Miulla ei ole ollut koti-PC:tä vuosiin kun ne vähät tarpeeni (lähinnä kirjoittamisjutut), joita en voi hoitaa kännykällä ja tabletilla olen hoitanut työkoneellani. Nyt kuitenkin vaihdan vuodeksi työnantajaa, jolloin joudun vuodeksi luopumaan myös työkoneestani, niin on pakko tehdä jotain. Minulla on työnantajaltani lunastama aiempi työkone eli ihan kelpo DELL:n kannettava vuodelta 2014, jossa ei ole käyttöjärjestelmää, joten päätin että jo ihan rahan takiakin (Windows ja varsinkin Office maksaa ihan liikaa näin vähäisellä käytööllä) voisi olla aika kokeilla nyt Linuxsia. Olen siis aiemmin käyttänyt vain Windowsia siitä versiosta 3.1 lähtien eikä siten myöskään komentokehote ole mikään ihan vieras juttu kun DOS:ia aikanaan väänsi. Mutta asiaan siis.
Olen nyt vähän lukenut jakeluista ja lähinnä olen nyt kahden vaiheilla. Olen miettinyt aloittavani Linux urani joko Ubuntulla tai Mintillä? Olisiko mielipiteitä puolesta ja vastaan kummalla olisi helpompi ja järkevämpi aloittaa? Vai olisiko joku vielä parempi jakelu aloittelijalle?
Ja toinen kysymys vielä. Tarkoitus olisi siis asentaa Linux koneelle, jossa ei ole tällä hetkellä käyttöjärjestelmää ja lisäksi minulla on vielä noin kuukauden päivät käytössä nykyinen työtietokoneeni, johon ei voi mitään ohjelmia asentaa itse. Onko jotakin keinoja jolla voisi itse ladata netistä ja luoda (Ubuntu tai Mint) muistitikulle asennusmedian, jolla voi alkaa asentamisen koneelle, jolla ei ole aiempaa käyttöjärjestelmää pohjalla. Vai pitääkö vai ostaa tuo asennusdata muistitikulla?
Olen vähän katsellut asennusohjeita netistä ja ainakin mihin olen itse törmännyt on vain se, että pitäisi asentaa omalle koneelle jokin ohjelma, joka luo muistitikkuun käynnistyvän asennusmedia, mutta tällainen ei onnistu nyt, kun tosiaan en voi asentaa itse mitään ohjelmia tälle työkoneelleni.