DVD:lle kopiointi tökkii

Yritin kopioida kansioita DVD:lle, mutta sain virheilmoituksen: Virhe kirjoitettaessa levyä. Käsittelemätön virhe, keskeytyy.

Samojen kansioiden kopiointi ulkoiselle kovalevylle onnistuu kivutta.

Aiemmin DVD ohjelma kertoi löytäneensä virheellisiä tiedostonimiä, joiden ongelmat liittyivät ääkkösiin. Ihmissilmän mukaan normaalit tiedostot olivat sille virheellisiä. Deletoin kyseiset tiedostot, mutta edelleen kieltäytyy kopioinneista.

Käyttiksenä Fedora 10.

[quote=“Seppo Jyrkinen, post:1, topic:724”]Yritin kopioida kansioita DVD:lle, mutta sain virheilmoituksen: Virhe kirjoitettaessa levyä. Käsittelemätön virhe, keskeytyy.

Samojen kansioiden kopiointi ulkoiselle kovalevylle onnistuu kivutta.

Aiemmin DVD ohjelma kertoi löytäneensä virheellisiä tiedostonimiä, joiden ongelmat liittyivät ääkkösiin. Ihmissilmän mukaan normaalit tiedostot olivat sille virheellisiä. Deletoin kyseiset tiedostot, mutta edelleen kieltäytyy kopioinneista.

Käyttiksenä Fedora 10.[/quote]

Käynnistä poltto-ohjelma terminaalista ja katso mitä virheitä terminaalin tulostuu.


Eero

[quote=“eero, post:2, topic:724”]Käynnistä poltto-ohjelma terminaalista ja katso mitä virheitä terminaalin tulostuu.


Eero[/quote]

Osaatko kertoa, mistä löytyy yksityiskohtaiset ohjeet? Löysin ohjeista cdrecord’in mutta sen käyttö ei auennut minun osaamisellani.

Esimerkki ongelmasta

Minulla on hakemisto nimeltä “Asiakirjat” ja sen alla alikansioina “Sopimukset” sekä “Vanhat”. Eli pyramidirakenne on:

Asiakirjat

  • Sopimukset
  • Vanhat

Ylläoleva ei suostu kopioitumaan DVD:lle. Mutta jos nostan alikansiot pääkansion tasalle, niin kopiointi onnistuu. Eli teen rakenteesta seuraavan:

AsiakirjatSopimukset
AsiakirjatVanhat

Ongelma liittyy jotenkin kansiorakenteeseen. Tiedostojen nimissä oleva skandiongelma lienee aivan eri ongelma jonka olen saanut hoidettua: ohjelma valittaa, että jotkut tiedostot ovat ei-yhteensopivia Windowsin kanssa mikä ei ole ongelma.

Ei tarvitse käyttää komentoriviohjelmia, vaan käynnistämällä graafisen poltto-ohjelmasi komentoriviltä, näet terminaalissa selkeitä tai vähemmän selkeitä ilmoituksia tai virheilmoituksia.
Itse käytän usein polttohommiin vanhasta tottumuksesta K3B:tä, joka käynnistyy terminaalista komennolla k3b.
En nyt muista, mitä polttosoftaa Fedora oletuksena käyttää enkä sitä, millä komennolla se käynnistyy (gnomebaker?).

Lisäys: toki voit kokeilla DVD:n polttamista komentoriviltä. Se käy ohjelmalla growisofs, jonka käyttö ei ole erityisen vaikeaa.

Kiitoksia ohjeista. Ratkaisin ongelman lopulta Windows-puolelta tuttua “brute force” menetelmää käyttäen.

Koska kopiointi ulkoiselle kovalevylle onnistui, kopioin hakemistot sieltä takaisin koneen omalle kovalevylle. Sitten kopioin ne DVD:lle ja homma pelasi. Tosin Brasero mainitsi, että levy ei ehkä toimi muissa käyttöjärjestelmissä, mutta eipä tuo minua haittaa.

Taitaa Fedorassa olla se Nautiluksen burn:/// -softa
Ongelma voi todellakin olla tiedostojen kansiorakenteessa.
Perinteisessä polttosoftassahan ei saanut olla alihakemistoja
kuin määrätty määrä muistaakseni 9. Lisäksi hämärästi muistelen
että kansioiden nimissä ei voinut olla välilyöntiä vaan se piti korvata _ viivalla.
Netissähän noista varmaan löytyy tarkempaa tietoa.
Itse käytän myös k3b softaa, eikä se ole pettänyt kertaakaan.
Siis kahvipannun aluset on tarttenut ostaa erikseen.
Tarkista vain ennen polton aloittamista että tiedostojärjestelmässä
on valittuna Linux/Unix + windows
Taitaa olla kylläkin oletuksena päällä.

[quote=“metusalem, post:6, topic:724”]Tarkista vain ennen polton aloittamista että tiedostojärjestelmässä
on valittuna Linux/Unix + windows[/quote]

Tämä tarkoittaa siis samaa kuin Rock Ridge + Joliet.