Botteja!

Täällä on selvästi aivan liikaa botteja spämäämässä. Eikö asialle voisi tehdä mitään?

Jonkun ssh tason adminin pitäisi asentaa captcha.

Eero

Sellainen on tulossa kyllä, hitaasti mutta varmasti.

EDIT: sivumennen sanoen, SMF:n tapa asentaa plugineja on kyllä kammottava.

Captchat vaikuttavat nykytilanteessa olevan jo passé: itsellänikin on (tai on ollut) pystyssä SMF-foorumi, ja vaikka asetin captcha-suojauksen maksimitasolle, botit tulivat heittämällä läpi. Ilmeisesti ainoa todella toimiva keino olisi käyttää jotain ajatteluun tai tietoon pohjautuvaa kysymystä, johon botin on vaikeampi vastata – tyyliin ”Kuka on Suomen presidentti” (riittää, että ”Halonen” löytyy vastauksesta) tai ”Mikä kuukausi tulee maaliskuun jälkeen” (vastauksesta etsitään vain jonoa ”huhti”).

Juu, juuri tuon tapainen systeemi on kehitteillä. SMF:n omat captchat ovat kyllä turhan kehnoja.

:frowning: Sain huolehdittavakseni foorumin, jonka rauhaa eivät häiritse kuin roskapostit. Roskapostia siis tuppaa, mutta pyrin aktiivisesti vain poistamaan asiattomat viestit. En usko enempää keijukaisiin, Joulupukkiin kuin täysin aukottomaan suodatukseenkaan.
Roskapostittajien tavoite ei liene muu, kuin saada viestiensä/sivustojensa linkit hakukoneille. Vaikka itse viestiä ei löytyisi, löytyy yhä sopivat linkit.
Ehkä nimenomaan nykyisiin spammien levinneisyyteen ovat syyllisinä hakukoneet, ja niiden kyky löytää linkkejä.
Siitä vain olen hieman huolissani, ettei linux.fi:ssä asiattomat viestit tule poistetuksi ripeästi. Linux.fi:tä itse pitäisin keskeisimpänä suomalaisena Linux-foorumina, vaikka jotkin jakeluversioihin sitoutuneet foorumit ovatkin linux.fi:tä vilkkaampia.

[quote=“juyli, post:6, topic:1337”][quote author=SuperOscar link=topic=2057.msg8550#msg8550 date=1314891620]
Captchat vaikuttavat nykytilanteessa olevan jo passé: itsellänikin on (tai on ollut) pystyssä SMF-foorumi… [/quote]

:frowning: Sain huolehdittavakseni foorumin, jonka rauhaa eivät häiritse kuin roskapostit. Roskapostia siis tuppaa, mutta pyrin aktiivisesti vain poistamaan asiattomat viestit. En usko enempää keijukaisiin, Joulupukkiin kuin täysin aukottomaan suodatukseenkaan.
Roskapostittajien tavoite ei liene muu, kuin saada viestiensä/sivustojensa linkit hakukoneille. Vaikka itse viestiä ei löytyisi, löytyy yhä sopivat linkit.
Ehkä nimenomaan nykyisiin spammien levinneisyyteen ovat syyllisinä hakukoneet, ja niiden kyky löytää linkkejä.
Siitä vain olen hieman huolissani, ettei linux.fi:ssä asiattomat viestit tule poistetuksi ripeästi. Linux.fi:tä itse pitäisin keskeisimpänä suomalaisena Linux-foorumina, vaikka jotkin jakeluversioihin sitoutuneet foorumit ovatkin linux.fi:tä vilkkaampia.[/quote]

Niin, olen niitä poistanut, tuntuu vaan olevan jokapäiväinen kahvitauon paikka. eikö joku plugini hieman auttaisi? plugari että käyttäjät pitää hyväksyä ennenkö saavat kirjoittaa?

Eero

…plugari että käyttäjät pitää hyväksyä ennenkö saavat kirjoittaa?[/quote]
Miten olisi pakollinen esittäytyminen? Edes lauseen verran itsestä.

Ylläpidon kuormaa voisi keventää ja toimintaa nopeuttaa antamalla “jokaiselle” foorumin ahkeralle kirjoittajalle oikeus toivottaa tulokas tervetulleeksi.

Joku sellainen voisi olla. Mutta olen nyt koittanut muutenkin pitää vähän tarkemmin silmällä tätä bottitilannetta. Jospa saataisiin jonkunlainen ohjelmallinenkin esto tuohon aikaiseksi jossain vaiheessa.

Olisi aika positiivista, monesti saa deletoida kymmeniä viestejä loginin yhteydessä…

Eero

Väänsin sen vivun päälle, että rekisteröinti vaatii ylläpitäjien kuittausta. Tämän pitäisi katkaista spämmin virta, mutta nuo spämmikäyttäjät joutuu edelleen siivoilemaan tuolta. Voisi tietysti toivoa että tämä sivusto lähtisi spämmäreiden listoilta kun tavaraa ei mene läpi, mutta voi olla turha toivo.

helpottaa vähän. listoilta ei yleensä pääsekkään helposti pois…

Eero

Haa! Päivitin foorumin versioon 2.0 ja uudessa versiossa on uusi spämmintorjuntaväline: tähän saa ylläpito lisätä varmistuskysymyksiä. Laitoin sinne parit “Minkä värinen oli Napoleonin ruskea hevonen?” -tyyppistä kysymystä, jotka lienevät spämminboteille kohtuullisen haasteellisia. Otin nyt tuon ylläpidon hyväksynnän vaatimisen pois päältä, luulisin että spämmärit pysyvät näinkin kurissa.

ok.

Eero

Toiminee hyvin mikäli spämmirobotit eivät osaa käyttää suomen kielen sanakirjaa. - Onko kellä tietoa, osaavatko se suomea joka on kyllä marginaalinen kieli maailmalla.

Ainakin toistaiseksi on toiminut hyvin, lokien mukaan tuo pysäyttää reilut kymmenen bottia päivässä, eikä läpi ole tullut vielä ainoatakaan. Ja sanakirjaohjelmillekaan tuollaiset “vitsimäiset” kysymykset eivät todennäköisesti kovin helposti aukea. Lisäksi nuo on tietysti helppo vaihtaa vaikka kokonaan toisiin juttuihin jos näyttää että läpi paukkuu.