Atheros AR5005G wlan korttiin ajurit?

Moro,

Löytyykö Atheros AWPPCI06AG wlan korttiin ajureita (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26680)? Ollaan katelta pari päivää ja näyttää meidän mielestä siltä, että tuohon malliin ei löydy ajureita. http://sourceforge.net/projects/madwifi/ osoitteesta löytyisi madwifi niminen ajuri, mutta ei tuokaan taida toimia. Mitenkäs tuo asennetaan ;D

-Toni

Tuollaiset tuotekoodit eivät oikein kerro mitään, kun googletuksenkaan perusteella ei selviä mikä piirisarja laitteessa on. Esimerkiksi komennon “lspci -nn” tuloste voisi auttaa enemmän, kun sieltä näkyisi PCI-ID:t.

Jeps, kylläpäs oltiin taas tyhmänä, eipä hoksattu ;D. No nyt vähän parempaa tietoa: 00:05.0 Ethernet controller [0200]: Atheros Communications, Inc. AR5005G 802.11a
bg NIC [168c:001a] (rev 01), eli periaatteessa tuo madwifi pitäisi käydä, tosin se on ilmeisesti epävakaa…

Kiitokset vpv:lle

Ajureiden asennustapahan riippuu sitten jakelusta kovastikin. Todennäköistä kuitenkin on, että madwifi löytyy käyttämästäsi jakelusta valmiiksi paketoituna, eikä sitä tarvitse itse kääntää, kuten joudut tekemään jos imuroit tuolta.

Mitenkäs sen saisi selville, että onko meidän jakelussa tuota jo valmiina? Kernelin versio taisi olla 2.6.26.5

Samaan laitteeseen kuin aiheessa Foorumi.linux.fi - Foorumi.linux.fi

Sivun http://wiki.debian.org/ath5k perusteella tuolla PCI-ID:llä olevan kortin pitäisi toimia Debianissa ath5k-ajurilla, ei kai sitä tarkemmin tiedä kuin kokeilemalla.

Heps,

Eikös tuo ath5k käy vain seuraaville piirisarjoille: AR5210, AR5211, AR5212, AR5213, AR5414, AR2413, AR242x
Sen käsityksen saisi tuolta sivulta.

Morjensta, taas häiritsen :slight_smile:

Olen yrittänyt asentaa ajuria sivun http://wiki.debian.org/WiFi/ath_pci avulla. Kohtaan 3 olen päässyt, jolloin tulee E: Couldn’t find package linux-headers-2.6.26.5-1.0.0-vs.

Tarkoittaakohan tuo sitä, että pitäisi asentaa nuo headerit. Tai sitten ne on asennettu, mutta ne olisi väärässä paikassa. Alla tietoja:

debian:/# m-a a-i madwifi
.
Updated infos about 1 packages
Getting source for kernel version: 2.6.26.5-1.0.0-vs
apt-get install linux-headers-2.6.26.5-1.0.0-vs
Reading package lists… Done
Building dependency tree
Reading state information… Done
E: Couldn’t find package linux-headers-2.6.26.5-1.0.0-vs
Creating symlink…
apt-get install build-essential
Reading package lists… Done
Building dependency tree
Reading state information… Done
build-essential is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 286 not upgraded.

Done!

Bad luck, the kernel headers for the target kernel version could not be found
and you did not specify other valid kernel headers to use.

If the running kernel has been shipped with the Debian distribution, please
install the package linux-headers-2.6.26.5-1.0.0-vs. If your kernel source tree
(or headers) is located in some non-usual location, please set the KERNELDIRS
environment variable to the path of this directory, or (alternatively) specify
the source directory we build for with the --kernel-dir option in
module-assistant calls.

Se ei tunnu löytävän ytimellesi sopivia headereita. Onko tuo joku erikoinen ydin ja onko sellaisen käytölle joku hyvä syy, vai mikset käytä Debianin omia ytimiä, joihin headerit löytyisi?

No siis, yritän asentaa wlan ajuria käyttämällä ylempänä mainitsemaani osoitetta apuna. Siinä ei missään vaiheessa ole itse pitänyt valita headereita, vaan ohjelma itse sanoo, että tarvitsee juuri tuon. Kyllähän minä voisin käyttää muitakin, mutta eipä Linux ympäristö ole tuttu. Lisäksi on sulautettu järjestelmä. Voisiko tuo linux-headers-2.6.26.5-1.0.0-vs olla valmistajan, eli VScomin joku oma homma?

Juu, todennäköisesti koneessa on joku valmistajan oma kerneli. Tarkistapa valmistajan sivuilta onko siihen saatavilla tuommosta linux-headers-pakettia.

Tuo linux-2.6.26-ks8695 saattaisi olla, en ole kyllä varma. Sitä värkkäsin ja vaatisi make komennon, mutta herjaa vaihteeksi pukkaa:

/bin/sh: line 0: cd: /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/build: No such file or direc
tory
Makefile.inc:66: *** /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/build is missing, please set
KERNELPATH. Stop.

Eli täälläkin kummittelee tuo 2.6.26.5-1.0.0-vs

Tietenkin jos käsin tekee tuommosen kansion, mutta mistä tavaran saa sinne :smiley: ? Millä komennolla voisi tuota yrittää katsella, jos se onkin eri paikassa?

Osaako joku sanoa, että onko nuista linux-2.6.26-ks8695 tiedostoista hyötyö tässä tapauksessa? Löytyvät osoitteesta http://svn.visionsystems.de/cgi-bin/viewvc.cgi/trunk/?root=linux-2.6.26-ks8695.

Eikö kukaan osaa auttaa tuon make-ongelman kanssa? Jos saisi tuon maken löytämään nuo headerit tms. kernelin kirjastot niin ehkä voisi jopa saada ajurin toimimaan… mutta kuinka?

[quote=“tonnttu, post:12, topic:1053”][quote author=Maakuth link=topic=1147.msg6119#msg6119 date=1271676308]
Juu, todennäköisesti koneessa on joku valmistajan oma kerneli. Tarkistapa valmistajan sivuilta onko siihen saatavilla tuommosta linux-headers-pakettia.
[/quote]

Tuo linux-2.6.26-ks8695 saattaisi olla, en ole kyllä varma. Sitä värkkäsin ja vaatisi make komennon, mutta herjaa vaihteeksi pukkaa:

/bin/sh: line 0: cd: /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/build: No such file or direc
tory
Makefile.inc:66: *** /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/build is missing, please set
KERNELPATH. Stop.

Eli täälläkin kummittelee tuo 2.6.26.5-1.0.0-vs

Tietenkin jos käsin tekee tuommosen kansion, mutta mistä tavaran saa sinne :smiley: ? Millä komennolla voisi tuota yrittää katsella, jos se onkin eri paikassa?[/quote]

kernel-source tai kernel-dev paketissa tulee. build pitää olla symbolinen linkki sinne missä on vastaava sorsa.


Eero

[quote=“eero, post:15, topic:1053”]kernel-source tai kernel-dev paketissa tulee. build pitää olla symbolinen linkki sinne missä on vastaava sorsa.


Eero[/quote]

Mistä näkisi, että on minulla kumpi, suorce vai dev asennettuna vai onko kumpaakaan? Saapä nähdä, kuinka sekaisin laite on, kun kaiken näköistä koodia on tullut kokeiltua ;D

Olen yrittänyt tämän mukaan http://linux.fi/wiki/Symbolinen_linkki tällaista:

debian:/lib/modules/2.6.26.5-1.0.1-vs/build#ln -s /linux-2.6.26-ks8695 oma_path

debian:/linux-2.6.26-ks8695/trunk# ln -s /lib/modules/2.6.26.5-1.0.1-vs/build/ oma_path2

Tuosta linux-2.6.26-ks8695 en ole varma, onko tuo meidän se tarvittava systeemi. Jotain muutakin kokeilin, mutta nyt en muista mitä oli.

Nyt suoritin komennon apt-get install linux-source-2.6.26. Jotain se asensi onnistuneesti, mutta en tiedä minne. Olin
debian:/lib/modules/2.6.26.5-1.0.1-vs/build ja siellä ei näy mitään uutta. Pitäisikö nyt linkittää
debian:/lib/modules/2.6.26.5-1.0.1-vs/build sinne, missä asennettu source on?

taas uutta:

./kernelversion.c:17:30: error: linux/utsrelease.h: No such file or directory
Makefile.inc:91: *** KERNELCONF: /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/build/.config does not exist… Stop.

Osaako joku tuohon kertoa jotain?

[quote=“tonnttu, post:18, topic:1053”]taas uutta:

./kernelversion.c:17:30: error: linux/utsrelease.h: No such file or directory
Makefile.inc:91: *** KERNELCONF: /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/build/.config does not exist… Stop.

Osaako joku tuohon kertoa jotain?[/quote]

sitä että sieltä ei löydy koko sorsaa.

kokeile asentaa kernel-headers paketti myös.


Eero

[quote=“eero, post:19, topic:1053”]sitä että sieltä ei löydy koko sorsaa.

kokeile asentaa kernel-headers paketti myös.


Eero[/quote]

Mitenkäs se asennetaan?

Ajattelin kokeilla http://wiki.debian.org/ath5k eli tuota ath5k, koska sen pitäisi olla valmiina ja näyttäisi, että se sittenkin kävisi meidän piirille “ath5k is a module for Atheros AR5xxx wireless LAN chipsets.”.

No, eihän tuokaan ihan nappiin mene:

Ensin tein:

apt-get update
apt-get install aptitude

sitten ohjeen mukaan

aptitude update
aptitude install wireless-tools

mutta sitten tulee ongelma:

debian:/# modprobe ath5k
FATAL: Could not load /lib/modules/2.6.26.5-1.0.0-vs/modules.dep: No such file or directory

Mistäs tuon modules.dep tuonne repäsen?

Sitten luin http://madwifi-project.org/wiki/About/ath5k sivulta, että pitäisi enabloida mac80211 mutta minulle ei selviä millään miten se tehdään. Onkohan tuo ohje graafiselle käyttöliittymälle?

Kohta viikon yrittänyt saada toimimaan wlania, miten voi olla niin vaikeaa saada toimimaan yhtä wlania linuxissa. No okei, En Vain Osaa ;D

Niin, 2.6.26.5-1.0.0-vs/modules/build kansion lisäsin itse alkuvaiheessa, kun siitä valitti, että ei löydy. Ja olihan siinä kirjoitusvirhekkin, sen kuitenkin jo korjasin eilen (oli 2.6.26.5-1.0.1-vs/build/)