Adobe flash player+fedora 11

Hei,olen uusi Fedora käyttäjä,joten neuvokaa minua kädestä pitäen ja selvällä suomenkielellä,että miten asennan flash playerin fedora 11.Firefoxin sain ladattua ja asennettua,mutta flashiä en saa,muuten olen päässyt hyvin juttuun tämän kanssa.

Kiitoksia etukäteen avusta.

Fashin saa sieltä Adoben sivuilta ladattuna. RPM-paketti on varmaan helpoin laittaa. Yum-vaihtoehdosta saat sen saman paketin, mutta silleen, että se Adobelta saatava paketti asentaa sinulle pakettivaraston, josta sitten löytyy se flash-plugini.

Miten asensit Firefoxin? Sehän tulee yleensä Fedorassa valmiiksi mukana.

Hieman tarkemmat ohjeet: Mene osoitteeseen http://get.adobe.com/flashplayer/ ja valitse “Yum for Linux”. Asenna paketti jota sivu tarjoaa (adobe-release). Käytä jotain paketinhallintatyökalua (esim. Järjestelmä, Ylläpito, Lisää ja poista ohjelmistoja) ja asenna sieltä paketti flash-plugin.

Ubuntun pakettihallinnassa on muuten flash 9.0 jo valmiina muttei asennettuna. Miksei edes tuota olisi sitten Fedoran pakettihallinnassa. Itse sudotin heti 10-version. Taisi muuten olla niin, etta Ubuntu 8.04.2 tuo jo valmiiksi asennettuna sunin java 6. Nimittain viime viikolla kun vanhaan koneeseen pukkasin Hardyn ja ajoin heti paivityspaketit (n. 270 Mb matskua) niin havaitsin etta sunin java 6 oli jo valmiiksi asennettuna.

Mites Fedorassa tuo sunin javan laita on?

Kiitoksia avusta,täytyy tänään myöhemmin koittaa asentaa flashiä,kunhan kerkeän.Firefoxia ei ollut valmiina,vain konqueror,täytyi ladata ja asentaa.

Fedora on jakelu, joka pitäytyy pääsääntöisesti open-source-softiin. Kolmansien osapuolien poropietari-ohjelmia ei oletuksena jakeluun asennella.
Adobe tarjoaa Fedoralle mahdollisuuden asentaa sen palvelin repoksi, jolloin yum:lla saa aina tarjolle uusimman Adoben Flash-version - ja lisäksi tarjolla on flash rpm-pakettina, jonka voi asentaa rpm:llä. Sama koskee Sun:in javaa. Sun siis tarjoaa kotisivuillaan Fedoraan sopivan rpm -paketin. Paketti taitaa olla bin-päätteinen, sen purkaminen ensin varmistaa käyttäjän suostuvan ohjelmatalon vaatimuksiin, jonka jälkeen ohjelma asentuu.

Ubuntu hieman “joustaa” asiassa, ja näin käyttäjälle jää hieman hämäräksi se tosiseikka, etteivät ko. ohjelmat ole avoimia.
Jos oikein muistan, on Ubuntun flash-plugin-nonfree asennusskripti, joka noutaa wget:llä flash:in Adoben sivuilta ja asentaa sen järjestelmään.
PS. Hups… Olin katsovinani, ettei Adoben Flash-plugin-nonfree olisi Ubuntun standardiohjelmalähteissä? http://packages.ubuntu.com

KDE-livelevyltä asennettaessa tilanne on tämä. Kannattaa asentaa Firefox paketinhallinnan kautta, niin saa Fedoralle tehdyn version ja vaikkapa suomen kielen oikoluvunkin asentamalla mozvoikko-paketin, jos sellaisesta on hyötyä.

En saanut flashia toimimaan vaikka kokeilin kaikki mainitut jutut. Ensin siis kokeilin tuota YUM-vaihtoehtoa ja KPackageKitillä asensin flash pluginin. Tällä ei ruennut toimiin, joten latasin suoraan rpm paketin, jonka asensin komentoriviltä. Tämäkään ei auttanut, joten latasin sen tar.gz paketin, josta kopioin libflashplayer.so tiedoston /usr/lib64/mozilla/plugins/ hakemistoon.

Kyseessä siis tosiaan 64-bittinen F11. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi?

Minulla ei ole 64-bittisestä kokemusta, mutta Fedoran “viralliset” ohjeet ovat täällä: Flash - Fedora Project Wiki

Tuo Adoben sivuilta saatava RPM-paketti on siis 32-bittinen, joten se pitää “wrapata” nspluginwrapperilla, jotta se toimisi 64-bittisen Firefoxin kanssa.

^ Kiitos vpn!

Kävikin mielessä, että tässä on jotain 32/64 bittisyyteen liittyvää ongelmaa, kun Adoben lataussivulla ei ollu mitään mainintaa 64-bittisesta Flashista. Nyt kuitenkin toimii.

Periaatteen takia käytän 64-bittistä, koska laitteisto sitä tukee, vaikka 32-bittisenä moni asia olisi varmasti helpompaa. Toivottavasti ohjelmakehitys tulee vauhdilla käyttäjien perässä.

Adobe on tehnyt 64-bittisen flashin (Alpha), mutta sitä ei ole siis virallisesti julkaistu, eikä siis valmis. Toimii kuitenkin ihan ok. Mahdollisesti paremmin kuin 32-bittinen viritys.
http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/