Dnf vai flatbak

Kun noita fedoran ohjelmia voinee asentaa molemmilla tavoilla niin mikä on yhteisön kanta siihen että kumpaa mieluummin kannattaa käyttää?

Flatpak on jakeluriippumaton paketinhallintajärjestelmä kuten AppImage ja Snap. Näissä tuppaa tulemaan vaaditut riippuvuudet pakettiin pakattuna mukana. Mutta jos asennat lukuisia jakeluriippumattomia paketteja, voit mahdollisesti asentaa lukuisan saman riippuvuuden, joskin eri version, useampaan otteeseen. Tosin tilanpuute ei ole enää nykypäivänä ongelma kuin vaikkapa vuosikymmen tai pari sitten.

Omalla kohdalla suosin aina käytettävän jakelun omaa paketinhallintajärjestelmää sekä sen sovelluksia, mutta joskus riippuen jakelusta ja erinäisten pakettien päivitystahdista, on tullut ajauduttua tilanteeseen, jossa jakeluriippumaton paketti on ensinnäkään ainoa saatavilla oleva versio, tai se toiminut paremmin, tai toiminut ollenkaan, kuin jakelun oman pakettihallintajärjestelmän kautta ladattu. Näin on käynyt etenkin jos paketin toimiakseen on ollut oltava viimeisin mahdollinen versio. Mutta heti kun jakelun paketinhallinnan oma versio on päivittynyt ajan tasalle, olen pyrkinyt poistamaan mahdolliset jakeluriippumattomat korvikkeet. Eli siis käytän noita jakeluriippumattomia paketteja kun muita vaihtoehtoja ei ole.

Flatpak- kuten Snap-paketit taitanevat päivittyä oletuksena itse automaattisesti, n. 10 minuutin välein tarkistaen onko uusia versioita saatavilla, siinä missä AppImage manuaalisesti ladattuna pitää itse päivittää.

Kumpaa käyttää, dnf vaiko flatpak, on päivän päätteeksi oma valintasi.

3 tykkäystä