Mikä mulle?

Hei. Uusi koneeni on huollossa ja laitoin vanhaan koneeseen xp homen. nyt pitäs saada siihen joku linux
jolla pystyy lukemaan ntfs osioita helposti. eilen tuhlasin elämästäni 2h lineoxiin joka oli aivan pers**stä.
tilasin itselle ubuntu on disc jostakin launchpadistä ja sen saapumiseen on pitkä aika. eli pitäs saada joku linux jonka koko olis joku 300-500mb levyimage. mitään muuta en tartte ku mp3 toiston ja video toiston (avi, mpeg ehkä wmv). Voisko joku jelppiä?

niin kone oli fujitsu scaleo 400:
1.2ghz celeron, 254mb keskusmuistia, dvd-rw asema, integroitu näyttis. siinä se sitten onkin.

no, itse käytän PCLinuxOS:ää, se sisältää kaikki nuo, mutta levykuva on kyllä yli 600 megatavua.

Melkein kaikki yhdelle CD:lle mahtuvat jakelut tuppaavat olemaan 600-700 megatavua, kun CD:t ovat yleensä sen kokoisia, ja siinä ei kuitenkaan hirveästi ylimääräistä ole.

Nuo vaatimukset kyllä täyttyvät lähes kaikilla jakeluilla, tosin esimerkiksi Fedora ja Ubuntu ovat oletuksena turhan raskaita 256 megatavulle muistia. Mutta säätämällä senkin tilanteen saa kohdalleen. Suuri osa jakeluista ei myöskään tarjoa mp3:n purkamiseen käypää ohjelmaa oletuksena, mutta lähes kaikkiin ne saa silti helposti.

Itse laittaisin noilla tehoilla olevaan koneeseen Debianin oletus-työpöytäasennuksena, jossa siis tulee Gnome 2.14. Tätä olen käytellyt jopa 128 megatavun koneessa ihan kohtuudella. Paljon vikkelämmäksi homman saa sitten käyttämällä Gnomen ja sen ohjelmien sijaan jotain kevyttä ikkunamanageria.

Xfce on ainkin yksi näitä kevyempiä työpöytäympäristöjä. XUbuntu käyttää tuota oletuksena, mutta tokihan sen voi muihinkin asentaa. Muista kevyemmistä työpöytä/ikkunointiympäristöistä en osaa sen tarkemmin sanoa.

Lineox (perustunee muinoisiin RedHat -jakeluihin) on jo melkoisen vanha - ts. edesmennyt jakelu. ntfs-tuki löytyy nykyisin joka jakelusta ja ntfs-3g mahdollistaa myös kirjoittamisen ntfs-osioille.
Itse päädyin asentamaan kannettavaan Slackwareen perustuvan ZenWalk:kin (ent. MiniSlack). Siitäkin on Live-CD tarjolla: http://www.zenwalk.org/
Suomalainen ZenWalk-sivusto:
http://zenwalk.vaihtoehto.org/

hommasin itelle vanahan läppärin itelle. joku fsc amilo m7400 vissiin oli nimi.
1.8ghz, 512mb, joku 855gm näyttis vissiin. asennan tähän ubuntun heti kun kerkiän.
mutta sitä ennen pitäs löytää joku helposti asentuva mp3 ja muiden äänitiedostojen toisto ohjelma
tohon 8.04 ubuntuun. jos joku viitsii etsiä jonkin linkin jollekin sivulle jossa kerrotaan kädestä pitäen
kuinka se asennetaan. en ite oo niin paljoa linuxia käyttänyt

Ubuntussa on valmiina ohjelmat, tarvitset ainoastaan koodekit, ne voi yksitellen valita hiirellä Synapticissa (monimutkaisempi keino) tai asentaa terminalissa (eli komentorivillä) käyttäen apt-get install -komentoa, joku muu tuntee tämän osa-alueen paremmin, viimeksi olen tarvinnut noita '06 kun Ubuntu vielä sisälsi ne jo asennuksessa, sen jälkeen muita distroja ollut käytössä.

kuinkas wlani toimii jos asennan ubuntun. nettiin kuitenkin pitäisi päästä?
itse asiassa sain koneen vasta muutama päivä sitten, posti sotkenut vähän lähetystä.

Anna Linuxissa komento

jos wlan on usb-liitännässä tai

jos se on pci- tai cardbus-väylässä.

Tällä saa selville kortin piirisarjan, josta voi päätellä toimivuuden.

Netissä on myös erilaisia korttimallikohtaisia toimivuuslistoja. Niihin ei tosin aina kannata luottaa, sillä kortin nimi ei useinkaan kerro mitään sen piirisarjasta.

En ole vieläkään himskatti vieköön perinnyt asentamaan sitä. :smiley:
Katsoinpahan sitten windows device manager ja tällänen löyty:
Intel PRO/Wireless Lan 2100 3B Mini PCI Adapter.
elikkä pci se on ja piirisarjasta ei ole sitten hajuakaan.
no asennan sen ubuntun siten että se asentuu xp vierelle, se kokeiluvaihtoehto,
asentaa windows sisällä. jos ei onnistu kysyn sitten täältä apua

lienee Intelin piirisarja, joten wlanin kanssa ei luulisi tulevan ongelmia, ainakaan jos kerneli on ajantasalla.

Kiitos tiedosta.

no niin.
Äsken yritin asentaa ubuntu windows sisällä ja asennus ei 20s enempää kerinny asentaa kun tuli
windows virheilmoitus ohjelma lakkasi vastaamasta. pyöritin ubuntu live levyltä ja
jopa kosketus padi toimii koneessa. wlanin se tunnisti.
hetken sw toimi mutta sitten lakkas vastaamasta. hiiri liikkuu, napit toimii ja valikot muttei mikään aukia??
no asenna xpn uudelleen ja sitten ubuntun. kerron asennuksesta sitten lisää kun pääsen ubuntulla nettiin

no asennukset onnistui. ubuntu löytää asuntolan wlan yhteyden mutten pääse nettiin.

Helpoin tapahan on vain kaksoisnapsauttaa soitettavaa videotiedostoa ja hyväksyä ehdotettu koodekkien asennus.

Onkos tämä edennyt? Luulisi jos yhteys näkyy niin pystyisi saada toimimaankin. Intelin WLANit pitäisi toimia Ubuntussa kutakuinkin moitteetta.

Jos yhteys ei toimi, niin yritäpä antaa tarkempia tietoja ongelmasta niin voidaan auttaa.

Mitä yläreunassa oleva verkkoyhteyksin hallintaohjelman kuvake näyttää/sanoo. Jos WLAN-yhteys toimii siinä pitäisi näkyä signaalin voimakkuuden kertova kuvake.

Jos yhteys ei toimi, kirjoitatko komentoriville seuraavat komennot vuorotellen ja kopioit tänne vastaukset (saat komentorivin auki valitsemalla sovellukset - apuohjelmat - pääte):
ifconfig
iwconfig
lspci