Uutta PC:tä hankkimassa, Part 2

Tosiaan olen harkinnut uuden pc:n hankkimista.
Tarkempia yksityiskohtia olen miettinyt tämän verran:

  • HTPC-kotelo
  • vähintään giga ram:ia(voi käyttää knoppix:ia ramiin ladattuna sen aikaa kunnes päätän minkä distron asennan:)
  • dvd-rw-asema, mahdollisesti 2 jos budjetti antaa myöten
  • prosessoriksi dual core 2
  • näytönohjain mikä ei tarvitse binääriajureita(tullut tarpeeksi leikittyä ATI:n ja nvdia:n korttien kanssa)

käyttikseksi olen ajatellut joko debian etch:iä tai gentoo:ta, ensiksi mainitusta enemmän kokemusta.

Sitten on vielä yksi päänvaivaa aiheuttanut asia, eli emolevy
, sillä tulisi olla seuraavat ominaisuudet:

  • LGA 775-kanta

  • integroitu näytönohjain, 3d-ominaisuuksien tulisi toimia sen verran että beryl:in ja opengl-ruudunsäästäjät saa toimimaan tahmaamatta JA ilman binääriajureita

  • integroitu verkkokortti mikä toimii kernelin versiossa 2.6.18

  • integroitu äänipiiri mikä mielellään toimii kernelissä 2.6.18

  • mikäli RAID-ominaisuuksia löytyy, niidenkin olisi hyvä toimia em. kernelin kanssa

olisikohan mitään ideoita mikä/mitkä emolevy(t) mahtaisivat tulla kysymykseen?

Sen verran olen katsellut netistä että Intel DG965MQMKR olisi näköjään sellainen minkä saisi Gentoo:n kanssa toimimaan mutta mitenköhän moinen toimii yhdessä Etch:in kanssa?

Eipähän noissa Linux-distrojen laitteistotuissa nyt niin suuria eroja ole. Eiköhän se Debian toimi siinä missä Gentookin. Jos uudemmat ohjelmistoversiot kiinnostavat niin saattaisi kannattaa käyttää Etchin sijaan Lennyä, joka on siis tällä hetkellä testing-vaiheessa. Se ei ole tietenkään aivan yhtä testattu kuin Etch, mutta työpöytäkäytössä varsin ongelmaton. Ubuntukaan ei olisi välttämättä huono vaihtoehto työpöytäkäyttöön. Itsellä on hieman antipatioita Gentoota kohtaan, vaikka siitä moni pitääkin.

Debian on hyvä ja varma valinta, mutta itseäni häiritsi siinä pakettien hieman hidas päivitys. Tulihan ne testing osastoon suhteellisen nopeasti, mutta stable pakettiversioita sai odottaa pitkään. Onhan se tietenkin hyvä, että paketteja testataan, mutta itse en Debiani työpöytäkäyttöön laittaisi. Palvelinkäytössä Debian kuuluu kärkidistrojen joukkoon.
Gentoo sitten sopii mihin tahansa hyvän mukautumisensa ansiosta. Paketteja saa kääntää miltei millä asetuksilla tahansa, joten se taipuu niin työpöytään kuin serveriinkin. Tosin pakettien kääntäminen vie aikaa ja prosessoritehoa.

Kernel tukee Intelin integroituja näytönohjaimia täysin. Niillä pystyy muistaakseni välttävästi ajamaan 3D-työpöytää, mutta itse en sitä suosittelisi, koska 3D-tehoa ei kuitenkaan ole paljoa.
Itselleni ei ole tullut yhtään verkkokorttia vastaan, joka ei toimisi Kernel 2.6:ssa, pitää olla hyvin erikoinen verkkokortti jos Linux ei sitä tue.
Omalla kohdallani integroidut äänikortit ovat toimineet moitteettomasti.
RAIDista minulla ei ole järin suurta kokemusta, mutta kannattaa ehdottomasti panostaa rautapohjaiseen RAIDiin, tosin työpöytäkäytössä siitä ei ole järin suurta hyötyä.

Eihän stableen Debianiin tule kuin turvapäivityksiä. Ne tulevat välittömästi, testingiin hitaammin.

Itse on ole muuta jakelua työpöydälle kaivannut. Ubuntua toki katsoin, mutta ei se minulle tarjonnut mitään sellaista mitä aidosta Debianista en ole saanut. Omat tarpeet tietysti täytyy tuntea, itse arvostan
vakautta, ja sitä että kone toimii päivitysten jälkeenkin ongelmitta.

Itse olen ryhtynyt suosimaan työpöytäkäytössä Ubuntua ja palvelimissa Debiania. Ubuntussa arvostan erityisesti huolellista viimeistelyä työpöytäkäyttöä varten.

Niin.Näissä “toimii debianissa”-kyselyissäni on taustalla a) se että kuluneen vuoden aikana olen käyttänyt debian etch:iä ja olisi kiva jos voisin pysytellä siinä jatkossakin ja b) kun viimeksi tarkistin asian niin tuossa etch:issä oli käytössä kernel 2.6.18, joten integroitujen verkkokorttien, äänipiirien yms. osien olisi syytä toimia kyseisen kernelin kanssa.

Debian testing:issä olisi tietysti uudempi kernel mutta vähän epäilyttää minkälaista temppuilua on odotettavissa sen kanssa.

itselläni on tämä:
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/BLKDG965WHMKR
vaikkakin piirisarja saattaa tuottaa ongelmia ainakin asennusvaiheessa, äänet kyllä ovat toimineet.

ei sovi kellottajalle, mutta muuten ihan asiallinen evolevy.

Verkkokorttiin tai äänikorttiin ei travittu erillisiä ajureita PCLOSin kanssa ja ainakin Kubuntu asentui siististi, PCLOS vaati säätämistä.

Tuo Etch ei aivan uusimman raudan kanssa ole vahvimmillaan, esimerkiksi minun syksyllä 2006 ostamassani koneessa ei äänikortille löydy kunnolla tukea. Uuden raudan kanssa ongelmia voi vähentää asentamalla uudemman kernelin itse lähdekoodeista kääntämällä tai vaikka backports.org:sta lataamalla.

Näytönohjaimesta sen verran, että itselläni ainakin Radeon X300 on toiminut aivan moitteetta myös vapailla ajureilla, vaikkakin suorituskyky jää Atin virallisista ajureista pahasti jälkeen. Uudemmille Radeoneille vapaat ajurit ovat vasta kehitteillä, mutta niiden kehitystä vauhdittavat AMD/Atin julkaisemat tekniset dokumentit.

Intelin näytönohjaimella varustettu emolevy varmaan on kuitenkin tällä hetkellä paras valinta, mikäli haluaa vapailla ajureilla toimia.

Huomioikaa, että Debian-jakeluista työpöytäkäyttöön vakaata Etchiä paremmin saattais soveltua testing-vaiheessa oleva Lenny. Paketit eivät tietenkään ole yhtä testattuja kuin vakaassa jakelussa, mutta varsin toimivia useimmiten kuitenkin.

Itsellä ollut jo reilu kaks vuotta debianin testing jakelu käytössä eikä ongelmia ole ollut. Työpöytä ohjelmat tulevat hieman hitaammin kun mitä esim. ubuntuun mutta itselle on riittänyt vallan mainiosti. Ei ole niin hätä saada sitä uusinta uutta. Mitä hieman vertailut niin ubuntussa käytössä olevat ohjelmat ovat debianissa vasta unstable(sid) lähteissä.
Tuosta kernelistä vielä että sehän ei nykyään ole kovinkaan kummoinen homma päivittää uudempaan. Tälläkin hetkellä lennyn repoista aptilla näyttäisi löytyvän jo 2.6.23-1 versio ja sehän asentuu sillä aivan yhtä helposti kun muutkin ohjelmat. Integroiduista näytönohjaimista en tiedä mutta ainakin verkkokortit ja äänikortit on itsellä toiminu kaikilla emoilla moitteetta.

Olen nyt taipumassa emolevyn suhteen tuon DG965WH:n kannalle minkä T.Aleniuskin mainitsi.
Kuitenkin vielä on joitakin asioita mihin tahtoisin saada selvyyden:

  1. Kun viimeksi googlella katselin niin tuo cd:ltä boottaaminen tuntui olevan ongelma
    kävi mielessä sellainen juttu että hommaisinkin IDE-väyläisen dvd-aseman sijaan SATA.väyläisen

mutta mutta… mitenkäs suo sata-dvd-asemat toimivat linukan kanssa, onkos jotain laitetta mitä nimenomaan kannattaa tai ei kannata ostaa vai onkos se näin että kaikki kaupan hyllyltä löytyvät kelpaavat?

  1. Tuo RAID, vaikka se ei niin tarpeellista olekaan niin kiinnostaisi kokeilla virittää semmoinen RAID1-array
    ja asentaa käyttis sen päälle.Tuo wanha P4-keskusyksikkö on nyt heittänyt henkensä niin silläkään ei voi kokeilla.Noissa joissain Intelin emoissahan on tuo Matrix Storage-ominaisuus, kiinnostaisi semmoinen juttu että a) mitä sen kanssa voi tehdä ja b) pystyykö sitä mitenkään helposti hyödyntämään linuxin kanssa?

sitten tiestysti vielä asia erikseen se että häiritsevätköhän nuo sata-dvd-asemat tuota emolevyn raid-systeemiä?

  1. tuo HTPC-kotelo.

Olen sen kannalla että hankkisin tuon Silverstonen LC14B:n.Kuulemma tuon kotelon sisältämät IR-vastaanotin ja VFD-näyttö toimivat linuxin kanssa.Siltä varalta että tuota nimenomaista koteloa ei sitten olekaan saatavilla kiinnostaisi tietää tämmöinen asia:eihän nuo LC16:n tai LC20:n vastaanotin ja näyttö poikkea mitenkään radikaalisti LC14:n vastaavista?

T. nimim. monta kertaa yrittänyt ostaa rautaa mikä toimii linukassa mutta saanut kaupasta jotain uudempaa versiota haluamastani laitteesta mikä ei sitten toiminutkaan…

Emolevyjen RAIDIthan harvoin ovat oikeita rautaraideja, vaan kysymyksessä on vain IDE-ohjain ja levyn mukana tuleva ajuri, jossa varsinainen RAID-toiminnallisuus on sitten toteutettuna. Toisin sanoen linuxin ytimen md-ajurin käyttö ajaa saman asian. Ohjeet siihen löytyvät wikin artikkelista Ohjelmistopohjainen RAID. Lisäksi kannattaa miettiä palautuskeinot emolevyn hajotessa: jos käytät emolevyn RAID-ratkaisua, sinun täytyy kaivaa jostakin samanlainen levy jotta voisit käyttää vanhaa levypakkaa, vaikka levyt olisivatkin jääneet ehjäksi. Linuxin md-ajuri sensijaan tekee aina samanlaista jälkeä, joten md-raidin tietoihin pääset käsiksi jatkossakin laitteistosta riippumatta, kunhan levyt ovat ehjät.

Tosiaan, tuo unohtui mainita, että RAID -ajuri tosiaankin on erillisellä emon mukana tulleella disketillä (ihan totta!), ja Intel on sisällyttänyt vain Windows -ajurit.

Niin.RAID-juttuja tärkeämpää olisi oikestaan noiden dvd-asemien toimivuus.
Eli uskallanko tehdä niin hurjan oletuksen että jos kytken tuohon aiemmin mainitsemaani emolevyyn 2 SATA-väyläistä DVD-asemaa niin boottaus, dvd-toisto ja dvd-levyn polttaminen toimivat ns. heittämällä?

Mitä olen googlella katsonut niin DG965WH:n ja ide-väyläisen dvd-aseman kanssa on joillain ollut ongelmia, samoin näyttää olleen ongelmia yhdistelmästä ide-väyläinen dvd-asema + sata-väyläinen dvd-asema…