Fedora työpöytänä

Yritin tuossa hakea em. sanoilla kokemuksia Fedorasta ainoana käyttiksenä.
No, en löytänyt mutta törmäsin nimeltä mainitsemattoman sivun infoon joka
herätti kysymyksen jotta onko näin.
“openSUSE/SUSE Linuxia ylläpidetään kaksi vuotta.”
“Käytännössä Fedora pakottaa päivittämään viimeisimpään versioon saadaksen päivityksiä jopa tietoturvapäivityksiä.”

Eli tuosta heräsi kysymys:kuinka kauan kullekkin fedora versiolle on päivityksiä?
Onko todella pakko heti päivittää uusi versio kun se tulee julki?
Jos esim. Fedora9 toimii hyvin ilman ongelmia niin voisiko ajatella jättää seuraavan väliin
ja päivittäisi sitten vasta 11:sta.
Jos jättää Fedoran ainoaksi käyttikseksi koneelle niin mikä live-cd olisi paras ongelmien varalta?
Siis sellainen että kielitaidotonkin ymmärtäisi?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Fedora-versiota N ylläpidetään version N+2 julkaisuun asti (+ kuukausi-pari). Käytännössä siis Fedora 8:n päivitykset loppuvat pian Fedora 10:n julkaisun jälkeen.

Onko todella pakko heti päivittää uusi versio kun se tulee julki?

Edellisestä päätellen siis ei ole, mutta pitää olla valmis tekemään versiopäivityksiä n. vuoden välein, koska uusia Fedora-julkaisuja on viime aikoina tullut 6 kuukauden välein.

Jos esim. Fedora9 toimii hyvin ilman ongelmia niin voisiko ajatella jättää seuraavan väliin ja päivittäisi sitten vasta 11:sta.

Voisi. Tosin sitten Fedora 11:een siirtyessä kannattaa olla melko tarkkana, koska Fedora kuitenkin kehittyy niin nopeasti. Toiset päivittävät asennus-DVD:ltä tai Preupgradella tuon kahden julkaisun välin samalla kertaa (eli esim. 8-10) ja varsinkin viime aikoina se on ilmeisesti toiminut hyvin. Itse olen yleensä päivittänyt yhden julkaisun askelin, vaikka joillakin koneilla olen joskus varsinaisesti jättänytkin julkaisuja väliin. Olen siis tehnyt niin, että kun olen alkanut päivittää esim. Fedora 6:tta uudempaan, niin olen ensin päivittänyt DVD:ltä Fedora 7:ään, testannut ja “siivonnut jälkiä” ja sen jälkeen päivittänyt Fedora 8:aan.

Jos jättää Fedoran ainoaksi käyttikseksi koneelle niin mikä live-cd olisi paras ongelmien varalta? Siis sellainen että kielitaidotonkin ymmärtäisi?

Tämä on melko hankala kysymys. Fedora toki tekee itsekin live-cd:eitä ja sellaista voisi varmaankin suositella Fedora-asennusten korjaamiseen jne. Toisaalta Fedoran live-cd:eissä on pitkään ollut puutteita kieliasetusten kanssa, eli sekä käytettävän kielen että käytettävän näppäimistön valinta on ollut jotenkin hankalaa, saa nähdä kehittyykö tilanne millaiseksi ennen Fedora 10:n julkaisua - luultavasti kovin paljon ei ehdi enää korjaantua. Tässä Laurin tekemä “tracker-bugi” joistakin ongelmista: https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=464858

[quote=“Kisu, post:1, topic:425”]Jos esim. Fedora9 toimii hyvin ilman ongelmia niin voisiko ajatella jättää seuraavan väliin
ja päivittäisi sitten vasta 11:sta.[/quote]
Fedora on niin ajantasallaoleva jakelu, että se nimenomaan työpöytäkäytössä kannattaa pitää ajantasalla.
Jos haluaa pitkänaikavälin jakeluja, löytyy sitten sellaisia.
Palvelinkäyttöön ehkä RHEL/Fedoraan perustuva CentOS voisi olla vaihtoehto. http://www.centos.org/

Jos jättää Fedoran ainoaksi käyttikseksi koneelle niin mikä live-cd olisi paras ongelmien varalta?
Eipä taida suomenkielisiä Live-CD -jakeluja olla muita kuin jo vanhentunut Suomi-Knoppix. Live-jakeluja on lukematon määrä ja ne kyllä sopivat korjaustyökaluiksi. Live-DVD:t sitten erikseen, mutta tuskin niissäkään on tarjolla harvinaisia kieliä (kuten suomi).

Minulla on kyllä ihan positiivisia kokemuksia Fedoran päivittämisestäkin, mutta varminta Fedorankin kanssa olisi luoda erillinen /home -osio ja suorittaa uuden julkaisun ilmestyttyä aina uusi asennus. Joskus ainakin voi jäädä vanhasta versiosta kummittelemaan esimerkiksi huonoja asetustiedostoja, joita syystä tai toisesta (esim. käyttäjän tekemät muokkaukset) ei päivitetäkään uudemman Fedoran mukana tuleviin. Itselläni uskoakseni johon tämäntyyliseen seikkaan hajosi läppäristä suspend ja hibernate Fedora 8:sta Fedora 9:aan päivittäessäni. Puhtaan Fedora 9:n asennus siis korjasi ongelman.

Kuten tuossa jo mainittiinkin, ihan joka versioon ei tosiaan tarvitse päivittää, mutta käytännössä vähintään kerran vuodessa on todellakin syytä vaihtaa Fedora-julkaisu uudempaan. Tämä ei kaikille välttämättä sovi, mutta itse en vuoden vanhoja ohjelmaversioita välttämättä jaksaisi katsella kuitenkaan, vaikka tietoturva-aukot olisikin paikattuna. Jos haluaa mahdollisuuden rauhallisempaan päivitystahtiin, kannattaa ehkä harkita jonkin muun jakelun käyttöä. Minusta tuo puolenkin vuoden välein uudelleenasentaminen tai päivittäminen ei varsinkaan työpöytäkäytössä ole mikään suuri ongelma, kun suurin osa asetuksista on käyttäjän kotihakemistossa, jonka voi yleensä suoraan siirtää uudemman jakeluversion käyttöön.

Minusta Fedoran korjailuun nimenomaan se Fedoran livecd on kaikkein varmin ratkaisu, mutta kielen valinta siinä kyllä on hieman hankalasti tehty. Suureen osaan ohjelmista kuitenkin taitaa sisältyä suomennokset jo siinä livelevyllä, joten siinä mielessä tilanne on käsittääkseni esimerkiksi Ubuntua parempi.

Fedoran normaaliin, Gnomea käyttävän livecd:n istuntoon kielen voi valita kirjautumisen yhteydessä.

Asensinkin päivällä kaiken uusiksi ::slight_smile: ja tein erillisen home-osion juurikin sen takia
että muistiin tallennetut jutut ei katoa jos asentaa uusiksi.
Ei minua haittaa tuo puolivuotinen vahdinvaihto; ainahan sitä uutta hinkuu
kun siitä jutellaan jossain. Mutta on toisaalta hyvä tietää että täysin pakollista se ei ole.
Tuo live-cd jäi vain mieltä kaihertaan siksi että mulla oli useampikin yritys susen kanssa
ja jostain syystä siinä firefox sai koneen hyytymään niin ettei auttanut kuin johtojen irrotus.
Niin aattelin jos jotain sattuu niin olisi vara-apu.
Eikös se menneinä vuosina ollut Knoppix jota suositeltiin siihen tarkoitukseen vai muistanko väärin?
Kun en toisaalta oikein näe syytä laittaa kahta käyttistä koneelle vaikka niin on ollutkin tähän asti
kun vista oli toisena. Mutta kun ei voi käyttää kun yhtä kerrallaan ;D

Mulla on USB:ssä kiinni vanha kiintolevy, jonka alustin muistakseni ext2:ksi
Päätteestä käynnistelen Grsyncin jolle olen kertonut että /home tonne
usb kiintikselle hakemistoon fedora.
Eka kerta tietty kestää jonkin aikaa mutta sitten on vallan nopea
varmistuksien ottoon.
Niinpä kun uusi Fedora tulee niin paiskaan sen edellisen tilalle ja
USB:n kiintikseltä /home kamat takaisin.
Upgradet Fedora Coren aikaan tuppasi teettämään
töitä ennenkuin sain taas kaikki skulaamaan entiseen tapaan.
Vanha on vaan laiskistunut “nörtteilemään” :smiley:
Susea kokeilin josku taisi olla 8 ja 9 ja ne ei pelittäneet kuin hetken ja
sitten hyytyivät totaalisesti. Päivitykset toimi miten kuten, useimmiten
ei ollenkaan. Eikä oikeastaan tää nykyinen mikkiksen kanssa veljeilevä
Suse paljon kiinnosta.
Tähän astisista kokeiluista RH, Fedora, Suse, Ubuntu ja Debian mun
rautaani sopii ja on osoittautunut luotettavaksi Fedora sekä Debian.

[quote=“Kisu, post:5, topic:425”]Eikös se menneinä vuosina ollut Knoppix jota suositeltiin siihen tarkoitukseen vai muistanko väärin?
Kun en toisaalta oikein näe syytä laittaa kahta käyttistä koneelle vaikka niin on ollutkin tähän asti
kun vista oli toisena. Mutta kun ei voi käyttää kun yhtä kerrallaan ;D[/quote]

Knoppix oli alunperin yksi livecd-tekniikan uranuurtajista ja se tulikin tunnetuksi nimenomaan toimivana livecd-jakeluna. Nykyään livecd-vaihtoehto löytyy hyvin useasta jakelusta, kuten Ubuntusta, Fedorasta ja openSUSEsta. Nämä edellämainitut livecd:t ovat myös samalla asennusmedioita, ja itsekin kyllä asennan tavallisemmin Fedoran livecd:ltä kuin suurikokoisemmalta DVD:ltä.

Nykyään Knoppixin kehitys näyttäisi huomattavasti hidastuneen, enkä ainakaan itse näe mitään syytä käyttää sitä esimerkiksi Fedoran livecd:n sijaan. Toki jos vaihtelua kaipaa, niin Knoppixkin on varmaan ihan hyvä vaihtoehto, mutta itse kyllä mieluummin käytän Fedoraa myös livelevynä.

Fedoran levykuvan saa myös tarvittaessa USB-muistille boottaavaksi, mikä paitsi helpottaa livedistron kuljettamista, myös tarjoaa erittäin paljon suoraan cd:ltä lukemista nopeammin toimivan ratkaisun.