Distron vaihtaminen Ubuntu–>Mint

Miten siirtymistä Ubuntusta Mintiin, kun ympäristöni alkaa olla repalainen.

Olen koettanut poistaa sovelluskehitysohjelmia (Eclipse, Neo4j, gitKraken) ja aion keskittyä mm. kuvien ja videoiden käsittelyyn (gimp, inkscape, Digikam, Shotcut, scribus, Keepassxc, Teams, Zoom, Firefox, Thunderbird, LibreOffice, XSane).

Haluan myös partitioida levyn (root, home, ehkä joku arkisto).

Ubuntun ohjelmistojen hallinta ärsyttää, jotkut on snapissa ja jotkut ei – kumpaakaan menetelmää en erityisen hyvin hallitse. Mint taitaa käyttää vain yhtä tapaa? Olen vähän käyttänyt Mintiä entisessä iMacissäni aika hyvin kokemuksin.

Minulla on HP zBook 17 G3, 500Gb SSD-levy (ehkä hankin toisenkin levyn) ja HP Envy 6400 monitoimitulostin verkossa

• Pitäisikö minulla olla varmuuskopioita /home-alueen ulkopuolelta (etc, usr ym)?
  • Bootissa tulee virheilmoituksia (ACPI BIOS Error (bug): AE_AML_BUFFER_LIMIT; Aborting methor _SB._OSC – ei kuulemma ole vakavaa), kaipa biosin päivitystä pitää yrittää samalla kertaa. Pitäisikö samalla harkita UEFI boot loaderia?
  • Voisiko windowsin dualbootin tehdä jälkeenpäin (vaikka mahd. lisäasemalle)? Voisiko siihen varautua jotenkin?
$ df -h # Nykyinen kokoonpano
Tiedostojärjestelmä  Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
tmpfs                1,6G  2,7M  1,6G   1% /run
/dev/sda1             57G   36G   18G  67% /
tmpfs                7,8G     0  7,8G   0% /dev/shm
tmpfs                5,0M  4,0K  5,0M   1% /run/lock
efivarfs             118K   74K   40K  65% /sys/firmware/efi/efivars
/dev/sda2            509M  6,1M  503M   2% /boot/efi
/dev/sda4            405G  219G  165G  58% /home
tmpfs                1,6G  1,7M  1,6G   1% /run/user/1000

Itselläni on tapana tehdä tallentaa levykuva ennen kuin vaihdan jakelupakettia.

Se toki vie aika paljon levytilaa, vaikka pakkaisikin esim. gzip:llä.

Kun tiedostojärjestelmä on repalainen, niin aluksi itselläni (ennen levykuvan ottoa) kirjoitan kiintolevyn vapaan tilan täyteen nollia, ja teen vasta sen jälkeen pakatun levykuvan.

Siirtyminen pitäisi olla helppoa, koska Linux Mint on Ubuntun jalkeluversio; esim. minulla Linux Mint 22.1 Xia base: Ubuntu 24.04 noble. Siirryin vähän samoista syisytä Linux Mint:iin vuosia sitten Mandarke/Mandriva ja Ubuntu:n jälkeen kun tulin mukavuudenhaluiseksi tai muuten vaan iän myötä laiskemmaksi.

Listallasi mainituista ohjelmista kokemukseni mukaan Gimp, Firefox, Thunderbird ja LibreOffice toimivat hyvin, mutta yleensä yhteensopivuuksien yms. takia on helppoa ottaa Linux Mint:ille muokattu versio esim. Synaptic-pakettienhallinnan kautta suositeltujen lähteiden mukaan. Vaihtoehtona on esim. mintinstall ohjelmistohallinta & päivitysten hallintaan MintUpdate päivitysten hallinta, jolla myös version päivytys on usein ollut vaivatonta, toki varmuuskopiot muistaen.
Muita ohjelmia voi toki asentaa terminaalikomennoilla ja viritellä haluamaallaan tavalla.

Käsittääkseni MS Teams on saatavana Linux-versiona, mutta käytän itse Element/Matrix. Selaimen ylihän toki voi käyttää Teamsia.

Ehdottomasti kannattaa ottaa varmuuskopiot muualle kuin omalle alueelle. Helppo järjestelmänpalautustyökalu Timeshift-gtk ja minusta turvallisinta tehdä kopio muualle kuin kovalevylle [minulla kerran jämähti]. Yksi tapa on tehdä varmuuskopio pilveen, mutta käynnistäminen on sitten pohdinnan paikka. Toinen tapa on käyttää MicroSD-korttia, jos koneessa on sellaisen paikka, sehän kulkee mukavasti mukana, jos kyseessä on kannettava. Perinteinen USB-tiukku on sitten kolmas tapa, mutta näissä kortilla tai tikulla pitää olla tarpeeksi tilaa. Ulkoinen SSD on hinnakkaampi, mutta ‘turvallinen’.

Kait UEFI on tätä päivää, jos vaihtoehtona on BIOS. Taisin iste siirtyä UEFI:iin kun olisi pitänyt etsiä silloisen laitteen BIOS:n päivitys ja Linus Mint 20.x löytyi jo EFI/UEFI-tuki.

MS Windowsin kanssa oli niin paljon ongelmia, että luovuin. Ajan tarvittaessa muutamia ohjelmia PlayOnLinux:lla [Run your Windows programs on Linux !] ja ainakin tähän asti tapa on toiminut vähintään tyydyttävästi. Toiset puoltavat kovati Wine:n käyttöä :thinking:

image

1 tykkäys