Amatööri tässä, tarvitsen apua ihan perusasioissa

Joo elikkäs tota en oo tottunu käyttämään linuxia, ja tässä ei nyt oikee oo mitään ohjelmia jota tarvitsisin ja koko ajan tökkii jostain. Olen valmis vaihtamaan windowsiin (tai jos tämän saa toimimaan moitteettomasti niin en, ihan sama), mutta en saa purettua netistä lataamaani rar-tiedostoa jossa windows on. Pigdininkin imutin, mutta siinä ei ole mitään exee tai mikä lie onkaan linuksin startti-ikonien tiedostomuoto, muita pigdinejä en sitten taas myöskään pysty purkamaan.

Kysymys kuuluu: mistä saan nyt jotain jolla purkaa juttuja, tai vielä parempaa, kaikki perusjutut toimimaan nopeasti? Olen käyttänyt muiden käyttökuntoon räätälöimää linuxia ennen ja siinä ei ollut moitteita, siitä pidin enemmän kuin windowsista, mutta molemmat käyvät. Haluan saada vain sen että voin koneellani tehdäkin jotain. Joten kertokaahan tietämättömälle?

Tarvisi tietää ensiksikin mikä linux sulla on käytössä. Itse suosittelisin sulle OpenSUSE linuxia KDE työpöydällä. Siinä on helppo ohjelmien asennus.
Käyttää .rpm paketteja jotka asentuvat windowsin .exe tiedostejen tapaan klikkaamalla.

openSUSElla on myös erittäin toimiva foorumi mistä saa apua todella hyvin. Mut se on ainakin pelastanut monta kertaa.

http://opensuse.fi/keskustelu/

ja täältä saat itse linuxin imuroitua

http://software.opensuse.org/112/fi

Et kertonut viestissäsi käyttämäsi Linux-jakelun nimeä/versionumeroa. Vähintään nämä olisi tarpeen tietää, ennen kuin kukaan pystyy kovin tarkkoja ohjeita antamaan.

Jakelusta riippumatta ohjelmia ei yleensä asenneta ohjelmien kotisivuilta ladattavien lähdekoodiarkistojen/asentimien avulla, vaan jakeluiden omasta pakettienhallintajärjestelmästä. Useimmiten siis esimerkiksi Pidginin saisi asentamalla paketin pidgin, minkä jälkeen ohjelma käynnistyisi komennolla pidgin. Lisäksi tällä tavalla asennettavat ohjelmat asentavat automaattisesti itsensä järjestelmän sovellusvalikoihin sopiville paikoille, joten päätteestä niitä ei ole pakko käynnistää.

Rar-arkistoformaatti on suljettu ja patentoitu, eikä sille toimiteta purkajaa jokaisen jakelun mukana. Esimerkiksi Ubuntun multiverse-pakettivarastosta purkaja sille kuitenkin löytyy. Purkajan asentamisen jälkeen monet jakeluiden mukana tulevista graafisista arkistonpurkuohjelmista osaavat kuitenkin käsitellä myös rar-paketteja.

Muita juttuja on sitten vähän vaikea sanoa, kun ei pysty ollenkaan arvaamaan, mitä koneellasi haluat tehdä.

Ubuntu 9.10 on versio.

Eli miten siis saan tuon windows-tiedoston purettua? Jos asennan opensusen niin saanko siis sillä joko purettua tai haettua ohjelman jolla sen voi purkaa?

Tuostapa Ubuntulle ohjeita paketinhallintaan: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Dodii! Nyt hiffasin miten tähän asennetaan ohjelmia. Eli ehkäpä en haluakaan windowsiin palata, jos opin ja innostun linuxia käyttämään.

Sellainen juttu vielä…

Jokin aika sitten tuli formatoitua koko kone ja äänikortin ajurit lähti siinä sitten samalla, en tiedä mikä äänikortti mullon ja ajureita ei porukalla löydetty windowsin avulla. Viitsiikö joku kertoo miten kannattais nyt menetellä jos haluan äänikorttiini ajurit löytää? Mistä ensinnäki näen että mikä äänikortti vai tunnistaisikohan linux sen itsestään?

[quote=“Vituttaakuneiosaa, post:6, topic:1028”]Dodii! Nyt hiffasin miten tähän asennetaan ohjelmia. Eli ehkäpä en haluakaan windowsiin palata, jos opin ja innostun linuxia käyttämään.

Sellainen juttu vielä…

Jokin aika sitten tuli formatoitua koko kone ja äänikortin ajurit lähti siinä sitten samalla, en tiedä mikä äänikortti mullon ja ajureita ei porukalla löydetty windowsin avulla. Viitsiikö joku kertoo miten kannattais nyt menetellä jos haluan äänikorttiini ajurit löytää? Mistä ensinnäki näen että mikä äänikortti vai tunnistaisikohan linux sen itsestään?[/quote]

Yleensä Linux tunnistaa sen itsestään ja ajuri on valmiina. Kannattaa vaan tarkistaa että äänenvoimakkuus ei ole vaimennettuna (mute)

xterm :ssä komennolla lspci liitettyjen korttien tiedot.


Eero

Tähän on ehkä parempi sanoa, että perus-Ubuntussa siis Päätteen kautta annetaan komento lspci, tulosteen voi sitten kopioida vaikka tänne.

Oho, mutellahan se oli :smiley: No nyt toimii sit äänetki, kiitti kaikille avusta, tää oli tosi hyvä juttu. Mun elämä helpottu ja paljon.

Kylhän te tiedätte miltä tuntuu ku tietokone ei tottele. No nyt vihdoin! :):):slight_smile:

[quote=“Vituttaakuneiosaa, post:9, topic:1028”]Oho, mutellahan se oli :smiley: No nyt toimii sit äänetki, kiitti kaikille avusta, tää oli tosi hyvä juttu. Mun elämä helpottu ja paljon.

Kylhän te tiedätte miltä tuntuu ku tietokone ei tottele. No nyt vihdoin! :):):)[/quote]

No, tiedetään. vähän kuin auto …


Eero