USB-tikku ei toimi

Minulla on siis ubuntu eeepc versio

Kun minullakin on tuollainen Asus eeepc, ja olen myös kohtalaisen uusi Linux käyttäjä, ajattelin heittää pari riviä: Tuota ubuntu eeepc versiota vähän kummastelin. Tarkoitatko, että siinä on Eeebuntu, vai tavallinen Ubuntu? Vai onko päässyt käymään niin, kuten minullakin kävi, että ostit sen eee:n valmiiksi Linuxilla varustettuna, johon viittaa tuo “eeepc”. Silloinhan olisi kysymyksessä Asus eeepc-system. Siinähän ei näy mistään sen Linuxin versiota, koska se on Asusin oma versio. Se perustuu Debianiin ja muistuttaa eniten Xandrosia. Jos niin on, ei ole mikään kumma jos siinä tökkii yksi jos toinenkin laite.

Jos se kuitenkin on Ubuntu, saat sen usb-tikun ominaisuudet näkymään hyvin levyosiointityökalulla, joka on ladattavissa verkosta normaalilla lisää/poista sovelmalla. Esim: GParted on sellainen. Sen käynnistys pyytää salasanan, joka on tavallisesti se sama, jolla kirjaudut koneen käyttäjäksi. (Ainakin, jos olet sen koneen eka käyttöönottaja.) Levyn osiointi on hiukan vaarallista työtä, joten kannattaa olla varovainen. Siihen on hyvät käyttöohjeet. Kun laitat tikun kiinni se näkyy muiden levyjen joukossa valikossa oikeassa reunassa dev/sda, dev/sdb ja dev/sdc, joista se tikku on tuo sdc. Jos tikun laittaa vasta kun GParted on jo käynnissä, se näkyy vasta kun ensin päivittää laiteluettelon. Vasemmalta ylhäältä GParted ja sen valikosta Päivitä laitelista.

Valitusta levystä näkyy sen tiedostojärjestelmä ja koko ja täyttö ja vapaa tila. Jos tiedostojärjestelmä on tehty Windowsissa se on fat32 ja silloin täyttö ja vapaa tila kohdat ovat tyhjät, mutta koko näkyy. Silti sellainenkin tikku toimii aivan täysin. Sillä työkalulla voi myös formatoida sen tikun esim. muotoon ext3. Mutta silloin sen sisältö tuhoutuu luonnollisesti.

Olethan huomannut, että Ubuntussa usb-laite poistetaan tiedostoselaimessa klikkaamalla sen nimeä hiiren kakkosella ja valitsemalla irrota. Muuten voi tulla tikkuun vika.

Niin… Suosittelen Ubuntu Netbook Remix käyttöjärjestelmää. Olen käyttänyt sitä menestyksellä Asus eeepc:ssä jo jonkin aikaa ja olen hyvin tyytyväinen.