USB-tikku ei toimi

Niin… Suosittelen Ubuntu Netbook Remix käyttöjärjestelmää. Olen käyttänyt sitä menestyksellä Asus eeepc:ssä jo jonkin aikaa ja olen hyvin tyytyväinen.[/quote]

Miten muuten asensit tuon Netbook remixin? Itse en ole saanut tätä USBtikkua toimimaan buuttaavana. Olen Vistalla yrittänyt väsää.

Mintin pääasiallisena olemassaolon oikeutuksena lienee koodekkien tuleminen esiasennettuina sekä erilainen työpöytäteema.

Miten muuten asensit tuon Netbook remixin? Itse en ole saanut tätä USBtikkua toimimaan buuttaavana. Olen Vistalla yrittänyt väsää.

En tiedä Windowsin menettelytavasta, koska tein sen Linuxissa, joka silloin oli Asus Eeepc system, joka eniten muistuttaa Xandrosia.
(En tiedä, mutta arvaan, että Linuxissa se on helpompaa ja lopputulos on parempi.)

Tein sen usb-asennusvehkeen 2Gt:n sd-kortista (se kun mahtuu kivasti käsikirjan väliin talteen myöhempää käyttöä varten ja nyt tiedän, että niitä myöhempiä tarpeita uudelleenasennukseen tuli ;D) sehän on silti samantekevää vaikka olisi tikku, mutta 2Gt saisi olla tilaa. Sitä tikkua ei sitten sen jälkeen voi käyttää mihinkään muuhun, koska se formatoituu ihan omaan muotoon. Se myös tyhjenee kaikesta entisestä. Voi sen kyllä uudelleen formatoida jälkeenpäin tavalliseksi tikuksi.

Täällä foorumilla sain neuvot:

Seuraa ohjetta: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromImgFiles

commandline interface toimii hyvin:
Command Line Interface
Download the desired .img file
Open a terminal and insert your flash media
Look at the output of dmesg | tail -20 to determine the device node assigned to your flash media (e.g. /dev/sdb)
Run sudo umount /dev/device/node
Run sudo dd if=/path/to/downloaded.img of=/dev/device/node bs=1M
Remove your flash media when the command completes

Ylimääräistä päänvaivaa tuli sen päättelemisestä, mikä laite on se kortti (tikku) /dev/device/node? Nyt saisin sen helposti selville päätteeltä: Tikku reikäänsä ja komento… lspci -vvnn Siitä tulee laitelista, josta muutenkin näkee kaikki laitetiedot. On kai niitä lyhyempiäkin listauksia, mutta se on tärkeää, että ei mene tekemään käynnistystikkua mistään systeemin kiintolevystä. Tämän Asusin tapauksessa se /dev/device/node oli /dev/sdc. Mutta se tosiaan vaihtelee laitteittain, joten tarkkana!