ATI Radeon HD 3650

Heipä hei

Onko arvon foorumilaisilla kokemuksia kyseistä näytönohjaimesta?

Olen kuullut juttua, että AMD/ATI on aika sulkeutunut ajureiden suhteen. Saisivat vaan mennä Intelin ja Nvidian perässä. :-\

Minulla on tuommoinen näytönohjain. Minusta ihan kohtuutehokas, ja jotkut mallit ovat kuitenkin melko edullisia. Itse laitoin passiivijäähdytetyn mallin.

Ajurien osalta tilanne on tällä hetkellä se, että virallinen fglrx-ajuri toimii Fedora 8:ssa (ja muissakin, mutta itselläni vain tästä kokemusta) hyvin, mutta Fedora 9:n uudempaa X serveriä fglrx ei vielä tue. Fglrx:sta tulee uusi versio noin kerran kuukaudessa, joten itse tässä odottelen, josko kesäkuun ajurissa tulisi jakelun päivittäminen mielekkäämmäksi.

Vapaat ajurit näille R600 -sukupolven Radeoneille eivät vielä ole kovin kehittyneet, mutta niilläkin saa jo kuvaa ruutuun. Lisäksi AMD:n R500- ja R600- sukupolvien piireille julkaisema dokumentaatio helpottaa kunnollisten vapaiden ajurien kehittämistä, R500-korteilla voi jo saada 3D-kiihdytyksestä käyttöön ilman suljettua ajuria. Vapaita ajureita on tarjolla ensinnäkin jo kauemminkin tunnettu X.org:n ati-ajuri, johon on uuden dokumentaation avustuksella lisätty tuki uusille näytönohjainpiireille. Tämän lisäksi on nimenomaan R500:lle ja uudemmille piireille tarkoitettu radeonhd-ajuri. Oma näytönohjaimeni toimii kummallakin melko samalla tavalla. Videotoisto vie vielä paljon prosessoritehoa ja 3D-tukea ei ole lainkaan, mutta uskon tähän tulevan parannusta, kun AMD:n lupaama R600-dokumentaation loppuosa saadaan ajurikehittäjien käyttöön.

Oletko nyt sekoittanut Nvidian ja Amd/Atin keskenään? Minusta nimenomaan Nvidia on näistä kahdesta se, joka on ajurien suhteen hyvin sulkeutunut. Nvidian binääriajuri kyllä keskimäärin toimii erittäin hyvin, mutta mitään apua yhteisölle kunnollista ajurien kehittämisessä en ainakaan minä ole havainnut. Itse en todellakaan toivoisi Amd/Atin ottavan tästä esimerkkiä, vaan mieluummin juuri päinvastoin.

Oho, nyt meni asiat vinksinvonksin :-[

Taidan katsastaa Fedora 9, sitten kun fglrx päivittyy!

Kiitos vastauksesta :wink:

[EDIT] Näyttöni tukee resoluutioon 1680x1050 asti, tukeeko fglrx noin isoa resoa?