Python version tarkastaminen

Olen aloittelia joka käyttää mandrivaa ja olen asentanut python 3 lähdekoodista kääntämällä mutta en ole varma onnistuiko se joten kysyn:
miten voin tarkistaa python version numeron. (mieluiten joku komento)

tai
[code]python3 --version[/code]

tai

minulla tuo python --version näyttää 2.6 ja python3 --version näyttää 3.1.1
eli jos ymmärsin oikein tuo 2.6 on oletuksena esim. python komennossa eli miten saan tuon 3.1.1 asennettua oletukseksi?

Esim.

Jolloin Python 2 siirtyy nimelle [size=8pt]python2[/size] ja [size=8pt]python3[/size] vastaa komentoon [size=8pt]python[/size]. En tiedä onko tähän mitään ns. virallista tapaa, mutta noin ainakin onnistuu. En tosin suosittele tämän tekemistä, koska Python 3:ssa on muutamia muutoksia (mm. vanhoja tapoja karsittu jne.), joten vanhat koodit eivät sillä toimi ilman muokkausta.

Ei todellakaan kannata vaihtaa oletus-Pythonia toiseksi, varsinkaan järjestelmässä jo olevilta ohjelmilta. Yleensä jakeluissa on aika paljon melko tärkeitä Python-sovelluksia, jotka todennäköisesti eivät muokkaamatta toimi eri Python-tulkin versioilla. Varsinkin kun tuo Python 3 on ihan tarkoituksella joiltain osin epäyhteensopiva Python 2:n kanssa. Esim. Fedorassa Yum on tehty isolta osin Pythonilla.

Python3:n kääntäminen käsin systeemiin onkin paras tapa saada koko systeemi sekaisin, tästä käsin kääntämisestähän on ihmisiä jo monesti keritty varoitella.


Eero