Arch linux linux aloittelioille?

Niin kun kaikki sanoo että arch linux ei sovi alittelioille niin missä menee tuon aloittelian raja.
kun itse olen aloittanut vasta linuxin käytön mutta jotain tajuan komentorivistä ja paketinhallinnasta niin onko se niin mahdottoman vaikeaa sen käyttö.

Arch Linuxia jos haluaa käyttää, niin pitää olla valmis (jonkin verran) opettelemaan asetustiedostojen muokkausta ja komentorivin käyttöä, koska graafisia työkaluja ei periaatteesta juuri ole tarjolla. Paketinhallinnan peruskäsitteiden olisi lisäksi hyvä olla hallussa.

Arch sopii kyllä aloittelijalle, mutta aloittelijan on kuten sanottua oltava valmis opettelemaan jossain määrin enemmän asioita kuin valtavirran työpöytäjakeluita käytettäessä.

Itse pidin paljon archista, siihen asti kunnes loppui mielenkiinto, kun piti ruveta halin ja policy-kitin kanssa säätämään. :smiley:
Eivät hal ja policy-kit ole ylitse pääsemättömiä. Itse huomasin kahden viikon käytön jälkeen että valmiin jakelun helppous on mukavempi asia.

Hyviä puolia, kun pystyy itse valitsemaan mitä paketteja voi asennella, ja ohjelmat ovat pääasiassa uusimpia, jos viittii päivitellä joka päivä.

Varaa ensimmäiseen asennukseen koko päivä ja mieluusti myös toinen kone, joka on yhteydessä nettiin.

[quote=“varaani, post:3, topic:813”]Itse pidin paljon archista, siihen asti kunnes loppui mielenkiinto, kun piti ruveta halin ja policy-kitin kanssa säätämään. :smiley:
Eivät hal ja policy-kit ole ylitse pääsemättömiä. Itse huomasin kahden viikon käytön jälkeen että valmiin jakelun helppous on mukavempi asia.

Hyviä puolia, kun pystyy itse valitsemaan mitä paketteja voi asennella, ja ohjelmat ovat pääasiassa uusimpia, jos viittii päivitellä joka päivä.

Varaa ensimmäiseen asennukseen koko päivä ja mieluusti myös toinen kone, joka on yhteydessä nettiin.[/quote]

Arch on vähän kuin Gentoo, niistä kannattaa pysyä kaukana :wink:


Eero

[quote=“varaani, post:3, topic:813”]Itse pidin paljon archista, siihen asti kunnes loppui mielenkiinto, kun piti ruveta halin ja policy-kitin kanssa säätämään. :smiley:
Eivät hal ja policy-kit ole ylitse pääsemättömiä. Itse huomasin kahden viikon käytön jälkeen että valmiin jakelun helppous on mukavempi asia.[/quote]

Itse olen käyttänyt Arch Linuxia useamman vuoden, eikä sen paremmin HALiin kuin PolicyKitiinkään ole tarvinnut koskea. HAL-taustapalvelu ei itse asiassa ole edes päällä.

Archin ja Gentoon välillä on se keskeinen ero, että Archissa paketit ovat binäärimuodossa, eikä niiden kääntymistä näin tarvitse odotella, jollei välttämättä itse halua.

Arch Linux, Gentoo, Slackware, Crux ja vastaavat sopivat parhaiten niille, jotka ovat joko kiinnostuneita käyttöjärjestelmän tekniikasta tai haluavat helposti mukauttaa järjestelmän mahdollisimman pitkälti omia mieltymyksiä vastaavaksi.

Mun piti sörkkiä Halia ja PolicyKitiä, kun en ollut käyttänyt varsinaista DE:tä. Olin tehnyt hienon OpenBox järjestelmän. Eli työtä sen järkevään tulokseen piti tehdä paljon, mutta oli se kevyt. Olisinhan voinut kokeilla vaikka GNOMEa, mutta jostain syystä iski laiskuus ja en alkanut laittamaan GNOMEa siihen vaan siirryin takaisin Mintiin. :smiley:

Syy miksi kokeilin Archia alunperin Gentoon sijaan oli juuri tuo ettei tarvinnut kääntää paketteja lähdekoodista syy läppärin prosessori ei ole siitä tehokkaimmasta päästä. VLC:n kääntämiseen meni 15-20 min… ;D

Ps. pikku korjaus aikaisempaan postaukseen. Valmiimmalla jakelulla tarkoitin valmiiksi kasattua, en sitä että arch olisi millään tavalla keskeneräinen.

Hei!
Löytyykö tälläiselle museotason piirille avoimia näytönohjaimia:

VGA compatibel controller: Intel Corporation 82810E BC-133 (CGC) Chipset Graphics Controller (rev 03)?

Mahtaako xf86-video-intel-legacy toimia kunnolla?

E: Paitsi, että sellaista pakettia, kuin xf86-video-intel-legacy ei olemassakaan :-[

[quote=“Immo, post:7, topic:813”]Löytyykö tälläiselle museotason piirille avoimia näytönohjaimia:

VGA compatibel controller: Intel Corporation 82810E BC-133 (CGC) Chipset Graphics Controller (rev 03)?[/quote]
Onko tuo pudotettu jotenkin pois i810 -modulista?
Intel Corporation 82810 (CGC) Chipset Graphics Controller i810
http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Hardware-HOWTO/video.html
Vesahan taas olisi yleisajuri. Kovin vanhat näytönohjaimet eivät tietenkään kelpaa 3D:hen enempää kuin nopeuskaan ketään riivaisi.
Jotkin edesmenneet näytönohjaimet toimivat 16-bittisin värein ok (kuten jotkin Voodoot).
Ubuntuun löytyy paketti http://packages.ubuntu.com/karmic/xserver-xorg-video-intel - eli vastaavat löytyvät muistakin kuten Fedoran
xorg-x11-drv-intel
/lib/modules/2.6.31.9-174.fc12.x86_64/kernel/drivers/gpu/drm/i810/i810.ko
/usr/lib64/directfb-1.4-0/gfxdrivers/libdirectfb_i810.so

Vesan asensin, kun ajattelin sen olevan idioottivarma ratkaisu, mutta teki yllätyksen ja veti näytön pimeäksi. Ennennäkemätöntä.
No virallisen lottoarvonnan tuloksena asensin paketin xf86-video-intel ja nyt X käynnistyy ilman mitään säätöjä. Eli ihan perus Intelin ajurit toimii tässä mainiosti.

Nyt sorvi suuhun ja sormi käteen ja ei kun openboxista mieluista rakentamaan :slight_smile:

Valitettavasti Vesa on jäänyt kehityksen jalkoihin takuuvarmasti toimivana yleisajurina :frowning:
Ymmärtääkseni nykyisin sekä Intel että AMD/ATI tekevät yhteistyötä Linux-yhteisön kanssa avoimien ajurien kehittämisessä (X.org, XFree86). Nvidia lienee yhä kehittelemässä omia suljettuja ajureita, mutta onneksi yhä nv-ajuri ainakin omalla kohdallani toimii kohtuullisesti. (Tosin ilman 3D:tä tai muita kiihdyttäviä ominaisuuksia.)