Acer aspire 3000 näytön resoluutio

Moikka,mulla on 2kpl otsikon mukaisia vempelitä vielä toimivina ja tuumin josko noista autotalliin soittimen vielä sais,mutta olen kokeillu useammallakin eri järjestelmällä esim: Lubuntu,Xubuntu,LXLE ja kaikkien kanssa sama ongelma. Näytön resoluutio on ja pysyy 640x480. Millä tämän saa 1024x768:ksi?
Vai saako ollenkaan? Ikivanhat paskathan nää on,mutta kyllä näissä Linut muuten hyvin pyörii.
Tuolta pömpelin speksit: https://www.miniputer.com/Acer/Aspire_3000.html
En oo mikkään linuxguru sitten,eli mielellään selkosuomella vastausta,mikäli joku viittii perehtyä.
Jos on simppeli juttu,niin postakkaa suoraan mitä pistän päätteelle. Mikäli ei tuu onnistumaan ollenkaan,niin olisi sekin kieva tietää niinko heti. :slightly_smiling_face:

Varsin antiikkiseltahan nuo speksit vaikuttavat…

Etkö tule toimeen ilman X:ää (siis graafista käyttöliittymää) ?

Esim. itse yrittäisin asentaa kyseiseen vain serverin, ja musisoisin ssh-yhteydellä tai http:lla.

Nekin tosin vaatisivat aika paljon säätämistä.

Kai koneestä löytyy maksimit muistia eli 2 Gt ?

Jos löytyy, niin silloin saattaisi pystyä käyttämään Debiania. Mitään tehomyllyä tosta tuskin kuitenkaan saa millään virittämisellä, ja tehot jäisivät oman arvioni mukaan korkeintaan Raspberry Pi 3:n asteelle.

No juu-u tuotanoinniin,jos taso ei yllä edes R.piitä paremmax,niin luulenpa,että lähtee romukoppaan.En usko,että on vaivan väärti.Aattelin,että jos olisi/löytyis helppo ratkaisu kyseiseen problemaan,niin sitten.Tässä oli nyt 1G muistia vaan eli ei kahta,mutta tämä selvä ja kiitos.Ei siitä tämän enempää.

Ennen romukauppaan lähettämistä kannattaa yrittää myydä huuto.net:n retro-osastolla, kun on kuitenkin niin vanhaa rautaa, että alkaa lähennellä retroa.

Tosin siitä on kuitenkin jonkin verran vaivaa, mutta saisi koneet hyvän kodin.

Okei,kiitti vinkistä :slight_smile:

Tuo SIS:n piiri on sen verran vanha ja harvinainen näytönohjain, että taitaa mennä työlääksi saada sitä näyttämään näytön omalla tarkkuudella. Ei siis ole mikään helppo komentorivikomento vaan vaatii enemmän tutustumista eikä sittenkään ole takeita, että se onnistuu. Nykyiset Raspberry Pi -tietokoneet ovat tosiaan tuota nopeampia. Suosittelen katselemaan vähän toista rautaa tai tyytymään komentorivin käyttöön (esim. ncmpc ja mpd).