Fedora 34 opera viedeot

Ehkä olen ilmaissut itseäni huonosti, mutta omalla kohdallani nimenomaan tästä on kyse. Tutut ratkaisut eivät toimikaan, myös Flatpak versio selaimesta aiheuttanee varmaan osittain harmaita hiuksia, kun käsittääkseni ei pääse käsiksi noihin järjestelmän mediakoodekkehin, korjatkaa toki jos / kun olen väärässä.

Itselläni nyt.

rpm -qa | grep gstreamer
gstreamer1-1.18.4-2.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-base-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-bad-free-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugin-openh264-1.18.2-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-ugly-free-1.18.4-1.fc34.x86_64
pipewire-gstreamer-0.3.25-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-good-qt-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-good-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-good-gtk-1.18.4-1.fc34.x86_64
PackageKit-gstreamer-plugin-1.2.3-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-bad-free-fluidsynth-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-bad-free-extras-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-bad-free-zbar-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-bad-freeworld-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-bad-free-wildmidi-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-libav-1.18.4-2.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-good-extras-1.18.4-1.fc34.x86_64
gstreamer1-plugins-ugly-1.18.4-1.fc34.x86_64

Ja tosiaan, itse olen yrittänyt pitää maltin että kyseessä on beta-versio ja yrittänyt ehkä huonosti tuoda esille että itse jakelu vaikuttaa hyvältä, mutta koska Fedora / Redhat alusta on vieras, on kynnys yllättävän korkea joiltain kohdin. Omassa tapauksessani vika löytyy tasan peilistä, mutta haluan toki oppia tämänkin sisäistämään, kuitenkin Flatpak ym. tulevaisuudessa pikemminkin lisääntyy kuin vähenee ja olisi se jo aika fedorakin oppia, vaikka tietyin osin täysin erilainen kuin debian ja arch/manjaro pohja.

Edit: vaikka yhä liittyy otsikkoon sikäli, että videot vaativat koodekkeja ja että ne saadaan käyttöön selaimessa, niin… Muutoin tässä tosiaan alkaa paistamaan lävitse sellainen fedora tiedon puute, että ei kauaa kannattane itseni tämän otsikon alle jatkaa. Eiköhän 34 version julkaisun jälkeen ilmesty “X things to do after installing fedora” ohjeita, joita seuraamalla pääsee pikkuhiljaa asian ydintä kohti askel kerrallaan. Lisäksi tuossa vaiheessa kyseessä ei enää beta jne.

1 tykkäys

Pyörivät ne videot Ubuntun beetaversiossakin.

Toki toimivat, eikä näin ole väitettykään. Mutta Ubuntu mm. 21.04 -versiossa (vielä hetken Beta) ei Opera-selain toiminut toivotusti.
Eikä Fedora 34 -jakelussa (kuten otsikossa kyseltiin), joka on vielä kirjoitushetkellä Beta-vaiheessa.
Koska itse käytän jakeluissa selaimina Firefox:ia ja Google Chromea, voin todeta, että niissä ei ole ongelmia nettivideoiden pyörittämisessä.
Operaa, Vivaldia tai Chromium:ia tms. selaimia en nykyisin tarvitse.

Minulla on kyllä ollut ongelmia Firefoxin kanssa nettivideoissa, mutta käytössäni on siis Ubuntun kehittäjäversio, joten en suuresti ihmettele. Chrome ja Edge osaavat pyörittää parhaiten videoita oman kokemukseni mukaan.

Joskus ihmettelen sitä, miksi kaikki tuntuu toimivan aina paremmin Android-puhelimissa. Sama video katkeilee kannettavalla Ubuntusssa, mutta pyörii ongelmitta älypuhelimella. Sama koskee monia muitakin juttuja. Onko Android paremmin tehty Linux?

Veikkaus: siinä on enemmän suljettua koodia.

1 tykkäys

Ei suljettu koodi välttämättä ole laadukkaampaa kuin avoin koodi. Luulisin, että puhelimien käyttöjärjestelmä ja sovellutukset on integroitu/räätälöity/optimoitu juuri toimimaan ko. laitteessa.

Minulla ei onneksi katkeile enempää Ubuntussa (Nyt 21.04 Beta Hirsute Hippo) kuin Fedorassakaan (34 Beta). Android-puhelimessani on käytössä Google Chrome. Harvoin käytän puhelinta videoiden katselemiseen, vaikka yhteysnopeudesta 150Mt maksankin palveluntarjoajalle kuukausittain :confused:
Kannettavissa ja pöytäkoneissa Firefox toimii katkeilematta esim. Ylen ja IS:n videoklipit toimivat ok. Vain suoratoistopalveluissa (videoelokuvat/palvelut) ja videoneuvotteluissa tukeudun Google Chromeen.

En mieluusti mainostaisi Googlen selainta, mutta se on ollut joissakin tilanteissa sopivin. Edge ei tule koneilleni koskaan - johonkin se raja on sentään vedettävä.

1 tykkäys

Sen verran vielä operasta että kun poistin fedoran paketeista asennetun version ja asensin snap version niin videot alkoi toimia. (operan flatpak versiota en löytänyt)

1 tykkäys

Fedora ei tarjoa Opera-selainta ohjelmalähteistään. Jos olet joskus asentanut Operan Opera-sivuilta rpm-paketin, asennuksessa lisätään /etc/yum.repos.d -sivuille opera.repo. Rpm-paketti ei ole yksinomaan Fedora-jakelua varten, vaan se toiminee kaikissa rpm-paketointia käyttävissä jakeluissa.
Opera-sivuilta noutamani Opera-selain ei toiminut video-klippienkään osalta. Muuten toki mainio selain, kuten jo 1990-luvulla muissakin käyttöjärjestelmissä :wink:

Lisäys: oletuksena ei ole Fedora-järjestelmiini asentunut snapd-paketteja snap-pakettien asentamiseksi. Mutta syynä voi olla se, etten ole pitkään aikaan asentanut järjestelmää uudelleen, vaan päivitänyt jakelua versio versiolta.

Snapd ei ole oletuksena asennettu, flatpak taitaa olla? snapd pitää asentaa jos haluaa snap-ohjelmia käyttää.

1 tykkäys

Todettakoon nyt vielä sen verran, että eiköhän ongelmat julkaisun myötä ratkea. Tänään tuli päivityksenä sekä shared libraries päivitys, järjestelmäpäivitys, että Firefox päivitys. Netflix toimii noiden myötä, Yle Areena ei vielä… MUTTA beta versiohan tässä vielä on kyseessä.

Vertailu Ubuntu betaan tms. ei tässä mielestäni ole lainkaan hedelmällistä, joskus vain on hyväksyttävä faktat että; 1) beta ei ole tarkoitettu peruskäyttöön, sekä 2) jakeluilla on eroa siinä miten suhtautuvat betaan ja sen kehitysvaiheisiin… 3) Vertailu kannattaa tehdä julkaisuversioden välillä.

1 tykkäys

Minulla on sekä Fedora 34 Beta, sekä Xubuntu/Ubuntu 21.04 Beta, ja molemmissa jakeluissa multimediat toimivat Firefox:lla yle-areena, sekä netfix toimii ongelmitta Google-chromen kanssa. Myös esim. Teams ja Jitsi toimivat sopivalla selaimiela ok. Ja ovat toimineet minulla koko ajan jo siitä lähtien, kun päivitin ko. jakelut edellisistä jakeluversioista.
Jo Beta-versiot ovat olleet jo aiempinakin vuosia täysin käyttökelpoisia, ja päivittyvät sitten ajallaan virallisiksi versioiksi.

1 tykkäys

Hmm. Täytyi oikein lukea aiempi viestisi uudestaan, kokeilin vielä tuon aiemmin ohi menneen

rpm -qa | grep ffmpeg
ffmpeg-libs-4.4-2.fc34.x86_64
ffmpeg-4.4-2.fc34.x86_64

Itselläni ei siis ollut compat-ffmpeg28 asennettuna, asensin sen niin nyt myös Yle Areena toimii. Itselläni selaimena ollut tässä Firefox koko ajan näissä mitä ongelmia maininnut. Mitään muuta ns. puutetta en ollut tässä huomannutkaan, joten nyt kaikki vaikuttaa yhtäkkiseltään liki täydelliseltä.

Ok, myönnettäköön että Firefoxilla kirjastokinon katselu Firefoxilla pätkii yhä pahasti, mutta videot näkyvät. Toisaalta Firefoxiin pohjautuvalla Ghostery selaimen betaversiolla noissa ei ole mitään ongelmaa.

Totean enää lyhyesti kun muokata en enää edellistä viestiäni voi… Olikohan eilen kun tuli vielä Firefox päivitys (toki muutakin), mutta sen jälkeen myös Firefoxilla kirjastokino toimii ongelmitta.