kääntämis ongelmia

Olen siis kokeillut kääntämistä ja koska ei minulla ole linuxissani latasin netistä: autoconf, automake, make ja gcc paketit joista osa oli tar.bz2 ja toiset taisivat olla tar.gz tiedotoja ja ongelma on siinä kun olin purkanut ne ja menin ensimmäisenä make tiedostoon cd komennolla ja kirjoitin komennon “./configure” ja sitten tuli liuta ilmoituksia että make tiedostoa ei ole ja se tarvitaan ja sama tuli myös gcc:lle, niin mitä järkeä on että pitää olla make jos on asentamassa sitä?
mutta joka tapauksessa miten voin asentaa nuo kun tuollainen ongelma tuli vastaan…
niin ja käytän mandrivaa.

Kaikki nuo löytyvät paketinhallinnasta, eli joko graafisesti kohdasta “asenna & poista ohjelmia” tai sitten komentoriviltä uprmi-komennolla.

minä en killä löydä mitään tuolta lisää ja poista sovellus ohjelmasta kun kirjoitan “make”.

eikö muka ole mahdollista asentaa make ja gcc tiedostoa jos ei ole niitä valmiina jo koska ne tarvitsee asennukseen :-\ … mutta jos joku tietää ja kertoo minulle miten se tehdään olisin todella kiitollinen.

[quote=“MHFN, post:3, topic:814”]minä en killä löydä mitään tuolta lisää ja poista sovellus ohjelmasta kun kirjoitan “make”.

eikö muka ole mahdollista asentaa make ja gcc tiedostoa jos ei ole niitä valmiina jo koska ne tarvitsee asennukseen :-\ … mutta jos joku tietää ja kertoo minulle miten se tehdään olisin todella kiitollinen.[/quote]

Anteeksi, annoin vähän puutteellisen ohjeen… Se haku näyttää oletuksena vain sellaiset paketit, jotka sisältävät jonkin käyttöliittymällisen ohjelman (eli ne, jotka keskivertokäyttäjä mieltää “ohjelmiksi”). Jotta maken ym. saisi näkyviin, täytyy valinta “paketit käyttöliittymällä” muuttaa muotoon “kaikki”.

jep, toimii… kiitos.