Paras Linux

Mikä? ???

Tietysti 2.6.24 :slight_smile:

No, tässä tarkoitetaan tietysti parasta jakelupakettia ja oikea vastaus tietysti on, että sellaista ei voida määritellä. Jokaisessa jakelussa on omat hyvät ja huonot puolensa. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle jne.

Itse olen tykästynyt Ubuntuun, joka on sopinut tarkoituksiini hyvin (parhaiten kokeilemistani jakeluista).

Toisaalta myös mm. OpenSuse, Debian, Fedora ja Gentoo ovat hyviä jakeluita, aika ei valitettavasti riitä siihen, että ehtisi kunnolla tutustua kaikkiin.

no eipä noista vaihtoehdoista oo pal valitsemista. Taitaa olla joteski tarkoituksenmukaisesti valitut vaihtoehdot.
Mutt muuten on kyll äärettömän helppo valita se paras - jopa ihan uhdellä sanalla: openSuse.

Mä tiedän - oon kokeillu muitakin :wink:

Oma suosikki on Arch Linux, loppukäyttäjille olen suositellut Fedoraa tai openSUSEa.

PCLOS ja OpenSuSE

OpenSUSE on ehdottomasti lähes paras, mutta ZenWalk on tämänhetkinen työpöytäkäyttikseni; Sopii mainiosti helpomman Slackwaren ystäville mutta ei ihan noobeille :wink:

[quote=“Toni Alenius, post:5, topic:184”]PCLOS ja OpenSuSE[/quote] Samat suosikit :slight_smile:

Paha mennä sanomaan, mikä distrosta on paras. Tällä hetkellä oma suosikkini on edelleen (kuten pb mainitsikin) Arch Linux. On openSUSEkin varsin hyvä jakelu, samoin Fedora ja PCLinuxOS. Itsellä on myös kokemuksia ainakin parisen kymmenestä eri distroista.

Hirveän montaa en ole edes kokeillut ja äänestyksestä puuttuu suurin osa jopa suosituimmista.

Debianista ja Ubuntusta pidän mutta en väitä niitä parhaiksi… :wink:

Mandriva on paras kokeilemani, kaikki toimii, erittäin hyvät työkalut. On tietenkin bugeja vähän mutta kaikessa on.

Hirveän monella on OpenSUSE suosikkina. Ihmettelen kyllä sitä miksi se kaikilla teillä sitten on toiminut niin hyvin, mutta minulla ei millään. Kahdella koneella olen käyttänyt, sekä 32- että 64-bittistä, 10.2:sta ja 10.3:sta. Molemmat bugisia ja hitaita, ja eivät ainakaan tästä omasta koneestani tykkää, live-cd:kin pääsi työpöydälle mutta sitten tuli jokin paha error ja sitten se ei toiminutkaan enää. Kaikki cd:t ja dvd:t joita olen käyttänyt olen tarkistanut eikä virheitä ollut.

http://www.desktoplinux.com/news/NS8454912761.html

sieltä selviää myös kälien ja selainten osuudet, joissa oli mulle jopa yllättävääkin ‘tietoa’

mut suosituinhan ei välttämättä oo paras…

Mitä nuo tähdet tuolla (sivussa) ovat ja miten ne sinne menevät? ???

[quote=“LINUX 112, post:12, topic:184”]Mitä nuo tähdet tuolla (sivussa) ovat ja miten ne sinne menevät? ???[/quote] Mitä enemmän spämmäät sen enemmä staroja saat. Kun kirjotat oikein ahkerasti saat kenraalin starat.

Tässäkin olisi toivottavaa sitten, että ei postiteltaisi pelkästään määrän vuoksi, vaan panostettaisiin myöskin siihen laatuun. En nyt tarkoita että viestien pitäisi väkisin olla älyttömän pitkiä, mutta jos viesti ei tuo keskusteluun mitään uutta mielipidettä tai informaatioarvoa niin kannattaa harkita onko se lähettämisen arvoinen.

Kannattaisi harkita koko starojen poistoa…

Toki, sillä jo viestien määrä antaa jotakin kuvaa kirjoittajan aktiivisuudesta. Lisäksi mahdollisuus hieman silmäillä kirjoittajien käymiä keskusteluja viimeistään antaa kuvan kirjoittajan asiantuntemuksesta.
Mutta kukapa viitsii tarkemmin tarkastella asioita, sillä tärkeintä on, että palstalla esitetään ylipäätään kysymyksiä ja niihin (asiantuntevat) henkilöt haluavat vastailla parhaan kykynsä ja taitonsa mukaan.
‘Paras Linux’ on mahdoton vastata, sillä jakeluja erilaisiin käyttötarkoituksiin on melkoisesti. Esim.
http://lwn.net/Distributions
Noidenkin jo luetteloitujen lisäksi on tarjolla jos jonkinlaista Linux-jakelua (Distributions).
Kukin valitkoon omaan käyttöönsä sopivimman.

Olen oikeastaan samaa mieltä kuin tuoedellinen kirjoittaja. :slight_smile:

ennen olin OpenSUSE:n kannalla mut nykysin arch linuxin suuri kannattaja. äänestän siis arch linuxia

Nolllasin äänestyksen ja lisäsin muutaman jakelupaketin lisää, jotta voitte äänestää useammasta vaihtoehdosta!

Väärin= OpenSuse
Oikein= openSUSE