Debian asentui, mutta ei käynnisty siihen

Debianin asennus onnistui, mutta käynnistyksen jälkeen tulee musta ruutu, jossa lukee GNU GRUB version 2.06 ja mainitaan, että minimal BASH kaltainen editointi on tuettu. Piti kokeilla Debiania, mutta ei tästä nyt mitään tullut. Mikä meni vikaan?

Minulla on vähän vastaava ongelma KDE neonissa, se pitää käynnistää UEFI-menun kautta että lähtee käyntiin. Ko menuun pääsee kun naputtaa esim ESC-nappia koneen käynnistyessä. Minulla Lenovossa ko. nappi on Enter ja sitten F12 painikkeella aukeaa UEFI-käynnistysmenu josta neon lähtee käyntiin ilman valituksia. Boot-repair:ia voisit kokeilla:
https://wiki.debian.org/Boot-Repair
Valitse oletuskorjaus.

Kiitoksia avusta!

1 tykkäys

Neuvosi toimi minullakin, mutta eikö tämä tarkoita selvää bugia Debianin asentajassa? Ei taida laadunvalvonta toimia kunnolla Debianissa enää.

Kokeilitko boot-repairia? Minulla se ei auttanut vaikka pitäisi auttaa.
Jos haluat hyvän distron, suosittelen Fedoraa. Minulla se on toiminut vuosia nykimättä, no jotain pientä on ollut, mutta todella vakaa järjestelmä se on.
Tietenkin siinä on paljon opettelemista jos on aina käyttänyt Debian -pohjaisia jakeluita. Mutta odotellaan josko joku tietäjä saisi Debianin laukkaamaan myös käynnistyksessä? Minuakin se kiinnostaa KDE neonin osalta,

Ei auttanut minuakaan.

Eipä auta kiitellä, mutta minulla kyllä Debian toimii erinomaisesti.
Myös Fedora tuttu ja toimivaksi todettu jakelu jo Fedora-Core-jakeluna (RedHat).

Uskallan epäillä seuraavaa:
Samassa koneessa on sekä Windows että Debian?
Osuinko oikeaan?
Minulla on ainakin Windows ja KDE-neon.

Muistan vaan neonin asennuksessa olleen jotain hässäkkää /boot/efi -hakemiston luonnissa. Voi hyvin johtua kaikki siitä, en muista mitä tein kun sain sen sitten kuitenkin asentumaan. Aikaa on kulunut sen verran että huono muisti ei muista. :slight_smile:

Mutta se ei siis toimi oikein, vaan pittää startata UEFI-menusta.

Kyllä. Näin oli. Kaikki toimii kun menee bootmanagerin kautta.