Ubuntu asennuksesta

Ubuntu aukeaa asennuksen jälkeen ainoastaan komentorivi tilaan enkä pääse juuri eteenpäin, koska en osaa käyttää sitä. Graafiselle työpöydälle en pääse. Olen tutkinut komentorivejä ja hakenut tietoa mutta yhä samassa pyöritään… Eli, tietokoneen käynnistyksen jälkeen aukeaa siis dos henkinen valikko mistä voin valita ubuntu 8.10 2.6.27-9, sama korjaustiedostona ja ubuntu 8.10 2.6.27-7 ja sama korjaustiedostona sekä other system: Vista/longhorn.
Ubuntu aukeaa ainoastaan mustalle dos ruudulle (onko tämä nyt sitten se terminaali) jossa voi kirjautua sisään ja antaa salasanan. Tämän jälkeen olen ilmeisesti juuritiedostossa koska komentorivin alku on muodossa mun nimi@koneennimi:~$ -ja kone odottaa komentoa. Tämänjälkeen olen koettanut monenmoista ja pyörinyt pitkin komentorivejä, helppejä ynm. joitain paketteja kone on lataillut pyydettäessä (eli olen kyllä verkossa), tosin aloittelijana niistä en oikein täysin vielä ymmärrä mitään. ubuntustudio on ladattu imagena 1.2G netistä ja varmistettu että se on AMD64 prossalle -mikä koneessa on image on sitten poltettu dvdlle josta lataus on mielestäni hyvännäköisesti ja kivuttomasti kyllä hurissut sisuksiin (tilaa on säädetty 10Gn verran josta asennusohjelma automaattisesti otti n 500mb swap tarpeisiin.
Onko niin että 8.10 ubuntustudio ei ole oikein sopiva käyttis mun koneelle ja pitäis asentaa jokin toinen? Tarkoituksena on pyörittää rosegarden musasoftaa ja nuotinnusmusasoftia linuxissa -ammattikäyttöön.
Mikä neuvoksi?
HP Pavilliondv6 koneessa pohjalla vista.

Vaikuttaisi siltä, että mukana tuleva näytönohjaimen ajuri on rikkinäinen tai että sopivaa ajuria ei löydy. Asian voi varmistaa antamalla komennon

minkä pitäisi käynnistää graafinen ympäristö (X Window System). Jos X ei käynnisty, ja ruutu tulee vain täyteen tekstiä, on näytönohjaimen tuessa jotain vikaa.

Yksi ratkaisu voisi olla jonkin muun Linux-jakelun kokeilu (edellyttäen, että näytönohjaimellesi todella löytyy Linux-ajuri).

Oikeastaan Ubuntu ja Ubuntu-Studio ovat eri jakelun variaatioita, jotka tosin perustuvat samaan Ubuntu-jakeluun.
Hyvät Asmok:n ohjeet löydät linkistä: Ubuntu_Studio - Ubuntu Suomi

Kiitos vastauksista! Näytönohjaimelle löytyi linuxtuki ja ubuntustudio linkki on mainio (aloitteliakin ymmärtää jotain…). Eikun latailemaan ja testailemaan!

Selvisi vielä sellainen asia että vista syystä tai toisesta häiriköi taustalla. Vistan poistaminen ratkaisi kaikki ongelmat kertaheitolla. Nyt koneessa on loistavasti toimiva ubuntu studio ja daw optimoitu xp serv3sella.