Mikä distro?

Moi,

mulla olisi haussa linux distro, ja vaatimuksiakin löytyy. Pitäisi olla aloittelijalle siinä määrin sopiva että dokumentaatiota löytyy (fin/eng) “for dummies” tasolle. Samalla kuitenkin pitäsi olla joku sellainen että sitä käyttämällä oikeasti oppisi tuntemaan linuxia, Ubuntua koitin muutamia kuukausia sitten mutta innostus loppui vähän turhan pitkälle vietyyn “windowsmaisuuteen” josta juurikin yritän päästä eroon :wink:

Tällä hetkellä oon katsellut Gentoota ja Archia, jotain plussia tai miinuksia näistä tai kokonaan uusia ideoita? Archista kuulin että vaati myös joka päiväisessä käytössä jatkuvaa korjailua, pitäneeköhän väite paikkansa?

Ja uusi (lue: ärsyttävä newbie) todellakin olen tällä foorumilla, että howdy vaan kaikille ;D

[quote=“pxhza, post:1, topic:663”]Moi,

mulla olisi haussa linux distro, ja vaatimuksiakin löytyy. Pitäisi olla aloittelijalle siinä määrin sopiva että dokumentaatiota löytyy (fin/eng) “for dummies” tasolle. Samalla kuitenkin pitäsi olla joku sellainen että sitä käyttämällä oikeasti oppisi tuntemaan linuxia, Ubuntua koitin muutamia kuukausia sitten mutta innostus loppui vähän turhan pitkälle vietyyn “windowsmaisuuteen” josta juurikin yritän päästä eroon ;)[/quote]Kyllä siitäkin komentorivi löytyy.

[quote=“pxhza, post:1, topic:663”]Tällä hetkellä oon katsellut Gentoota ja Archia, jotain plussia tai miinuksia näistä tai kokonaan uusia ideoita? Archista kuulin että vaati myös joka päiväisessä käytössä jatkuvaa korjailua, pitäneeköhän väite paikkansa?[/quote]Minkälaista korjailua? Itselläni Arch on ollut jokapäiväisessä käytössä ensisijaisen käyttöjärjestelmänä jo toista vuotta ja vain paketit olen pitänyt ajan tasalla, muuta ei ole tarvinut tehdä (mikäli konffauksia ei lasketa). Suosittelen lukemaan ketjun Paras Linux, jossa käydään hyvin läpi eri jakelupaketteja.

No lukasinpa ketjun läpi. Vähän vaikuttaa siltä että tuohon Archiin voisin päätyä, joskin tuolla joku nosti esille myös BSDt… Noh, tässä menee joka tapauksessa vielä hetki ennen kuin saan kunnon mahdollisuuden asennussäätämisen aloittamiseen joten voi vielä mietiskellä.

Debian voisi olla Ubuntun jälkeen hyvä vaihtoehto. Järjestelmä on pohjimmiltaan melko sama (Ubuntu pohjautuu Debianiin), muttei yhtä valmiiksi pureskeltu. Mutta kylläpähän sitä Ubuntunkin kanssa aika paljon voi Linuxista oppia jos vain haluaa. Itse ainakin arvostan sitä että arkikäytössä järjestelmä ei edellytä ylimääräistä huomiota toimiakseen, mutta muutoksia on mahdollista tehdä jos/kun tarve vaatii. Tämän tarpeen Ubuntu täyttää varsin mukavasti.

Suosikkini on Slackware, mutta käytän siitä koostettua Zenwalk eli ent. MiniSlack -versiota. Slackbook on varsin kattava opaste Slackwaren käyttämiseksi: Slackware Linux Essentials
ZenWalk-manuaalit löytyvät: http://manual.zenwalk.org/
Slackware on hyvin säilyttänyt Linux-perinteet jo jostakin 90-luvun alkuvuosista lähtien, jolloin asentelin ensimmäisiä Linux-distroja.
http://www.slackware.com/
http://www.zenwalk.org/

Suosittelen Fedoraa. Ei mikään hirveän vaikea käyttää eikä väännä rautalangasta kaikkia asioita toisin kuin Ubuntu ja kaiken lisäksi ihan hienon näköinen.

Unohdinkin tän palstan hetkeksi :-X Mutta tosiaan; asentelin Arch Linuxin ja tässä sitä muutaman päivän jo ehtinyt käyttääkkin. Hyvin toimii :slight_smile: