Acer aspire one avec Linpus ja Huawei e160

Olen jo useampia palstoja kolunnut läpi aiheen tiimoilta eikä homma ole oikein ottanut tulta alleen.

Osaisiko joku auttaa ja ihan yksityiskohtaisesti selostaa miten ihmeessä saan laitteet toimimaan yhteen ja mobiilinettini pelittämään myös tällä pienemmällä koneella?

Sinulla saattaa olla joku graafinen network-manager jolla voisi onnistua. Komentoriviltä systerin mokkulan (Huawei sekin oli, en muista mallinumeroa) sain toimimaan wvdialillla. Ensin mokkulan simistä piti poistaa kännykässä pin-kysely. Sitten editoidaan /etc/wvdial.conf näyttämään tämän sukuiselta:

/etc/wvdial.conf

asetukset jolla dna:n mokkula toimii linuxissa kun pin-koodin

kysely on kytketty pois päältä

[Dialer Defaults]
Modem = /dev/ttyUSB0

Tai ylle vaihtoehtoisesti Modem = /dev/ttyUSB1

Init = AT+CGDCONT=1,“IP”,"internet"
Phone = *99#
Stupid Mode = 1
Username = " "
Password = " "

Init rivin lainausmerkeissä olevat kohdat, yllä IP ja internet, riippuvat palveluntarjoajastasi, samoin Phonen jälkeinen merkkisarja. Eli nuo pitäisi löytää operaattorin ohjeistuksesta. Tökätään mokkula usb-porttiin, wvdial käynnistetään sitten päättestä (/terminaalista/konsolista/komentoriviltä) komennolla wvdial. Yhteyden katkaisu Ctrl-c:llä.

Jos homma ei etene, niin tökkää Huawei usb-liittimeen, ja anna päätteessä komento lsusb, ja lähetä tuloste tänne.

[quote=“Neinu, post:1, topic:745”]Olen jo useampia palstoja kolunnut läpi aiheen tiimoilta eikä homma ole oikein ottanut tulta alleen.

Osaisiko joku auttaa ja ihan yksityiskohtaisesti selostaa miten ihmeessä saan laitteet toimimaan yhteen ja mobiilinettini pelittämään myös tällä pienemmällä koneella?[/quote]

Asentamalla ubuntu netbook remixin koneeseen :wink:


Eero

Minä ala yhtään mitään asentamaan yhtään mihinkään. :stuck_out_tongue:

Kyllä tämä asia jossain vaiheessa avautuu kuin vähän aikaa tappelee. ;D

[quote=“Neinu, post:4, topic:745”]Minä ala yhtään mitään asentamaan yhtään mihinkään. :stuck_out_tongue:

Kyllä tämä asia jossain vaiheessa avautuu kuin vähän aikaa tappelee. ;D[/quote]

Kyseinen mokkula kyllä toimii jopa linpusissa. Itse en ole asentanut, sillä linpus lähti koneesta nopeammin kuin kerkisi loginia kirjoittaa :wink:


Eero

Itselläni on ollut sama ongelma heinäkuusta 09 lähtien, jolloin hankin Huawein E180-mokkulan DNA:lta. Olen hakenut tietoja verkosta, kysellyt DNA:n teknisestä neuvonnasta ja käynyt useissa DNA:n pisteissä, mutta mokkula on ollut mykkä Acerin Linpusissa. Windowsissa toimii, mutta koska WLANilla Linpusin kautta luen ja vastaan sähköpostit nopeammin kuin XP ehtii käynnistyä, haluaisin mokkulan toimivan myös pikkukoneessa. Kun minulle suositeltiin lääkkeeksi Ubuntua, kokeilin sen kolmea eri versiota mutta ilman tulosta. Eilen näin Janiporon ohjeet mokkulan asentamiseksi Ubuntuun. Pitkästä ohjeesta päätin kokeilla vain sen asennuskoodia Linpusiin ja sainkin sillä lopulta mokkulan toimimaan. Toistan nämä kaksi riviä, ehkä tästä on jollekin toisellekin apua. Avasin Terminalin ja kirjoitin taikasanat (ilman lainausmerkkejä) “cd/media/Mobile\ Partner” (enter) ja sen jälkeen “sudo ./install” (enter), jonka jälkeen vastasin kysymykseen overwrite? “Y” eli yes. Kun odottelin rauhallisesti, Mobile Partner tuli päälle ja siellä Tools->Options valitsin “new”, nimeksi “DNA mokkula”, ruksasin “static” ja laatikkoon sana “internet”. Istu ja pala, mokkula toimi! Tosin tilanne ei ollut pysyvä, sillä Terminalin kaksi koodiriviä piti toistaa aina koneen käynnistyksen jälkeen, mutta kuukausien odottelun jälkeen tämäkin tuntuu juhlalta. Vaikka olin päättänyt, että tämä riittää Linuxin tuntemisesta minulle, voisin ehkä harkita, jos joku tietää miten asetus saadaan pysyväksi.

Kannattaa pistää se ubuntu netbook remix, niin asiat vaan toimivat.


Eero

Vastauksena edelliseen: kokeilin kolmea versiota: eeebuntua, remixiä ja Karmic Koalaa. Kaikki olivat huomattavasti hitaampia käynnistymään kuin Linpus, joka on toimintavalmiina muutamassa sekunnissa. Ero on merkittävä ainakin kun käyttää maksullista internetiä jossain ulkomaisessa hotellissa. Tämä ei nyt liity mokkulaan, jota en ole saanut ubuntuissa toimimaan.

No, jospas käytät hibernatea, niin nousee nopeasti?

Omassa koneessa karmic koala kyllä boottaa tosi nopeasti.


Eero

9.10 netbook remix kylmäkäynnistyy eeePC 900:ssa minuutissa, suspend-tilasta 4 sekunnissa. Ja E160 huihai toimii heittämällä.

[quote=“tekki, post:10, topic:745”][quote author=Ismo link=topic=761.msg5071#msg5071 date=1258269316]
Vastauksena edelliseen: kokeilin kolmea versiota: eeebuntua, remixiä ja Karmic Koalaa. Kaikki olivat huomattavasti hitaampia käynnistymään kuin Linpus, joka on toimintavalmiina muutamassa sekunnissa. Ero on merkittävä ainakin kun käyttää maksullista internetiä jossain ulkomaisessa hotellissa. Tämä ei nyt liity mokkulaan, jota en ole saanut ubuntuissa toimimaan.
[/quote]
9.10 netbook remix kylmäkäynnistyy eeePC 900:ssa minuutissa, suspend-tilasta 4 sekunnissa. Ja E160 huihai toimii heittämällä.[/quote]

Jopas koneesi boottaa hitaasti, jopa acer aspire one:ikin puuttaa alle puolessa tuosta ajasta.


Eero

Linpus perustuu jollakin tavoin Fedoraan. Fedoran verkkoviritykseen pääsee käsiksi joko valikoista tai komennolla:
su - -c ‘system-config-network’. Todennäköisesti Linpus perustuu hieman vanhempaan Fedoraan, [arvaus] joten en olisi takuuvarma, että kerneliin olisi käännetty sellaisten laitteiden tukea [/arvaus], joka tuoreemmista kernel-versioista löytyy.

Linpus perustuu Fedora 8:aan, joka on jo Linux-maailmassa ikivanha. En enää edes muista, mutta luulenpa, että tuossa ei vielä kovin kummoista mokkulatukea ollut. Nykyisissähän on jo näitä ominaisuuksia, että palveluntarjoajankin voi vain listasta valita ja kuulemma kenttävoimakkuuskin pitäisi näkyä jotenkin.