Kansainvälinen varmuuskopiointipäivä

Tänään (31.3.) vietetään enemmän tai vähemmän virallista kansainvälistä varmuuskopiointipäivää. Varmuuskopiointia sekä varmuuskopiointiohjelmia on käsitelty melko laajasti wikissä:

Minulla käytössä on Duplicity. Se on näppärä ohjelma salattujen varmuuskopioiden tekemiseen, koska se osaa automaattisesti salata tiedostot ja siirtää ne SSH:n yli palvelimelle. Lisäksi Duplicity osaa varmuuskopioida rsync-ohjelman tavoin vain muuttuneet tiedot (inkrementaalinen varmuuskopio).

Minulla cron suorittaa Duplicityn joka päivä tehden inkrementaalisen varmuuskopion. Kerran kuukaudessa tai parissa tulee tehtyä manuaalisesti täysin uusi kokonainen varmuuskopio.

Lisäksi käytössäni on ollut Fuj:tech Clone Dock -telakka jolla voi kiintolevyt kätevästi kloonata nappia painamalla. Vehje on osoittautunut oikein käteväksi kaveriksi.

Jos joku tarvitsee apua varmuuskopioinnissa niin kysykää ihmeessä. Mitä ohjelmia te muut käytätte?

1 tykkäys

Käytän pienissä asemissa dd:tä (<64Gt) ja suuremmissa rsync:iä. Pitäneen tänään suorittaa varmuuskopiota päivän kunniaksi.

LuckyBackup (rsync naamataulu) on minulla käytössä, jolla teen /home ja kaiken siihen liitetyn varmuuskopion ~kerran viikossa USB-levylle. (kännykässä on muistuttaja, muuten unohtuu). Lisäksi tärkeimmät jutut kopioituu livenä heti tiedoston muutoksen jälkeen Google Driveen Insync ohjelmalla.

Olen käyttänyt BackInTime-ohjelmaa, joka käyttää taustalla rsynciä ja säästää tilaa tekemällä kovat linkit muuttumattomiin tiedostoihin. Ilmeisesti tuo LuckyBackup on samankaltainen.

Tosin nyt edellisestä kerrasta alkaa olla aikaa, kun kaikki tärkeät ja erityisen ajankohtaiset tiedostot tuppaavat olemaan pilvessä (lähinnä Dropbox). Lisäksi menin vaihtamaan kotipalvelimen levyt, joten siellä ei ole enää valmiina varmuuskopiointihakemistoa. Itse palvelimelta kyllä varmuuskopioin kuvat viikonloppuna (tietämättä tästä päivästä mitään), mutta ehkä pitäisi tehdä sama pitkästä aikaa asetustiedostoillekin. Ehkä nyt olisi hyvä aika tarkastaa kaikki varmuuskopiointisysteemit ja mahdollisesti hankkia lisää ulkoista tallennustilaa.

Olen todennut että ohjelmien asetustiedostot (vim, tmux, zsh, irssi jne.) on kätevä tallentaa Git-repositorioon, ne saa sieltä nopeasti kloonaamalla käyttöön. Itse olen tykännyt käyttää Bitbucketia kun siellä on ilmaiset yksityiset repositoriot eikä kaiken tarvitse olla julkista. Samoin kaikki kirjoittamani koodi on varmuuskopioitu Gitillä Bitbucketiin.

Kaikki elintärkeät tiedostot kuten salausavaimet, salasanojen hallintaohjelman tietokannat yms. on tullut poltettua CD/DVD-levyille talteen. Tämä on varmaan varmin tapa kun tiedostoja ei ainakaan voi poistaa vahingossa.

Yksi ihan hauska tapa on myös tiedon tallentaminen qrencode-ohjelmalla QR-koodin muotoon. Bitcoin-lompakoita tallennetaan ainakin tässä muodossa mutta lyhyet SSH- ja PGP-avaimet käyvät myös. QR-koodi on sitten helppo tulostaa paperille ja laittaa varmaan talteen.
http://www.oakalleyit.com/node/4