Androidin roottaus Linuxilla

Mä yritän saada alotettua mate 17.3:lla android 5.1.1 puhelimen roottauksen, mutta se kosahtaa heti alkuunsa. Tyssää tähän: “Log in as root and create this file: /etc/udev/rules.d/51-android.rules.” Kun en vaan tajuu miten loggaan itteni terminaalille ja saa tota onnistumaan kun nyt se ilmoittaa kun oon yrittänyt vaikka sun mitä että “tiedostoa tai hakemistoa ei ole”. Ja sitku rupesin epäilemään olisko toi sittenki väärä komento en päässyt siltikään pidemmälle, tyssäs tähän: “ATTR{idVendor}==<1004>,: komentoa ei löytynyt”

Ja tosiaan näiden linkkien mukaan yritän saada ensin roottausohjelmaa vai mikä se o tohon koneelle ja sitä kautta rootattua puhelimeni. http://www.rojtberg.net/668/how-to-root-android-using-ubuntu/
https://developer.android.com/studio/run/device.html#VendorIds

Puhelimesta on jo laitettu kehittäjäasetukset päälle ja kaikki niinku pitää mut vielä en oo laittanu sitä “hard reset moodiin” kun odottelen et saisin ton jutun onnistuu mitä tossa on alkutoimia koneen puolella.

sudo nano /etc/udev/rules.d/51-android.rules, kopioi teksti, liitä se (CTRL vaihto V tai vaihto insert), tallenna CTRL O ja/tai poistu CTRL X (jos et tallentanut, vastaa Y tallentaaksesi).

Adb ja fastboot täytyy ehkä ajaa sudo adb ... ja sudo fastboot ...

Nyt sain johonkin asti ton onnistumaan ton ekan vaiheen! Se vaan antaa käytännössä tyhjän sivun, alalaidassa ohjeet että mitä mistäkin kirjaimesta tapahtuu. Tyyliin: G:Ohjeita O:Kirjoita … Pitääkö NE kopioda siihen?

Outoo, jos ajan komennolla sudo adb ja sudo fastboot löytyy molemmat, mut mitä tahansa muuta koitan, sanoo ettei kumpaakaan pakettia löydy. Ja edelleenkin tulee toi sama jälkimmäinen virhe ilmoitus toi “ATTR…”

Windowsilla en taida päästä helposti käsiksi nanoon, mutta nuo kirjaimet kuitenkin toimivat yhdessä CTRL-näppäimen kanssa, joten CTRL + G antaa sinulle ohjeita nanon käyttöön ja CTRL + O tallentaa tiedoston.

Nyt mä luulen saaneeni selvitettyä ton ekan vaiheen, sain sinne jotai tekstiäkin kun aikani väänsin. Toivottavasti oikean tekstin!

Vaan edelleen tulee toi “ATTR…” virheilmotus mä en tajuu mitä mä teen siinä kohin väärin kun se sanoo että “komentoa ei löytynyt”. Puuttuuko multa jokin juttu?

Jos ymmärrän oikein, yrität syöttää sitä päätteeseen sensijaan, että kirjoittaisit sen tiedostoon /etc/udev/rules.d/51-android.rules kuten ohjeet sanovat.

Muuten ei aavistustakaan.

Ai silleenkö se pitää tehdä? Kappas! Hitsi et olin t y h m ä ! No kokeillaan sit tolla toisella puhelimella, tämä, jonka ehdottomasti halusin rootata, rootattiin jo windowsilla…

Joo o. Eipä taida tämä nyt onnistua enään. Mä oon eilisen illan yrittäny ja tätä aamua osan ja tullut siihen tulokseen ettei tosta mitään tule. Nimittäin; onnistuin johonkin asti säätämään windowsilla siihen olevinaan rootin. Se meni ilmeisesti pieleen. Nyt se jää linuxilla kohtaan “fastboot oem unlock” jumiin, sanoo vaan “waiting for device” vaikka tuomiopäivään asti. Taisin rikkoa puhelimeni… Windows ei tunnista enää puhelinta… Nyt kiukuttaa!

Ei Android-puhelinta ihan noin vaan saa kokonaan brickattua (tai saa, flashaamalla rikkinäisen fastbootin, mutta et ole varmaankaan tehnyt niin). Käynnistä puhelin käynnistyslataajaan ja yritä sieltä käsin uudelleen. Tuohon pääseminen riippuu laitteesta, usein se tapahtuu käynnistämällä luuri virtanappi ja “volume up” -nappi pohjassa pidettynä.

Näyttäisi siltä, että ongelma on tietokoneen päässä eikä puhelimessa. Joku ajuri puuttuu, kun adb ei saa laitteeseen yhteyttä.

Mitäs sit jos mä olisin vahingossa mennyt tekemään niin? Mä nyt vielä kerran yritän saada tän edes jollain keinolla, jos se nyt tunnistuis windowsissa niin yhen one-klik-root ohjelman kautta rootattua ellei ole sit jo liian myöhäistä ja ellen ole saanut rikki koko puhelinta jo.

Pääsetkö tuohon fastboot-tilaan jotenkin? Oletko varma että akussa on virtaa?

En pääse sitten mitenkään linuxilla fastboot tilaan. Virtuaali10 ei onnistunut mutta ehka aito win7 onnistui loputla toisen puhelimen kanssa, kokeilen toisenkin puhelimen kanssa.

Fastboot-tilahan on puhelimen ominaisuus, johon pääsee tuolla oikealla näppäinyhdistelmällä (usein volume up + virtanappi). Sen kun saa päälle, niin aina on toivoa jäljellä ja puhelimeen voi asentaa toimivat ohjelmistot.

Ah joo, blondi taas liikenteessä :smiley: Fastboot tilassahan se tottakai on ollut, mut ei vastinetta… Noh, yritin vielä kerran windows koneella molemmilla puhelimilla ja sain kuin sainkin menemään one-klik-root ohjelman molemmilla läpi. Ja tällä kertaa sillä ihan kunnon tehokkalla koneella enkä virtuaali windowsilla.

Kokeilin tätä ennen vielä kerran linuxill tuloksetta molempia puhelimia.
Linux sanoi edelleen “wating for device” , “adb fastaboot” komennolla, puhelimen ollessa siinä fastboot tilassa ja teki sitä niin pitkään että mulla lopulta meni hermot ja nappasin piuhan irti.

Joo termit ei oo hallussa ihan aina, mut osaan kyl näköjään jotain tehä.

Jeps, jotain ongelmaa siis koneen puolella ajurien kanssa. Hyvä että asia selvisi, Android SDK:n uudelleenasentaminen tarkasti ohjeita tapittaen Linux-puolella voisi auttaa.

Tai meni ja meni toisella puhelimella läpi… Käynnistin sen parin päivän päästä, tuli varoitus, katoin yhen sovelluksen kautta, ei rootattu. Kävin 6 kertaa sen one-klik-root ohjelman läpi, joka kerta sanoo onnistui, joka kerta sovellus puhelimessa sanoo ei rootattu. Alan epäillä että olen saanut puhelimen sielun rikki :frowning:

Onko toi SDK sellanen millä saa adroidin takasin sellaseks mikä se oli? Epäilen kyllä ettei sekään onnistu enää, taisin saada sielun rikki ja pahasti tosta puhelimesta…