Elokuvien katselu Linuxilla

Millä ohjelmalla saa parhaiten katseltua vuokraelokuvia tai suoratoistona videoita? Mikä olisi hyvä palvelu hakea elokuvia Linuxille? Onko eroja palveluissa? Vaihtoehtoja on paljon.

Google Chrome

Ok. Entäs mistä palvelusta porukat käy hakemassa elokuvat? Tarjontaa on paljon.

Ei taida enää liittyä erityisesti Linux-järjestelmään. Kukin halukas ostaa suoratoistopalvelunsa ihan oman makunsa mukaan.

Ok. Kaikkien operaattorien suoratoisto- tai vuokrapalvelut siis toimivat Linuxilla helposti? Sama varmaan koskee myös musiikkipalveluita? Kaikki toimii Linuxissa helposti? TeliaTV elokuvat eivät toimi Safari-selaimella Macissa. Moni kysymys on varmaan aivan tyhmä ja itsestäänselvä monelle, mutta ei ehkä aivan kaikille vasta-alkajille.

Safari-selain on MacOS-ohjelma, eikä siis liity millään lailla otsikon alle
" Elokuvien katselu Linuxilla".
Yksilöi kohtaamasi ongelmat, jotta ehkä voit saada ohjeita/vinkkejä ongelmien ratkaisuiksi laajemmin kuin jo palstalla esitetyt, jos Linux-wiki tai muut hakukoneet eivät riitä.

Näin on, ei liity, mutta viestini on esimerkki siitä, että kaikki ei toimi helposti aina tietokoneella, vaikka niin luulisi. Minä en tiedä, toimiiko kaikki elokuvien tai musiikin vuokrauspalvelut helposti Linuxissa. Siksi minä niistä kyselen, jos minua viisaammat osaavat sanoa tarkemmin asioista.

Laitoin esimerkin, että Macin puolella ei toimi TeliaTV Safari-selaimessa, vaikka luulisi, koska se on Macin oletusselain. En viitsisi nähdä turhaan vaivaa ja kokeilla kaikkia palveluita ja hankkia niihin käyttäjätunnuksia jos joku muu tietäisi jo etukäteen, ettei joku palvelu toimi Linuxilla. Täällähän on takoitus keskustella asioista ja jakaa tietoa, eikö niin? Toki asioita voi selvitellä ilman minkään foorumin apua yksin pelkän Googlen tai muun hakukoneen avulla. Minulle riittää, että ihmiset vastaavat ketjun aiheeseen, jos osaavat ja olen kaikesta avusta kiitollinen.

Olen nyt kokeillut muutamia palveluita ja niissä tuntuu olevan aika paljon eroja Linuxissa. Kaikki eivät toimi yhtä hyvin ja elokuvien katselu yhdellä palvelulla samalla tietokoneella takkuaa enemmän kuin toinen palvelu. Joku tekijä tuonkin varmaan selittää, mutta minä en sitä tiedä.

Voisit hieman yksilöidä “elokuvien katselu yhdellä palvelulla samalla tietokoneella takkuaa enemmän kuin toinen palvelu.” On ymmärrettävä, ettei avoin ja ilmainen käyttöjärjestelmä voi tarjota ohjelmia/ajureita ym. palikoita, joista pitää maksaa patenttimaksuja.
Kertomalla, mitkä palvelut eivät toimi toivomallasi tavalla, saatat saada vihjeitä, miten ko. ongelma on ratkaistavissa - tai sitten et.

Wikistä lisää tietoa toimivuudesta. https://www.linux.fi/wiki/Elokuvapalvelut

1 tykkäys

Olen kokeillut vuokrata eri paikoista elokuvia ja katsellut niitä samalla Ubuntu-koneella. Toisessa palvelussa elokuva pyörii hyvin, toisessa hitaammin. Voi olla, että oma nettiyhteys, liian suuri elokuvan tarkkuus tai hidas kone selittää kaiken. Windows-koneella ja Macilla sujuu paremmin. Siksi kiinnostaisi tietää, tökkiikö muilla vuokraelokuvien katselu. Tarkoitus on kokeilla kaikkia näitä uusia suoratoistopalveluita, mitä nyt on tullut Suomeen ja valita sitten niistä jokin.

Tämäpä oli hyvä luettelo!!! Kiitoksia! Oma kone on syynä varmasti ongelmiin. Minulla on liian hidas Linux-kone. Pitääpä ruveta päivittämään parempaan, vaikka perusasiat handlaakin.

1 tykkäys

Ainakin youtubea kun käyttää niin videot tahmaa jos kone on hidas. Pitää alentaa vaan videon laatua niin alkaa toimimaan.

Kaikissa elokuvien vuokrauspalveluissa ei pysty vaikuttamaan elokuvan laatuun tai tarkkuuteen. SD laatu riittäisi minulle, HD on liian hyvä. Yhdessä palvelussa saa suoraan helposti valita laadun.

1 tykkäys

Milläs katselisin Netflixia Ubuntulla? 32bit systeemiin ei saa enää Chromea ja Chromiumilla Netflixi sanoo, että päivitä WideVine. No se ei suostu päivittämään sitä Chromiumissa. Mikäs olisi passeli konsti? Laitoin Lenovo T400 täydet muistit ja ssd-levyn. Varsinkin nettiselaimena kone on nyt varsin nopea, mutta ongelmaksi on muodostumassa Netflix. Youtubeakin sillä katsoo hienosti.

1 tykkäys

ATTENTION:
This package is no longer needed for Chromium, it can download the component itself. With Chromium 81, you can either use this or let it download the component, but when Chromium 83 is updated in the Arch repos, it will ignore this package all together.

I’ll maintain this package for a while for the other systems that use it.

Konekäännös yllä olevasta.

HUOMIO:
Tätä pakettia ei enää tarvita Chromiumiin, se voi ladata komponentin itse. Chromium 81:llä voit joko käyttää tätä tai antaa sen ladata komponentin, mutta kun Chromium 83 päivitetään Archin repossa, se jättää tämän paketin kokonaan huomiotta."

Ylläpidän tätä pakettia vielä jonkin aikaa muiden järjestelmien osalta, jotka käyttävät sitä.

Nyt käytössä versio; Chromium: 94.0.4606.61, ja yllä olevan mukaan tarve asennella tätä pakettia olisi kadonnut jo version 83 myötä.

Sivustot käyttäytyvät hyvin eri tavalla riippuen --user-agent merkkijonon sisällöstä. Jos minä olisin vastaavassa tilanteessa en malttaisi olla kokeilematta tuetun selaimen --user-agent määritystä.

Esimerkki Chromium selaimelle:
chromium --user-agent="Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:77.0) Gecko/20190101 Firefox/77.0"

eli käynnistät selaimen yllä esitetyllä tavalla, ja sivustot uskovat selaimen olevan FireFox, jokaisella selaimella ja versiolla on oma --user-agent määritys, josta sivusto voi päätellä miten käyttäytyä selaimen suhteen. --user-agent asetusta vaihdellen sivustot näyttävät hyvinkin erilaisilta. Väärillä tunnistetiedoilla liikennöivä selain törmää todennäköisesti ensimmäiseksi ongelmiin Googlen kanssa, itse asiassa en ole muiden kanssa ongelmia kohdannutkaan, en vain tähän hätään muista mitä ne ongelmat olivat.

chromium --user-agent=“Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_3_1 like Mac OS X) AppleWebKit/603.1.30 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14E304 Safari/602.1”

Yllä oleva --user-agent pistää selaimen esiintymään Safari 10 on iOS 10.3 Apple iPhone selaimena. Tästä --user-agent asetuksen vaihtamisesta on hyötyä sivustojen rakentajille, jolla he voivat testata kuinka heidän optimointi eri selaimille toimii käytännössä.

Tarkistelin, että Chronium on uusin. Olen yrittänyt widevineä asentaa eri tavoin. Ja kokeilin puijata user agenttia. Mutta ei sitten millään… Ei ilmesty toimivaa vinee Chroniumiin. Firefox koitti laajennusta ottaa käyttöön, mutta Netflix sanoo, että liian vanha selain. User agent puijaus sanoo, että multiple cpu issues. Onko nyt niin, että 32bit Linux järjestelmällä ei enää katsella Netflix? Aika suppea maailma. 32bit selainten downloadid tuntuvat olevan aikalailla siivottu pois. Kumman kova päätös tappaa 32bit systeemit.

Viisi vuotta vanha ketju tuolla Ubuntun foorumilla, jossa uusin viesti 3 vuotta vanha, mutta siellä ohjeistetaan asentamaan Firefox 49, ja rassaamaan käyttäjäagenttia. Mutta katso itse; Now that I have Firefox 49 or higher, how do I watch Netflix? - Ask Ubuntu saman ongelman kanssa tuntuvat painineen.