Avast antivirus virheilmoitukset

Moi!
Join koko Linux järjestelmän läpi Avastilla. Virheinä tuli satoja ilmoituksia, jotka olivat esim. muotoa.

Tiedosto - tulos - toiminto
/proc/989/fd Virhe tarkistuksessa, Lupa evätty
/temp/orbit-gdm Virhe tarkistuksessa, Lupa evätty
/proc/bus/pci/00/00.1 Virhetarkistuksen aikana, Toiminto ei sallittu
/sys/module/… Virhe tarkistuksessa, Virheellinen argumentti
/sys/kernel/lab/:t … Virhe tarkistuksen aikana, I/O virhe
/sys/kernel/debug/usb/usbmon/1T (1U,2T,2U…) Virhe tarkistuksen aikana, Lupa evätty
/sys/firmware/acpi/tables/DST (FACS…) Virhe tarkistuksen aikana, Lupa evätty
/sys/bus/mdio_bus/drivers/… Virhe tarkistuksen…

Em. virheilmoitusrivejä eri nimillä tuli listaan siis satoja.
Mulla ei ole tässä koneessa mitään oheislaitteita kuin kaiuttimet ja hiiri.

Kaikki kylläkin toimii ihan hyvin.

Aktiivisia Linux-viruksia ei ole liikenteessä. Avast on virusskanneri tarkistamaan Windows-osioita ja -tiedostoja.
Linux ei ole Windows.
Avast on kaupallinen virusskanneri, josta on tarjolla kotikäyttöön ilmainen versio. Linux-järjestelmiin on avoimen lähdekoodin clamav-virusskanneri etsimään viruksia Windows-tiedostoista.

Täytyy asentaa tuo clamav-virusskanneri.
Miten saan poistettua Avastin ja samalla Googlen?

Toivottavasti ohjeet löytyvät Avast:in sivuilta. Sa,poilta, joilta ko. softan noudit ja asensit.

Samalla? Google on hakukone. Muitakin vaihtoehtoja on - eikä kukaan vaadi googlea käyttämään.

Kiitos rakentavista ehdotuksistasi!
Voi, voi!

Unohdin mainita, että Avast for Linux:n voi hakea Avastin sivuilta. Ohjelma on tehty Linuxille ja toimii manuaalisesti eli ei taustalla, kuten Windows versio. Toimii manuaalisesti ihan ok, mutta herjaa mainitsemistani kansioista.
Tyhmänä olen luullut, että Google Chrome on selainohjelma, mutta lienen väärässä?

Ihmettelen miksi kirjoitat niin tylyjä viestejä.
Olen ymmärtänyt, että tämä Linux foorumi on keskustelupalsta, jonka tavoitteena on mm. auttaa Linuxin käyttäjiä ratkomaan vastaan tulleita ongelmia.

Olen joskus kokeillut muistaakseni Antivir:in Linux-versiota. Toimii vastaavalla tavalla.
Syy, että noita herjoja tulee, johtunee siitä, ettei ole oikeuksia. Ja root-oikeuksien
väärinkäyttö ei kannata. Virusskanneria tarvitaan vain Windows-osioiden ja tiedostojen
tarkistamiseen. Ja mahdollisesti tarkistamaan vaikkapa sähköpostiliitteitä.

Google on hakukone, mutta Google tarjoaa www-selainta Chrome:a. Tuosta on tarjolla myös
Chromium valmiiksi useimpiin jakeluihin. Ubuntu – Error

[quote=“Ihme393, post:6, topic:1178”]Ihmettelen miksi kirjoitat niin tylyjä viestejä.
Olen ymmärtänyt, että tämä Linux foorumi on keskustelupalsta, jonka tavoitteena on mm. auttaa Linuxin käyttäjiä ratkomaan vastaan tulleita ongelmia.[/quote]
Sorry. Mutta eikö viestistä ollut apua?

Riippuu, minkämallisista paketeista olet nuo asentanut. Enkä tiedä käyttämääsi jakelua.
Lähtökohtaisesti Linux-jakeluissa käytetään järjestelmän asennustyökaluja ja paketinhallintaa, jolloin
ohjelmien asentaminen, päivittäminen ja poistaminen käy vaivattomasti.
Erityisen ongelmalliseksi voivat muodostua suoraa binääripaketeista (esim. *.tar.bz2/tar.gz) asenneltavat
sovellutukset, jos ko. paketissa ei ole valmiiksi jotakin uninstall -osaa tai manuaalia, jossa
seikkaperäisesti kerrotaan, kuinka juuri tuo tietty ohjelma poistetaan.

Asensin Avastin oheiselta sivulta.
http://www.avast.com/linux-home-edition

Avast on minulla siis turha ohjelma, koska en käytä koneessa Windows sovelluksia.

Miten saan Avastin poistettua? Avastin näkyy / saa käynnistetyä Sovellukset / Apuohjelmat valikosta.
Ylläpito / Tietokoneen siivous tarjosi Avastin poistoa, mutta varoitteli siitä, että ohjelma on vielä käytössä.

Google Crome sain pois Ylläpito / Käynnistettävät ohjelmat valikosta ja kaiketi lopuksi Levynsiivouksella.

Eihän tuo Avast kaiketi mitään haittaakaan, vaikka se koneelle jää

Epäilen että olet joko asentanut (avast4workstation_1.3.0-2_i386.deb) deb-paketin koneellesi.

Paketit voi poistaa vaikka esimerkiksi Ubuntussa tai Debianissa, joka käyttää deb-paketteja.
Vaikkapa Synaptic-paketinhallinnan avulla.

Avaa Synaptic-paketinhallinta. Etsi oikea paketti etsi toiminnon avulla käyttäen nimeä avast4workstation tai avast4workstation_1.3.0-2_i386.deb. Merkkaa poistettavaksi. Toteuta. Paketti on poistettu.

Kyllähän tuo poistuu…

Avaa terminaali:

sudo apt-get remove avast*

Pitäis poistaa kaikki avastiin liittyvä.
Sitten vaan asentamaan clamav

Jos haluat manuaalisesti toimivan:

sudo apt-get install clamav

Jos automaattisesti niin:

sudo apt-get install clamav-daemon

Lisää tietoa -> https://help.ubuntu.com/community/ClamAV