Fedora 12 - ei voisi vähemmän kiinnostaa

Lehdet Linux Format ja Linux Magazine kirjoittavat uudesta Fedorasta ihastuneena. Minulla on hidas mokkulayhteys, mutta yövyin nopean kiinteän linjan äärellä ja latasin Fedora 12 i686 live-cd:n.

Kiinnostuneena sitä kokeilin. Työpöydän käynnistäminen kesti todella kauan, cd pyöri ja pyöri, mutta hyväähän raaskii odottaa. Mutta tulikin tylsännäköinen Gnome. Karkean näköinen. Lisäksi vähän valmiita ohjelmia, esimerkiksi Grafiikasta puuttui Gimp. Mihin ihmeeseen cd:n 650 MB on käytetty? Miksi elo-cd latautuu hitaammin kuin muilla jakeluilla?

Jokin aikaisempi Fedora oli hieno. Toimi hyvin ja oli upean näköinen. Toki tiedän, että teemoja ja taustakuvia löytyy, jos viitsii etsiä. Ohjelmia on helppo asennella lisää.

Varmaan osaatte kertoa, missä Fedora on hyvä. Ja miten Elisan Huawei 220 mokkula saadaan toimimaan. Minulle se ei Fedorassa onnistunut, vaikka Mandrivassa ja Ubuntussa asennus sujui melkein itsestään.

???

Fedorassa on live-CD:llä mukana kaikki käännökset, esimerkiksi Ubuntussa ei ole, suomikin puuttuu, niihin ainakin menee aika paljon tuota tilaa. Ulkonäkö on varmaan makuasia, mutta tuo Gnomehan on aika lähellä upstream-Gnomen ulkoasua, enkä nyt itse pitäisi sitä sen rumempana kuin Ubuntussakaan. Fontit ovat vähän erilaiset, koska Fedora ei oletuksena pidä LCD-näytöille sopivimpia asetuksia käytössä ja osa patentoiduista fonttien piirtotekniikoista on poissa, joita Ubuntu on uskaltanut laittaa mukaan.

Edit: Olen itse asentanut virtuaalikoneeseen Fedora 12:n live-CD:ltä kokeeksi, kyllä siinä näyttäisi olevan Gimp Grafiikka-valikossa.

Mokkulasta en tiedä mutta itsekkin kokeilin noita live-levyjä enkä oikein onnistunut niillä.
Mutta täydellä dvd:llä onnistuin ja nyt vielä jälkikäteen asensin kdenkin josta vihdoin
oli kadonnut “välkkyvät diskovalot” ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Kaikki mitä tarviin
toimii sutjakkaasti enkä enää haikaile ubuntun enkä susen perään.
Nim. mummu kaiken kokeilee

[quote=“fossiili, post:1, topic:942”]Lehdet Linux Format ja Linux Magazine kirjoittavat uudesta Fedorasta ihastuneena. Minulla on hidas mokkulayhteys, mutta yövyin nopean kiinteän linjan äärellä ja latasin Fedora 12 i686 live-cd:n.

Kiinnostuneena sitä kokeilin. Työpöydän käynnistäminen kesti todella kauan, cd pyöri ja pyöri, mutta hyväähän raaskii odottaa. Mutta tulikin tylsännäköinen Gnome. Karkean näköinen. Lisäksi vähän valmiita ohjelmia, esimerkiksi Grafiikasta puuttui Gimp. Mihin ihmeeseen cd:n 650 MB on käytetty? Miksi elo-cd latautuu hitaammin kuin muilla jakeluilla?

Jokin aikaisempi Fedora oli hieno. Toimi hyvin ja oli upean näköinen. Toki tiedän, että teemoja ja taustakuvia löytyy, jos viitsii etsiä. Ohjelmia on helppo asennella lisää.

Varmaan osaatte kertoa, missä Fedora on hyvä. Ja miten Elisan Huawei 220 mokkula saadaan toimimaan. Minulle se ei Fedorassa onnistunut, vaikka Mandrivassa ja Ubuntussa asennus sujui melkein itsestään.

???[/quote]

Cd-levyillä se käynnistymisnopeus ei ikinä hirveän hyvä oikein pysty olemaan, ja siihen vaikuttaa jopa se käytettävä CD-levy-yksilö. Eroja eri jakeluilla CD:ltä käynnistymisen nopeudessa varmasti on, kun CD:levykuvien kokoamiseen käytettävät työkalutkin ovat usein täysin erit. Uskoisin, että joissain työkaluissa on joitain tiedostot sopivaan järjestykseen asettelevia optimointiominaisuuksia, mutta en tiedä miten Fedoran livecd-creatorin mekanismi asian tekee. Itse yleensä käynnistänkin CD-levykuvat USB-muistitikuilta, jolloin CD-levyjen mekaniikan aiheuttamista pitkistä hakuajoista pääsee eroon. Niiltä Fedora käynnistyy lähes yhtä nopeasti kuin kiintolevyltäkin.

Ulkonäöstä toki voi olla montaa mieltä, mutta kyllä minusta Fedoran ulkoasu on oletuksena ihan asiallinen. Tässäkin toki esim. käytettävä laitteisto voi hieman vaikuttaa suuntaan tai toiseen, kun esim. väärin tunnistettu näytön DPI voi aiheuttaa oletuksena käyttöön yllättävänkokoiset fontit ja eri näytöt ja näytönohjaimet toistavat värejä hieman eri tavalla.

Livelevyllä tila on hyvin kortilla, joten sinne on valmiiksi asennettu vain tärkeimpiä ohjelmia. Esim. Ubuntun melko vastaavaan livelevyyn verrattuna Fedoran Gnome-livelevyllä kuitenkin on paljon enemmän käännöksiä, ja suomikin sieltä löytyy ihan valmiina. Gimp ei minusta tuommoiseen enimmäkseen käyttöjärjestelmän toiminnan toteamiseen, asentamiseen ja asennusten korjaamiseen tarkoitetussa levyssä ole mitenkään äärimmäisen tähdellinen, ja Ubuntukin käsittääkseni aikoo sen tulevissa julkaisuissa jättää pois oletusasennuksesta.

Myös näistä oletuspakettisettien sisällöistä toki voi olla montaa mieltä, mutta onneksi asennuksen jälkeen järjestelmään on helppo lisäillä haluamansa jutut pakettivarastoista. Lisäksi Fedorasta (ja myös muista jakeluista) saa suhteellisen helposti tehtyä mukautettuja livelevyjä, joiden sisällön voi asettaa halutunlaiseksi. Itselleni olen tehnyt sellaisia, missä ovat useimmin tarvitsemani ohjelmointityökalut valmiiksi asennettuna.

Fedora keskittyy voimakkaasti tuomaan esille uusia vapaita ohjelmistoja ja teknologioita. Mukana tulevat ohjelmistot ovat enimmäkseen vähintäänkin hyvin ajantasaisia, ja usein jopa hieman edellä virallisia julkaisuja, erityisesti niiden projektien osalta, joiden kehitykseen Red Hat osallistuu. Esimerkiksi tällä hetkellä Fedora 12:n virallisista pakettivarastoista löytyy jo vapaa OpenGL-ajuri uudemmillekin kuin X1???-sarjan Radeon-näytönohjaimille, mikä ainakin minulle on melko tarpeellinenkin. Muutenkin uusia ajureita ja Linuxin ominaisuuksia tuetaan hyvin, ja Red Hatin kehittämät libvirtiin perustuvat virtualisointityökalut ovat olleet hyvin aikaisessa vaiheessa mukana. Näitä voisi listata vielä enemmänkin, mutta nämä ovat itselleni olleet viime aikoina tärkeitä.

Ne kerrat kun mokkuloita olen Fedorassa kokeillut, on vähän mallista riippunut, miten sen on saanut toimimaan. Yksi vastaantulleista ei lähtenyt pelaamaan minulla ollenkaan, mutta pari muuta kokeilemaani toimi “heittämällä”, kun vain laittoi koneeseen kiinni. Tuosta nimenomaisesta Huawein mallista en juuri osaa sanoa mitään.

Fedorahan pyrkii suuresti edistämään vapaata lähdekoodia, jonka takia se ei etsi suljettuja ajureita näytönohjaimille, verkkokortille tai millekään muulle laitteelle ehdota taikka tarjoa valmiina suljettuja koodekkeja jne.
Itse käytän Fedoraa, koska se on vakaampi kuin Koala.

Itsekin olen kyllä huomannut live-CD:n tahmauden, jonka takia boottaan aina USB:lta. Tämä on aina vaivannut Fedoran livemediota omalla koneella. Esmes Fedora 11 suostui näyttämään työpöydän puolen tunnin raksuttelun jälkeen.

Ja Gimp ei kuulu livelevyn vakiovarusteisiin, mutta sen saa pakettivarastoista yhdellä komennolla, joten ei kovin suuri työ ole kyseessä.

Älä hyvä ihminen sotkeudu jakeluun, joka ei sinua kiinnosta, kun olet jo muutamiin muihin tyytyväinen.
Miksi edes viitsit vaivautua kertomaan asiantuntematonta mielipidettäsi - ns. avautumaan?
Itse olen RedHat-jakeluista lähtien käyttänyt kaikkia Fedora Core ja Fedora -jakeluja, joihin itse olen tyytyväinen.
Fedora ei ole tarkoitettu mihinkään edesmenneisiin vanhoihin koneisiin, vaikka hyvin toimii myös vanhemmissakin.
Fedora on jakelu kehityksen kärjessä. Näitä kokemuksia Red Hat Inc. hyödyntää kaupallisen Red Hat Enterprise Linux:in
kehittämisessä.

Pari päivää olen vasta Fedoraa käyttänyt ja huonoksi en voi sanoa, vaikka pari ns. “ongelmaa” heti alkuun olikin. Ehdottomasti jää Fedora koneelle.

Itse en tykkää siitä että fedora on ripannyt ääni ja videotukea rankalla kädellä. Fedorassa on se hyvä, että muistuttaa paljon RHEL:iä ja näin antaa valmiuksia palvelinten kanssa pelaamiseen. Oma työkoneeni pyörittää opensusen uusinta.


Eero

Koodekkipuoli on kuitenkin helppo saada kuntoon ottamalla käyttöön RPM Fusionin repot, PackageKit osaa jopa asentaa tarvittavat koodekit sitten automaattisesti.

[quote=“vpv, post:9, topic:942”][quote author=eero link=topic=990.msg5383#msg5383 date=1260949784]
Itse en tykkää siitä että fedora on ripannyt ääni ja videotukea rankalla kädellä.
[/quote]

Koodekkipuoli on kuitenkin helppo saada kuntoon ottamalla käyttöön RPM Fusionin repot, PackageKit osaa jopa asentaa tarvittavat koodekit sitten automaattisesti.[/quote]

Toki, itse vaan olen sitä mieltä että ne pitäisi olla defaulttina.


Eero

Eikös suljetut koodekit ole joissain maissa laittomia, jonka takia Fedora ei niitä suoraan tarjoa?

No, laittomia ja laittomia, lähinnä siinä on se, että jos niitä haluaa levittää, niin pitäisi maksaa rojalteja patenttien haltijoille, joka menee Linux-distrojen kanssa aika hankalaksi ja kalliiksi. Sen lisäksi tällainen säätö saattaisi estää Fedoran edelleen levittämisen, mitä ei haluta riskeerata.

Distrowatchin podcastissa muuten arvosteltiin OpenSuse, kun tuossa äskettäin kuuntelin, siellä sanottiin, että OpenSusessakaan ei olisi oletuksena esim. MP3-tukea, koska Novell on jenkkifirma siinä missä Red Hat:kin.

Ja Fedora taitaa muutenkin olla aika sitoutunut tuohon vapauden periaatteeseen, eikä taida edes haluta tarjota suljettuja koodekkeja.
Eipä minua haittaa, saahan nuo helposti käyttöön, mutta voisihan tuota helpottaa esim. Ubuntun tavoin, jossa yhden paketin asennus riittää.

Fedoran kohderyhmä on ainakin Fedoran projektijohtajan mielestä käyttäjä joka pystyy antamaan jotain takaisin avoimen lähdekoodin kehitykselle ( Fedora 12 - it's a horse, not a camel • The Register )

Tämä juuri miellyttää minua suuresti.

Itse vaihdoin juuri työkoneen Ubuntusta Fedoraan kun Ubuntu alkoi olla jo vähän liian automaaginen. Kunhan sen selinuxin väänti pois päältä niin kaikki on toiminut erinomaisesti.

Kysyttiin:

Älä hyvä ihminen sotkeudu jakeluun, joka ei sinua kiinnosta, kun olet jo muutamiin muihin tyytyväinen. Miksi edes viitsit vaivautua kertomaan asiantuntematonta mielipidettäsi

Minä kirjoitin:[quote=“fossiili, post:1, topic:942”]Lehdet Linux Format ja Linux Magazine kirjoittavat uudesta Fedorasta ihastuneena. …[/quote]
Epäilen omaa mielipidettäni ja oli hauska lukea muiden kokemuksista. Varsinkin koska aikaisemmin olen ollut hyvin tyytyväinen Fedoraan (joku < 10 versio), oletan että sopivasti virittämällä siitä saisi hauskan linuxin.
Elisan Huawei 220 mokkulan saa tod. pelaamaan wvdialilla, mutta hiukka outoa on, ettei nyt hyvin ajankohtaista langatonta nettiä tueta ilman kommervenkkejä.

Keskustelun avauksen tunnusmerkki oli ?

Kai tyhmäkin saa kysyä …

Asiallinen keskustelu on aina hyvästä, mutta tässä oli ehkä vähän provosoiva otsikko, ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta kuitenkin vähän kiinnostaa :wink:

Fedora 12:ssa pitäisi olla varmaankin Ubuntuakin uudempi NetworkManager, jonka pitäisi kyllä tukea noita mokkuloita, olisikohan ollut joku bugi sitten kyseessä. Jos F12:n asentaa koneelle kokonaan ja sitten kaikki päivitykset siihen, niin eihän sitä tiedä, vaikka bugi korjaantuisi. Fedoralle on myös mahdollista kai tehdä sellainen USB-tikku, johon voi jättää tilaa päivitysten asentamista varten.

Syy minkä takia itse käytän Fedoraa (sen lisäksi että se “just works” minulla) on heidän aktiivisuutensa Linuxin kehittämisessä [1]. Suurin osa distribuutioista keskittyy paketointiin ja vain harva niistä kehittää Linuxia teknisesti eteenpäin. Osa niistäkin jotka kehittävät, tekevät työtä lähinnä itselleen.

Pidän myös heidän tavasta kehittää projekteja. Kehittäminen keskittyy upstreamiin [2] ja asiat tehdään avoimen lähdekoodin ehdoilla.

[1] Red Hat contributions - Fedora Project Wiki
[2] Staying Close to Upstream Projects :: Fedora Docs

Ubuntussa näyttäisi olevan noin 3kk vanha versio (karmic-updates ei sisällä päivityksiä)
Ubuntu – Error (git.20091013)

Kannattaa seurailla myös fedora-testers postituslistaa, jossa ilmoitetaan tulevista päivityksistä. Testauksessa on tällä hetkellä uusi NetworkManager (git20100106) päivitys.

Koji: NetworkManager-0.7.998-1.git20100106.fc12 | Build Info | koji