Fedora 10 ei käynnisty kirjautumisvalikkoon asti

Päivitin Fedoran päivänä muutamana, jonka jälkeen en ole saanut gnomea käyntiin. Grubin valikkoon pääsen ja siellä noita vaihtoehtoja a,e,…, komentotilaan myös, mutta kun kehotteessa lukee grub, en sitten tiedäkään miten pääsisin etenemään vaikkapa konsoliin? Nyt pitäisi päästä tutkimaan mikä meni pieleen, mutta miten? Jotain tiedän linuxista, olen valmistunut tietokoneasentajaksi keväällä 2000, joten en ihan tumpelo ole, mutta… .
Fedora ollut muutaman vuoden (olisiko kuutos versiosta alkaen) käytössä olen asentanut uuden version päivittämällä vanhan. Onkohan fedorassa jotain siivottavaa? Taisi viime syksynä laitepäivityksen yhteydessä 98 kaatua niin etten jaksanut enää alkaa nostaa pystyyn, eli olen ollut sitten linuxin varassa siitä asti. Nyt rinnalla on Win7 beta.

Itse järjestelmä siis käynnistyy muttei Gnome(/X)? Mitä se siis tarkalleen ottaen tekee ja antaako mitään virheilmoitusta?

Voit kokeilla painaa CTRL+ALT+F1, jolloin pääset kirjautumaan konsoliin.

Kokeilin jo Ctrl+Alt+F1. Ei mitään vaikutusta!
Siis kun käynnistän koneen, kone näyttää käynnistyvän ihan ok, mutta ei avaa kirjautumisikkunaa. Kun painan mitä tahansa näppäintä, kun siihen on mahdollisuus, pääsen valikkoon, josta voin valita 3 eri kernel versiota tai sitten Win7: n. Mikään kernel ei käynnisty loppuun. Mitään herjoja en näe käynnistyksen yhteydessä, tai sitten en ehdi kaikkea lukea, mutta käsittäisin, että kun pitäisi ladata graafinen ympäristö, niin siihen tökkää. Kun valitsen käynnistyksessä uusimman kernelin ja menon komentokehoitteeseen, niin siinä sitten onkin se xx/grub/, josta näkyy grubin komennot, kun kirjoitan “help”. Windowsiin käynnistyy.
Näytönohjaimeni on Radeon 9600, jonka sain kuin sainkin toimimaan ihan keskustelupalstoja lukemalla. Ai niin, ennen viimeistä päivitystä ikkunoiden kehykset katosivat omasta käyttäjäjätunnuksestani, mutta esim luomani “vieras” toimi oikein, eli esim oikean ylänurkan alaviiva, neliö sekä plussa olivat poissa, eikä esim fiefoxia voinut siirtää ruudulla vaan se tuntui lukittuneen yläpalkkiin. Compiz uskoakseni on käytössä, liekö vika sitten siinä.

Jokin siinä Linuxin käynnistyksessä menee pieleen, jos et kerran pääse itse käyttöjärjestelmään vaan pelkästään käynnistyslataajan (grub) valikkoon.

Kun valitset jonkin niistä kerneleistä (jotka ovat siinä grubin listassa Windowsin rinnalla), niin kone ilmeisimminkin hetken käynnisteltyään jämppää? Kun näin tapahtuu, niin jääkö ruutu kokonaan pimeäksi vai näkyykö siinä jotain tekstiä? Vilkkuvatko näppäimistön valot kun näin käy?

Todennäköisesti. Jos ikkunoita ei pysty liikuttelemaan, niin silloin siinä on kyse ikkunointiohjelman (esim Compiz) toimimattomuudesta.

Fedora 10:ssä X (eli graafinen ympäristö) on virtuaalikonsolissa 1, eli tekstitilaan voisi päästä kokeilemalla CTRL+ALT+F2 tai vastaavaa.

Yksi mahdollisuus olisi myös muokata siinä grubin valikossa kernel-riviä (painamalla siis muistaakseni “e”) ja lisätä sinne perään numero 3 ja käynnistää komennolla “b”, jolloin Fedora käynnistyisi pelkkään tekstitilaan. Sitten rootin tunnuksilla sisään ja siirtää xorg.confin pois käytöstä, eli esim.

Näin Fedora yrittäisi käynnistää graafisen ympäristön oletusasetuksilla.

Tämä siis sillä oletuksella, että kernel ja perusjärjestelmä sentään käynnistyvät, pb kysyikin tuossa asiasta.

Uskoisin käyttiksen jämähtävän jostain syystä. Ruutu jää pimeäksi, hetken vilahtaa kursori ja “tähtisade” odotuksen merkkinä ja sitten ei mitään. Näppiksen valoista en ole huomannut mitään epätavallista. Kokeilin myös sen F2 konsolin mutta ei sekään toiminut.

Mun pitää kokeilla sitä käynnistysrivin muokkaamista seuraavaksi. Katsotaan sitten lisää.

No juu. Kävin tsekkaamassa vpv:n ohjeilla. Kone jumahti kohtaan:

Creating root Filesystem
mount: could not Find filesystem ’ /dev/root/’

tämä pariinkin kertaan ennenkuin jumahti. Eli käsitinkö oikein, ettei olisi /dev/root/ : a olisi olemassa?

Sorry tosta edellisestä ei tainnut olla mitään iloa kellekään, mutta laitetaan lisää:


Loading /lib/kbd/keymaps/i386/qwerty/fi.map
Setting hotplug.
Creating block device nodes.
Crating character device nodes.
Loading pata_acpi module
Loading ata_generic module
Loading sata_sil module
Creating root Filesystem
Mounting root filesystem.
mount: could not find filesystem ’ /dev/root/‘
Setting hotplug.
Creating block device nodes.
Crating character device nodes.
Loading pata_acpi module
Loading ata_generic module
Loading sata_sil module
Creating root Filesystem
Mounting root filesystem.
mount: could not find filesystem ’ /dev/root/’

Tähän loppuu käynnistyminen, hetken hdd ledi vilkkuu tiuhaan sen jälkeen kun kursori on kadonnut näytöltä, tämän jälkeen ledi vilahtaa silloin tällöin. Mikähän voisi olla vikana? Pääsen tutkimaan ja muokkaamaan tiedostoja boottaamalla asennus DVD: ltä rescue: n kautta.

/dev/rootin pitäisi olla symbolinen linkki juuritiedostojärjestelmän laitetiedostoon, mutta tässä tapauksessa se näyttäisi puuttuvan. Epäilisin, että päivityksen mukana on tullut jokin buginen versio mkinitrd:stä, joka sitten epäonnistuu kyseisen linkin luomisessa.

Kaikkein selkein ratkaisukeino lienee jonkin tämän korjaavan päivityksen asentaminen.

Toinen mahdollisuus voisi olla uuden initrd-tiedostojärjestelmän tai ehkä jopa /dev/root-linkin luominen käsin live-cd:n kautta.

Tai sitten vain uudelleenasennus ja varmistuminen siitä, ettei mkinitrd:tä (ja ydintä) koskevia päivityksiä asenneta.

Kuinkahan tämä kannattaisi tehdä, en kuitenkaan ole niin paljon konsolissa tehnyt muutoksia, enkä asennuksia ??? Korjauspäivityksen voisin tehdä, mutta eikö silloin pitäisi saada asennettu käyttis käyntiin? Löysin kyllä /sbin/mkinitrd: n , olisiko tämä se buginen versio, sillä se olikin ainoa minkä mc: n find: illä löysin ja voiko sen kopioida päälle, jos jostain löytyy, vai luodaanko se käyttiksen kautta konekohtaisesti?

Minulla löytyy Fedora10 live CD sekä asennus DVD. En ole live-cd: llä kokeillut perusteellisemmin tutkia asennusta, mutta dvd: llä olen käynyt tutkailemassa.

Helpoin tapa varmaan olisi asentaa kaikki uudelleen, mutta olen sen luontoinen kaveri, että haluaisin selvittää mikä meni pieleen ja miten sen voisi korjata jyräämättä vanhaa kokonaan pois. Tähän asti ei ole tällaista vielä sattunut, että linuxin käynnistys jää kesken, windowsilla aikaisemmin useastikin :). Oppia ikä kaikki!

Päivitysten asentamisen pitäisi onnistua live-cd/dvd:n kautta chrootin alla. Ennen chroot-komennon antamista kiintolevyllä oleva juuriosio täytyy liittää jonnekin live-cd:n alle ja sen alle mielellään liittää dev-, proc- ja sys-tiedostojärjestelmät (ohjeita artikkelissa Grub)

Initrd-tiedostojärjestelmän voi niin ikään chrootin alla yrittää luoda uudelleen komennolla mkinitrd (komento man mkinitrd luultavasti auttaa). Itse initrd-tiedostojärjestelmä/levykuva löytyy hakemiston /boot alta.

Chrootin alla voi myös yrittää tehdä symbolisen linkin oikeasta laitetiedostosta (voi olla esim /dev/sda1) kohteeseen /dev/root. Tehty symbolinen linkki saattaa olla kätevää suojata chattrin avulla antamalla sille attribuutti i.

Nämä ovat sitten puhtaita arvauksia, enkä takaa että ne auttavat, tai että vika edes on siellä, missä luulen sen olevan. :wink:

Jos käynnistää sillä DVD:llä rescue-tilaan, niin komentamalla “chroot /mnt/sysimage” pääsee käytännössä käyttämään sitä itse järjestelmää. Siitä on sitten mahdollista komentaa vaikka mkinitrd:tä tai muuta vastaavaa.

Tiedä sitten olenko ihan hakoteillä itse /dev/root-tiedoston suhteen, mutta tässä Fedora 11:ssä se ei ainakaan suoraan näytä symboliselta linkiltä:

$ ls -la /dev/root brw------- 1 root root 253, 0 16.4. 13:34 /dev/root

En tiedä osaanko auttaa sen enempää, mutta voisiko marpal laittaa tänne ihan mielenkiinnosta /etc/grub.conf-tiedoston sisällön ja /etc/fstab-tiedoston sisällön? Lähinnä minua mietityttää se, että eroavatko /etc/fstabin /-tiedostojärjestelmän määritys ja /etc/grub.confin kernelin root=-määritys toisistaan jotenkin niin, että se aiheuttaisi tuon ongelman.

[quote=“vpv, post:12, topic:652”]Tiedä sitten olenko ihan hakoteillä itse /dev/root-tiedoston suhteen, mutta tässä Fedora 11:ssä se ei ainakaan suoraan näytä symboliselta linkiltä:

$ ls -la /dev/root brw------- 1 root root 253, 0 16.4. 13:34 /dev/root[/quote]

Voi olla että tuo vaihtelee versiosta toiseen. Tällä hetkellä käyttämässäni Arch Linuxissa /dev/root on symbolinen linkki ja kun selailin Red Hatin bugzillaa, niin monessa paikassa myös puhuttiin symbolisista linkeistä.

Voisi ajatella, että kyseinen tiedosto ajaa suurin piirtein saman asian riippumatta siitä, onko se lohkolaite (block device) vai symbolinen linkki.

Paljon on apua ollut, kiitos siitä teille! Pääsin jopa muuhunkin grub: iin.

Suoritin tuon komennon, mutta tulos oli sellainen, ettei mitään löytynyt. Enkä kyllä löytänyt mc: llä selaamallakaan. Pystyykö tuota mkinitrd: tä päivittään chroot: lla käynnistetyllä yum: illa? Mistä voisin etsiä asennus historiaa, vai onko sellaista olemassa?

[quote=“marpal, post:14, topic:652”]Paljon on apua ollut, kiitos siitä teille! Pääsin jopa muuhunkin grub: iin.

Suoritin tuon komennon, mutta tulos oli sellainen, ettei mitään löytynyt. Enkä kyllä löytänyt mc: llä selaamallakaan.[/quote]

/mnt/sysimage-tiedostoako ei siis löytynyt?

Yumilla voi päivittää kaikki paketit komennolla
[pre]yum update[/pre]

Hakemiston /var/log alta saattaisi löytyä jokin yumin lokitiedosto, mistä päivitetyt paketit saisi selville.

/mnt/sysimage kyllä löytyi ja pääsin käynnistämään chrootilla bash- komentotulkin, siellä sitten ajoin komennon:
ls -la /dev/root , jota ei löytynyt

Sorry kun ilmaisin asian kehnosti!

Ajoin myös komennon:
yum update, error- rivejä tuli valtavasti, mutta jostain sitten alkoi tullaa päivityskamaakin, ei vaan ratkaissut ongelmaani.
Pitää käydä tsekkaamassa se /var/log , että löytyisikö sieltä vihjettä mikä kaatoi järjestelmän.

Jess. Nyt jälleen toimii Fedora. Aiheuttaja nyt ei suoranaisesti vielä selvinnyt, mutta nyt sain yum update: n toimiin oikein ja sitä kautta päivitettyä järjestelmän erroreitta. Se loki- tiedosto löytyi todellakin /var/log ja jos jotain sieltä sattuu löytämään niin informoin.

Ilman apuanne vpv ja pb en varmaankaan olisi saanut konetta nostettua näin lyhyessä ajassa, joten SUURKIITOKSET teille!!!

t.Markku