Eee Pc 900 linux... Miten onnistuu nollata salasana?

Tämä toivoton tapaus teki seuraavaa:

Laitoin otsikossa mainittuun masiinaan kirjautumisasetukset uusiksi vaivautumatta varmistamaan onko edellinen omistaja määrittänyt user käyttäjälle jonkinmoista salasanaa.

Muistikuva kylläkin on että salasana kenttä oli tyhjä (salasanaa ei ollut tehty…) mutta nyt kun koneen käynnistää niin se sitä salasanaa vaatii ja tyhjä ei siihe kelpaa…

Oma linux expertti jonka kanssa pika pikaa puhelimessa raatasin oli sitä mieltä että käyttäjätunnus ilman salasanaa ei toimi…

No nyt se on ainakin testattu että ei toimi…

nyt pitäisi vain keksiä miten sinne masiinan uumeniin pääsee käsiksi.

oisko teillä täällä mitään ideaa vinkkiä mistä kannattaisi aloittaa?

googletin kovasti ja löytyy “miljoona” sivustoa joissa kerrotaan miten kyseinen asia tehdään xp:ssä

live linux voisi olla kova sana mutta kun se täytyisi saada boottavaksi cd:si ja tässä masiinassahan ei sitä cd asemaa ole
ja täytyy myöntää ettei mulla ole mittään hajua miten tehdään tai voiko edes tehdä buuttaavan usb muistin.

[quote=“Twi`Light, post:1, topic:704”]Tämä toivoton tapaus teki seuraavaa:

Laitoin otsikossa mainittuun masiinaan kirjautumisasetukset uusiksi vaivautumatta varmistamaan onko edellinen omistaja määrittänyt user käyttäjälle jonkinmoista salasanaa.

Muistikuva kylläkin on että salasana kenttä oli tyhjä (salasanaa ei ollut tehty…) mutta nyt kun koneen käynnistää niin se sitä salasanaa vaatii ja tyhjä ei siihe kelpaa…

Oma linux expertti jonka kanssa pika pikaa puhelimessa raatasin oli sitä mieltä että käyttäjätunnus ilman salasanaa ei toimi…

No nyt se on ainakin testattu että ei toimi…

nyt pitäisi vain keksiä miten sinne masiinan uumeniin pääsee käsiksi.

oisko teillä täällä mitään ideaa vinkkiä mistä kannattaisi aloittaa?

googletin kovasti ja löytyy “miljoona” sivustoa joissa kerrotaan miten kyseinen asia tehdään xp:ssä

live linux voisi olla kova sana mutta kun se täytyisi saada boottavaksi cd:si ja tässä masiinassahan ei sitä cd asemaa ole
ja täytyy myöntää ettei mulla ole mittään hajua miten tehdään tai voiko edes tehdä buuttaavan usb muistin.[/quote]

Voit tehdä vaikka usb tikusta käyttäen ubuntu netbook remixiä, sillä sama tikku toimii myös rescue:na

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook
https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromImgFiles


Eero

Jos ei siellä koneella ole mitään tärkeää niin tehdasasetuksien palautus pitäisi auttaa, käynnistyksen jälkeen painaa F9 kun aloitusruutu näkyy (se missä alareunassa lukee “Press F2 to run Setup” jne), pitäisi tulla valikko mistä voi valita “Restore Factory Settings”.

Kovasti tohon näkyi olevan ohjeita miten poistaa / nollata salasana hukkaamatta tietoja koneelta mutta en kyllä itse saanut niillä toimimaan.

Ihan varmuuden vuoksi (kun itse en heti hoksannut ::slight_smile: ), kirjoitithan kuitatessa sen “yes” kokonaan, itse yritin aluksi vain pelkällä "y"llä ja eihän ne tehdasasetukset palautuneet mutta ei myöskään tullut mitään ilmoitusta toiminnon peruuttamisesta, joten kuvittelin palautuksen tapahtuneen, myöhemmin muiden testailuiden jälkeen tuli sitten mieleen kokeilla uudelleen ja huomasin tuon virheeni.

En muista miltä se näytti mutta ei se kuitenkaan auttanut… :-[
Eikä auttanut oikein mikään muukaan…

Luovutin Xandrosin osalta ja laitoin koneeseen kokonaan uuden käyttiksen…

Joten eeebuntulla kokeillaan nyt :wink: