Aloittelijan jakelu + asennuskysymys

Miulla ei ole ollut koti-PC:tä vuosiin kun ne vähät tarpeeni (lähinnä kirjoittamisjutut), joita en voi hoitaa kännykällä ja tabletilla olen hoitanut työkoneellani. Nyt kuitenkin vaihdan vuodeksi työnantajaa, jolloin joudun vuodeksi luopumaan myös työkoneestani, niin on pakko tehdä jotain. Minulla on työnantajaltani lunastama aiempi työkone eli ihan kelpo DELL:n kannettava vuodelta 2014, jossa ei ole käyttöjärjestelmää, joten päätin että jo ihan rahan takiakin (Windows ja varsinkin Office maksaa ihan liikaa näin vähäisellä käytööllä) voisi olla aika kokeilla nyt Linuxsia. Olen siis aiemmin käyttänyt vain Windowsia siitä versiosta 3.1 lähtien eikä siten myöskään komentokehote ole mikään ihan vieras juttu kun DOS:ia aikanaan väänsi. Mutta asiaan siis.

Olen nyt vähän lukenut jakeluista ja lähinnä olen nyt kahden vaiheilla. Olen miettinyt aloittavani Linux urani joko Ubuntulla tai Mintillä? Olisiko mielipiteitä puolesta ja vastaan kummalla olisi helpompi ja järkevämpi aloittaa? Vai olisiko joku vielä parempi jakelu aloittelijalle?

Ja toinen kysymys vielä. Tarkoitus olisi siis asentaa Linux koneelle, jossa ei ole tällä hetkellä käyttöjärjestelmää ja lisäksi minulla on vielä noin kuukauden päivät käytössä nykyinen työtietokoneeni, johon ei voi mitään ohjelmia asentaa itse. Onko jotakin keinoja jolla voisi itse ladata netistä ja luoda (Ubuntu tai Mint) muistitikulle asennusmedian, jolla voi alkaa asentamisen koneelle, jolla ei ole aiempaa käyttöjärjestelmää pohjalla. Vai pitääkö vai ostaa tuo asennusdata muistitikulla?

Olen vähän katsellut asennusohjeita netistä ja ainakin mihin olen itse törmännyt on vain se, että pitäisi asentaa omalle koneelle jokin ohjelma, joka luo muistitikkuun käynnistyvän asennusmedia, mutta tällainen ei onnistu nyt, kun tosiaan en voi asentaa itse mitään ohjelmia tälle työkoneelleni.

Asennusmedian voi asentaa muistitikkulle kirjastosta saatavalla Ubuntu-median avulla (komentokehotteen avulla Esim. dd:llä).

Jos kirjastostanne löytyy 18.04-Ubuntu, niin sitten ei tarvitse ylimääräisiä välivaiheita vaan voi asentaa Ubuntun suoraan rompulta. Olettaen, että koneessasi on romppuasema.

Jos ei ole mahdollista käyttää romppua, niin silloin helpoin tapa asentaa tikulle levykuva, jonkin toisen koneen avulla. Jos sitäkään mahdollisuutta, niin silloin kannattaneen kertoa paikkakunta, josko joku Linukkaharrastaja olisi lähistöllä ja voisi lainata asennusmediaa/asentaa Ubuntun koneellesi.

Toki, kallein vaihtoehto on, että joku lähettää sulle postissa Ubuntu-USB-tikun, mutta sekään ei maksa paria kymppiä enempää. (Siis mikäli minä teen sen.)

Katsoin juuri kirjastomme kokoelmat ja sieltä löytyy vain Ubuntun versio 14.04 LTS.

Tosiaan minulla on käytettävissä vain Windows kone, johon ei voi asentaa mitään ohjelmia, niin mietin voiko tällä sitten asennustikun tehtyä?

Sinänsähän tosiaan tuo postitushomma ei paljoa maksa mitään kauttakaan, mutta tosiaan kunhan mietin, onko se ainoa keino tapauksessani.

Sen avulla voit asentaa uusimman Ubuntu-version muistitikkuun. Olettaen, että omistat Dell-koneessasi romppuaseman.

Se tapahtuu näin…

  1. Käynnistät kirjaston levyllä vanhan Ubuntun.
  2. Lataat haluamasi linux-variantin RAM-levyyn (RAM-levy, jota käytetään oletuksena tallennusmuistina livelevyn koekäyttötilassa). Oletan, että Dell-koneessasi on ainakin 4Gt-muistia, jotta iso-tiedosto mahtuu ramlevylle.
  3. Liität (tyhjän tai tarpeettoman) USB-tikun Dell-koneeseesi.
  4. Katsot, mikä on USB-tikun laite-tiedosto. (päätteellä ls /dev/sd*)

Itselläni ls /dev/sd* - tulostaa seuraavaa…
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde /dev/sdf /dev/sdh /dev/sdj
/dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1 /dev/sde1 /dev/sdg /dev/sdi /dev/sdj1

… Joten oikea laitetiedosto on /dev/sdj1.

  1. Poistat USB-tikun tiedostopuusta…
    Esim…
    sudo umount /dev/sdj1

Olettaen, että /dev/sdj1- on oikea laitetiedosto.

  1. poltat esim. dd:llä levykuvan tikkuusi.
    Esim.
    sudo dd if=ubuntuIsoFile.iso of=/dev/sdj bs=1M

Huom! /dev/sdj on ilman numeroa.
bs = Base Side, joka nopeuttaa kirjoittamista, koska kirjoittaa 1Mt:n kerrallaan eikä tavu kerrallaan.
ubuntuIsoFile.iso - on lataamasi levykuvan tiedostonimi polkuineen.

  1. Sammuta kone, ja käynnistä kone tikun kautta, ja asenna uusi Ubuntu koneeseesi. Kannattaa asentaa testikäytön avulla, koska suorassa asennuksessa on esiintynyt bugeja. Tämä tosin saattaa olla vanhentunutta tietoa. Muista poistaa romppu asemastasi, jottei kone käynnisty vanhaan 14.04:ään.

Vahvennetut tekstit kirjoitetaan päätteeseen soveltaen.

Tosiaan Ubuntutikku on turvallisempaa asentaa Dell-koneessa, koska siinä ei ole (oletettavasti) tietoja, jotka voisit vahingossa tuhota sössiessäsi asennuksen.

Suosittelen Mint:tiä, vaikken ole sitä koskaan kokeillutkaan, mutta siinä ei tarvitse etsia/asennella paljoa ylimääräistä, kun suljetut koodekit tulevat mukaan. Itse tykkään Lubuntusta, mutta se vaatii vähän enemmän säätämistä, mutta toimii myös vanhemmalla raudalla. 2014:ta Dell pitäisi olla sen verran tuoretta rautaa, ettei tarvitse koneen tehojen perusteella valita jakelupakettia.

Yleistä…
Linuxiin on tosiaan helpompi asennella ohjelmia kuin Windowsiin, mikäli ohjelmat löytyvät pakettienhallinnan kautta. Tosin uusinta uutta ei pakettienhallinnasta löydy, joten jos haluat jonkin ominaisuuden, joka löytyy vain uudemmasta versiosta, niin alkaa asentaminen mennä vaikeaksi, ja sitä en suosittele aloittelijalle.

Kannattaa myös tarkistaa mitä suoritin arkkitehtuuria Dell (2004) edustaa. Onko se 64 tai 32-bittinen?

Linuxiin löytyy useampia suoritin arkkitehtuuriin perustuvia jakeluita. Joista 64-bittinen taitaa nykyisin olla yleisin. 32-bittinen versio myös löytyy. Tuki tähän loppuu joskus Kirjoitan tätä esim. mökiltä 32-bittisellä Ubuntu Mate jakelulla. Joka on ihan hyvä varsinkin heikkotasoisiin kannettaviin.

Itselläni on juuri iän ikuinen 32-bittinen Dell latitude D520 yrityskannettava, johon juuri Ubuntu Mate on paras. Tässä pyörii loistavasti kaikki perusohjelmat. Esimerkiksi Libreoffice ja muut.

Uusia versioita Ubuntusta ja Ubuntu Matesta julkaistaan puolen vuoden välein, huhtikuussa ja lokakuussa. Ubuntun versionumerosta näkee julkaisuajankohdan, esimerkiksi 16.04 tarkoittaa vuoden 2016 huhtikuussa julkaistua versiota. Ajoittain julkaistaan ns. LTS-versioita (long time support), joita tuetaan normaalin 9 kuukauden sijaan 5 vuotta.

Suosittelen LTS version asentamista. Olen huomannut että se on paras, eikä tarvitse puolen vuoden välein suuremmin päivitellä konetta. Tietenkin LTS-versioon tulee päivityksiä ihan normaalisti. Näin pääsee aina 5-vuotta helpommalla. Ainakin ne henkilöt jotka ovat vähemmän Linuxia käyttäneet tai vasta sitä opettelevat. Loppujen lopuksi paluuta takaisin Windowsiin ei välttämättä koskaan tule.

Ainakin aiemman perusteella kyseessä on Dell (2014), joten se lienee n. 100%:n varmasti 64-bittinen, joten amd64 bittistä sisään…

1 tykkäys

[quote=“jvkinnun, post:1, topic:2428, full:true”] … eli ihan kelpo DELL:n kannettava vuodelta 2014,
[/quote]
Tuo lienee varsin kelvollinen kone. Ja ihan “tuore laitteisto”. Riittävästi huhuilemalla, saanet jonkun lähettämään Sinulle Linux-jakelun asentamiseksi etanapostissa sopivan asennusmedian, jos koneessasi ei ole CD/DVD -asemaa. Netti-asennus -palikka ei vaatine tikulta/CD:tä tilaa enempää kuin n. 400Mt.
Ubuntu-jakelut tunnen aina vuodesta 2004, joten sitä ehdottomasti suosittelen. Mutta, jos välttämättä haluat asentaa Mint-jakelun, on sekin aito ja originaali Linux.
Linux-jakelun sujuvaan käyttöön on merkittävimmät tekijä: prosessori, muistimäärä ja näytönohjain.
Linux-jakeluja voi kokeilla asentamatta sitä koneelle - eli ns. Live-jakelu. Ubuntun asennuslevy/tikku sopii ko. kokeiluun. Mutta nykyisin useat jakelut on mahdollista testata ennen käyttöä.

DELL-kannettavat taas ovat minulle tuttuja, koska käytössäni on ollut ammattikäyttöön tarkoitettuja leasing-koneita, jotka ovat toimineet jo vuosia erinomaisesti Linux-käytössä.

PS. Oma suosikkini Linux-jakeluksi on RedHat:in tukema Fedora.
PPS. Myös kirjastosta saatavillaoleva Ubuntu 14.04 lienee päivitettävissä yhä tuettuihin jakeluversioihin (16.04 LTS).

On kyllä päivitettävissä 14.04 → 16.04 → 18.04, mutta itse tekisin sen kuten neuvoin (puhtaalta pöydältä), kun tuon päivityksien välissä työpöytäkin on vaihtunut Unitystä Gnomeen, joten koneeseen saattaa jäädä paljon turhia tiedostoja.

Siis mikäli vain DVD-romputin löytyy koneesta tai muualta, niin sen avulla voi käynnistää kirjaston live-levyn ja polttaa sen live-tilassa muistitikkuun uusin 18.04 LTS-livelevy. Vähän monimutkaisempaa, mutta suurella todennäköisyydellä nopeampi tapa, ja lisäksi ilman turhaa tauhkaa koneeseen.

Edit - Tosin järjestelmää ei taida vielä saada helposti päivitettyä 16.04:sta 18.04:een, mutta kohta sekin on mahdollista.

Olipa hauska lukea noin hyvät (perusteelliset ja asiantuntevat) ohjeet! Nimim. “Kokemusta on sekä Linuxsista että Windowssista”