät tietokonetta lähes vain webbisurffailuun, joten Windows olisi ollut täysin turhaa. Suomessa on tällaisia talouksia kymmeniä tuhansia, ja kaikki ostavat Windows. Mielestäni ei ole syytä asentaa Windows koneseen joka käytetään vain webbisurffailuun ja maksaa siitä satoja euroja. Ubuntu voi myös kätevästi konfiguroida käynnistämään Firefox koneen käynnistäessä.

Linuxin käyttäminen webbisurfailuun ei vaadi enemmän osaamista kuin Windowsin käyttö, joten täysin noviiseille sillä ei ole väliä.

Kirjoitin alkuperäisessä viestissä “Asennus pitäisi toimia ilman näppäimistöä ja näyttöä, ja käyttäisin sitä ensisijaisesti tiedostopalvelimena”, mutta se oli kielioppivirhe (olen ruotsinkielinen).

Olen kyllä sunnitellut tehdä asennuksen näytöllä ja näppäimistöllä. Voiko muuten käyttää Microsoftin langaton USB hiiri ja näppäimistö asentaessa, tai pitääkö olla kytketty PS2 portteihin?

Todennäköisesti voit, ei tarvitse olla PS2-laitteita. Hiiri ja näppäimistö pitää ehkä “yhdistää” siihen vastaanottimeen, mutta jos olet jo ennestään käyttänyt niitä, niin sitten ei varmaan tarvitse tehdä sitäkään.

Jos Ubuntu 8.04:n haluat, niin sivulta http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html saa ladattua erityisen palvelimille tarkoitetun asennuslevyn. En ole kokeillut, mutta luulen, että siinä ei ole esim. graafista käyttöliittymää.

Ubuntu Serverissä ei ole graafista tilaa. Ja samalla asennuksen yhteydessä saa laitettua Apachen, MySQL:n muistaakseni.

Asensin Ubuntu 8.04 LTS ja olen saannut kaikki toimimaan lähes kuten suunnittelin. Oneswarm on vielä asentamatta, mutta se tuskin tulee tuottamaan ongelmia.

Yhdestä asiasta haluaisin kuitenkin kysyä, ja se ei ole varsinainen Linux kysymys. Haluisin että kone olisi hyvin hiljainen koska tulen pitämään sitä päällä myös öisin. Prosessorituuletin piti sellaista matalaa sihisevä ääntä, joka häiritsi jonkun verran, joten irrotin tuuletin jäädytyselementistä ja heitin sitä roskikseen. Se auttoi, nyt prosessorituuletin ei pidä yhtään ääntä.

Kysymys on nyt että uskallanko käyttää konetta ilman prosessorituuletinta. Asensin Sensors apletin Ubuntussa ja olen seurannut lämpötilaa. Riippumatta koneen käytöstä se pysyy alle 50 astetta C, mutta on yleensä 46-48 astetta. Onko tämä ongelma?

[quote=“Micki, post:10, topic:621”]Kysymys on nyt että uskallanko käyttää konetta ilman prosessorituuletinta. Asensin Sensors apletin Ubuntussa ja olen seurannut lämpötilaa. Riippumatta koneen käytöstä se pysyy alle 50 astetta C, mutta on yleensä 46-48 astetta. Onko tämä ongelma?[/quote]Yleensä ei ole viisasta käyttää tuon teholuokan prosessoria ilman tuuletinta, mutta jos noissa lukemissa pysyy käytöstä riippumatta niin anna mennä vain (ilmeisesti kotelotuuletuksesi on erinomainen?). Kun lämmöt rupeavat lähentelemään sitä ~80C niin kannattaa tehdä asialle jotakin.

[quote=“trilog, post:11, topic:621”][quote author=Micki link=topic=632.msg3205#msg3205 date=1238533746]Kysymys on nyt että uskallanko käyttää konetta ilman prosessorituuletinta. Asensin Sensors apletin Ubuntussa ja olen seurannut lämpötilaa. Riippumatta koneen käytöstä se pysyy alle 50 astetta C, mutta on yleensä 46-48 astetta. Onko tämä ongelma?
[/quote]Yleensä ei ole viisasta käyttää tuon teholuokan prosessoria ilman tuuletinta, mutta jos noissa lukemissa pysyy käytöstä riippumatta niin anna mennä vain (ilmeisesti kotelotuuletuksesi on erinomainen?). Kun lämmöt rupeavat lähentelemään sitä ~80C niin kannattaa tehdä asialle jotakin.[/quote]

Lisäksi kannattaa huomioida, että lm sensorit eivät aina anna oikeita lukemia tai sensori ei välttämättä ole cpu:ssa.

Liian kuumana ajaminen lisäksi vähentää systeemin kestoikää.


Eero

[quote=“trilog, post:11, topic:621”][quote author=Micki link=topic=632.msg3205#msg3205 date=1238533746]Kysymys on nyt että uskallanko käyttää konetta ilman prosessorituuletinta. Asensin Sensors apletin Ubuntussa ja olen seurannut lämpötilaa. Riippumatta koneen käytöstä se pysyy alle 50 astetta C, mutta on yleensä 46-48 astetta. Onko tämä ongelma?
[/quote]Yleensä ei ole viisasta käyttää tuon teholuokan prosessoria ilman tuuletinta, mutta jos noissa lukemissa pysyy käytöstä riippumatta niin anna mennä vain (ilmeisesti kotelotuuletuksesi on erinomainen?). Kun lämmöt rupeavat lähentelemään sitä ~80C niin kannattaa tehdä asialle jotakin.[/quote]

Ostin uuden jäädyttimen (Xilense copper core) josta myös poistin tuuletin. Uusi prosessorijäädytin ei olisi mahtunut koteloon tuulettimella. Jäädytyselementti tässä on huomattavasti isompi kuin edellisessä mallissa. Lisäksi sillä on kupariydin. Lämpötila laski tällä elemetillä 45 asteeseen. Olen myös katsonut joitakin passivisia jäädytyselementtejä, mutta ne eivät olisi mahtuneet koteloon.

Se on totta että kotelolla on erinomainen tuuletin. Takapaneeli on vain 20x20 cm, mutta tuuletin 9 cm läpimitaltaan. Hyvin hiljainen ja on vain 5 cm etäisyydeltä prosessorin jäädytyselementista. Tuuletin siis vetää ilma lähes suoraan prosessorijäädytyksen läpi. Valitettavasti prosessorin jäädytyselemetti on pyöreä, joten ilmavirtaus ei mene suoraan sen läpi.

Jos tämä nyt muuten toimii, niin ainoa etu erillisellä prosessorituulettimella, olisi ollut että tietokone pysyisi pystyssä vaikka takatuuletin hajoaisi. Lisäämällä shutdown komennon sensor apletin alle, saan “serveri” sulkemaan itsensä jos lämpötila jostakin syystä nousisi liian korkeaksi.

Kiitos vastauksista!