Debian 14 vuotta

http://liw.iki.fi/liw/log/2007-08.html#20070815b

Debian täyttää 14-vuotta, onnea melkein teini-ikäiselle.


Eero

Onnittelut Debianin taipaleelle.

Korjaisinpa vaan sen verran tätä topikkia että oikea kirjoitusasu on “14 vuotta”.
Siihen ei siis tule väliviivaa väliin, kuten tapauksessa, esim. 14-vuotias.
Eipä mulla muuta.

moips.

Kunnioitettavan taipaleen on kulkenut ja siitä sitten kiinnostuneille historiaa Debianin elämästä http://www.debian.org/doc/manuals/project-history/ch-intro.en.html

Debian ja Redhat taitavat olla vanhimpia distroja, itse redhat 4.2:lla muistaakseni aloitin.


Eero

Itse asiassa tämän hetken vanhin aktiivinen distro on Slackware. Se on Debiania ja Red Hatia vanhempi, sen 14-vuotissyntymäpäivät olivat jo viime kuussa, kun taas Red Hat 1.0 julkaistiin “vasta” loppuvuonna 1994.

[quote=“eero, post:5, topic:35”][quote author=talo link=topic=6.msg47#msg47 date=1187346211]
Kunnioitettavan taipaleen on kulkenut ja siitä sitten kiinnostuneille historiaa Debianin elämästä http://www.debian.org/doc/manuals/project-history/ch-intro.en.html
[/quote]

Debian ja Redhat taitavat olla vanhimpia distroja, itse redhat 4.2:lla muistaakseni aloitin.


Eero[/quote]

Ensimmäinen kokeilu taisi itselläkin olla redhatin 4.2 ja sitten slackwaren versio joka oli samoihin aikoihin ulkona tuli myös kokeiluun kuten myös debian 1.3.1, josta tuli silloin sitten kuitenkin päädyttyä slackwareen jostain syystä.

Hieno homma. Itse aloitin edesmenneen SOT:n SOT Linux 5.2:lla ja siitä harhailin redhattien ja muiden kautta Debianistiksi. Debian on arvokas projekti ja olen itse viihtynyt käyttäjänä oikein hyvin.

Onnea sitten vaan Debianille; Onhan debianin jäljessä syntynyt paljon hyvää muodossa jos toisessa; Esim vaikka Ubuntu distrojen sarja…
Itselläni varmaan ensi kosketus debian pohjaiseen distroon olikin Ubuntu/Kubuntu sitä ennen olin kova Slackwaren käyttäjä ja onhan se vieläkin kova distro. Eikös Slacky ollut ensimäinen jakelu joka käytti jonkinmoista pakettijärjestelmää?

Mikä on uusin Debianin versio?

[quote=“LINUX 112, post:10, topic:35”]Mikä on uusin Debianin versio?[/quote]Täältähän se selviää.

Joko siitä on 14 vuotta?

[move]Kiitos tiedosta[/move]

Ohhoh!
Debiani vain vuoden mua nuorempi :slight_smile:

Muistan kyllä sen kun pikkupoikana 8 vuotta vanhempi isoveli laittoi koneeseen linuxin ja poisti wintikan.
Silloinkin jo hienosti koko perhe osasi Debiania ja Redhattia (on muuten laatikkokin vielä, taitaa tuo 4.2 olla meilläkin) käyttää, taisipas BSD:tkin kävästä koneessa.
Jotain tosin taitaa kieliä se, että kun silloin tottui Debiania käyttämään, alitajunta vain jokseenkin ohjaa yhä edelleen aina Debianeihin, ja Ubuntu nyt on ollut koneessa jo vuoden putkeen. Sitä aiemmin noin joka toinen viikko vaihtui distro kun sitä oikeata etsin. Itse Debianikin koneessa taisi puoli vuotta viipyä mutta se jokin ohjasi sitten lopulta Ubuntuun.

Vasta päälle 14. Kohta 15. Aika on kohdellut Debiania hyvin ;D

Pääsee jo versioon 5.0 syksyllä. Ääh meikäläinen ei kuitenkaan sitä tule käyttämään, kun veri vetää testauksen puolelle.