DIGABI-distro (ylioppilaskirjoitukset) ja Chromebook

Moi!
Päätin laittaa tämän tänne, josko löytyisi osaavia ja kiinnostuneita

ASIA
Ottakaa alussa olevat jutut mielipiteinä ja lähtökohtina, joiden järkevyyttä ei tässä kannatra alkaa käydä läpi. Jossain muualla kyllä.

  1. Chromebook on näppärä ja edullinen laite opiskelukäyttöön.
  2. ChromeOS on hyvä/huono/whatever, mutta se ei käy lukiolaisten ainoaksi käyttikseksi, koska läppäri on saatava kirjoituksia varten bootattua tikulta YtlOSiin, joka on ainakin nyt Digabi-linux.
  3. Chromebookin saa bootattua Ubuntuun tikulta.
  4. Chromebookia ei saa bootattua Digabi-distroon https://digabi.fi/tekniikka/digabi-os/. En tiedä miksi ja luulen etten ymmärtäisi vaikka kokeilisin (mulla ei ole Chromebookia niin en pääse kokeilemaan).

Kysymys:

Tuntuisi, että jos boottaa Ubuntuun niin pitää olla bootattavissa ylipäätään linuxiin.
Mistä voisi olla kyse ja kuinka työläs selvitettävä asia on?

Olen lukion reksi, en kysele siis silkasta uteliaisuudesta. Ja Syksyllä aloittavat kirjoittavat jo 2016 syksyllä maantiedon koneella.

Yt. Mikko

[quote=“mikkojoo, post:1, topic:1574”]3. Chromebookin saa bootattua Ubuntuun tikulta.
4. Chromebookia ei saa bootattua Digabi-distroon https://digabi.fi/tekniikka/digabi-os/. En tiedä miksi ja luulen etten ymmärtäisi vaikka kokeilisin (mulla ei ole Chromebookia niin en pääse kokeilemaan).[/quote]

Chromebook-kannettavia lienee eri kokoonpanoilla. Toisissa on Intel- toisissa ARM-prosessori. Debian tukee useita eri prosessoriarkkitehtuureja, ja Debianista on omat versionsa, jotka toimivat ARM-prosessorilla.
Muistaakseni Ubuntu ei tue ARM:ia eli siitä ei ole Linux-kerneliä, joka toimisi, joten tuo ARM-prosessorilla varustetun koneen boottaaminen jää ihmetyttämään.
Varsinaisesti en aiheesta tiedä mitään faktaa… Mutta kokeilenpa tuota Live-jakelua PC-ympäristössä (Intel/AMD).

Noudin digabi-livecd-v1.0.iso ja asensin 1Gt:n tikulle Unetbootin-ohjelman avulla. Tikku kyllä käynnistyy - mutta graafisuus tyssää sivulle Ylioppilastunkintolautakunta :frowning:
Virtuaalikonsoli toimii:
cat /etc/issue
Debian GNU/Linux jessie/sid
uname -a
Linux digabi-live 3.2.50-grsec-ylt #1 SMP …

En lähtisi rakentamaan ohjelmaa jessie/sid -pohjalle :frowning: Kun ohjelma toimii tuetussa Debian-jakelussa, sen voi kääntää myös tulevaisuuden jakelussa toimivaksi.
Ihan takuuseen en mene, että iänikuisen vanha 1Gt:n USB-tikkuni olisi enää ihan priimaa, mutta… ei toimi :frowning:

Pientä päivitystä: noudin päivän digabi-jakelun (päiväys 2.6.2014 - kernel lienee tasoa 3.13.x???). Asensin 4Gt:n USB-muistitikulle dd-ohjelmalla ja sain (jo jossakinmäärin vanhentuneessa - mutta mm. 4Gt RAM-muistia varustetussa) PC-kannettavassani avautumaan YL-työpöydän, sekä esim. LibreOffice-calc -ohjelman.

Eiköhän yhä Chromebook -ongelmat liity laitteen prosessoriarkkitehtuuriin?

Mielenkiintoiseksi tekee ko. jakelun asennus tikulle (dd:llä) nimenomaan tiedostojärjestelmälle:

Disk /dev/sde: 1,9 GiB, 1998519808 bytes, 3903359 sectors Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes Disklabel type: dos Disk identifier: 0x4ec4e030 Laite Käynnistettävä Start Loppu Blocks Id System /dev/sde1 * 64 1648639 824288 17 Hidden HPFS/NTFS
Miksi Hidden HPFS/NTFS-osio?