Ext 4 ja ulkoinen kovalevy + käyttöoikeudet

Elikkä kysytäänpäs varsinainen aloittelijakysymys. Kuinka saada käyttöoikeudet kuntoon, mikäli päätyy valitsemaan ulkoiselle kovalevylle ext4 muodon?

Olen kokeillut mm tämän mukaan:

josta seuraava vaikutti lupaavalta:

$ sudo chgrp -R sys /mnt/data/dir
$ sudo chmod -R g+s /mnt/data/dir
$ sudo setfacl -R -m g:sys:rwx /mnt/data/dir
$ sudo setfacl -R -d -m g:sys:rwx /mnt/data/dir

jonka lopuksi vielä

$ sudo adduser user sys

(jossa user tilalle toki oma käyttäjätunnus)

Mutta fedorassa kaikki komennoista eivät menneet aivan tuon mukaan, Osaan vai oliko kaikkiinkin (en muista varmaksi) löysin komennon vastineen fedoralle mutta ei tuo silti toivottua lopputulosta tuonut.

Tuossa ideassa (mikäli oikein ymmärsin) pidän siitä, että periaatteessa sys ryhmän käyttäjät ovat oikeutettuja pääsemään tietoihin käsiksi joten toimisi kahdella eri jakelulla / koneellakin sama ulkoinen.

Mitä menettelyä itse suosittelisitte ulkoisen suhteen?

Voin myöhemmin laittaa vielä jatkoksi jotain niistä keinoista joita kokeilin fedoralla, mitä herjaa heitti (jos heitti) jne.

Itse käytän yksinkertaisesti s.e. teen levyn juureen hakemiston esim. data, ja annan sille kaikkille oikeudet.

Eli…
$ chmod 777 data

Ja juuren sijasta laitan tiedostot data-kansioon/hakemistoon.

Yksinkertaista, muttei kaunista.

Formatoin ulkoisen kovalevyn vaan ext4-muotoon ja alan täyttämään datalla. Joskus koneen vaihdon tai jakelun vaihdon yhteydessä joutuu sitten chmodaamaan tiedostoja uusiksi. Mutta se on sen ajan murhe ja se käy lopulta aika nopeasti.

Muistaakseni olen vain tehnyt jakelun päivityksen/asennuksen jälkeen Chown – Linux.fi
eli määrittänyt uuden omistajan.

Kiitos!
Tein tuon chown toimenpiteen lopulya, sillä toistaiseksi olen talon ainut linux käyttäjä. Jätän tämän silti yhä “avoimeksi” (=en muokkaa otsikkoon ratkaistu), sillä joa joku osaa sanoa saako tuon toimimaan kuten tuolla linkissä oli mainittu, eli tuossa esimerkissä sys ryhmän jäsenillä olisi käyttöoikeus?

Mainintana myös tuohon + antakaapa vinkkiä miten muokkaan yllä linkin takaa kopioimani komentopätkän, sillä tuo kyseisen ohjeen jokin komento heitti ilmeisesti käyttäjän oletusryhmäksi sys ryhmän, jolloin sudo koment ei ollut käytettävissä, tuo piti korjata antamalla root käyttäjänä näiden ohjeiden mukaan:

https://www.linux.fi/wiki/Sudoers

Eli mikä ylläolevasta esimerkkipätkästä (aloitusviestissä) olisi syytä muokata niin, ettei joku tuota kopioimalla päädy samaan tilanteeseen?

Tässä yllä mainitussa komennossahan wheel on fedoran oletusryhmä jolla on sudo oikeudet, tai näin itse ymmärsin. Ei siis liity ongelmaan, mutta tarvittaessa ratkaisuun kylläkin.

Vaikka Fedorassa onkin wheel-ryhmä, on minulla yksinkertaisesti tiedostossa /etc/group:
wheel:x:XX:root
Wheel ei ole mikään oletusryhmä sudo-oikeuksiin, vaan yleensä oikeuksiin root-tunnuksin.
Kannattaa lukaista man sudo, man sudoers, jotta sudo-komennon idea ehkä avautuu.
Ja lisäinfoa tarjoaa jo hyvin kommentoitu visudo -komento.
(Komennosta pääsee ESC: : ja q kuten yleensäkin vi-editorista! )

tai info visudo
Lisättäköön, että Linux.fi:stä löytyy infoa esim.:
https://www.linux.fi/wiki/Sudoers

Kiitos. tosin itselläni nyt tuli hyvää aikaa tehdä distrokokeiluja, joten enää ei tarvitse tuota korjata oikein, jos se aiemmin olikiin väärin korjattu (voin muokata aiempaa viestiäni ja poistaa siitä tuon wheel ryhmään lisäyksen, tuo aiemmin kirjoittamani oletusryhmämaininta kun löytyi enkkusivuilta ohjeena niin uskoin sitä).

Tällä hetkellä kuitenkin ajossa Bunsenlabs Linux, hetken tuli Manjaro LXQT:kin testattua. Tuo chown riittää siis omiin tarpeisiini toistaiseksi, olisin vain halunnut alkuperäisviestiä muokata niin, ettei joku toinen toista esimerkkejä ja menetä sudo oikeuksia, mutta en ole edellenkään varma mikä vaihe aloitusviestin lainauksissa poisti sudo oikeudet. Oliko se tuo sys ryhmään asettaminen tehty siten, että sudo ryhmästä poistui? Jos näin, niin mitä siihen komentoon tulisi lisätä muita ajatellen, vai poistanko vain koko rimpsun aloitusviestistä?

Toki pitkällä aikavälillä aion tutkia noita ext4 oikeuksia siltäkin kannalta että saanko toimimaan kuten aloitusviestissä kuvailin (= toimisi eri jakeluilla sama levy esim sys ryhmään lkuuluvilla käyttäjillä).

Ainakin minulla Fedorassa adduser on symbolinen linkki useradd-ohjelmaan, jolla luodaan uusia käyttäjiä. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin joissain jakeluissa adduser on interaktiivinen skripti, jonka tarkoitus on helpottaa käyttäjien luomista niille, jotka eivät jaksa lukea useradd(8)-manuaalisivua. Toisin sanoen adduser saattaa toimia eri tavoin eri jakeluissa, sillä eri jakeluiden kehittäjät väkertävät omia versioitansa noista skripteistä.

Jos haluat lisätä olemassa olevan käyttäjän olemassa olevaan ryhmään, niin käytä usermod-ohjelmaa:

sudo usermod -a -G ryhmä käyttäjä

Kun seuraavan kerran kirjaudut sisään, on muutos astunut voimaan.