Fedora 1 ja kaksi verkkokorttia

Minulla on linux-pohjainen tietokone, joka ohjaa tehtaan uuneja, joten se on kytketty samaan verkkoon uunien kanssa, josta ei aiemmin ole ollut pääsyä nettiin, mutta nyt asentaja tahtoisi päästä verkon yli säätämään uunien asetuksia, joten laitoin siihen linux-koneeseen toisen verkkokortin, jonka kytkin modeemiin ja oletin, että kun eth0:lle ja eth1:lle säätää ip-asetukset oikein niin sen pitäisi toimia, mutta niin ei käynytkään vaan nyt verkko lakkasi toimimasta kokonaan. Pingit eikä mikään verkkoliikenne enää suostu kulkemaan suuntaan jos toiseenkaan uunien tai linux-koneen välillä ja vielä vähemmän linux-koneelta nettiin.

En ole aiemmin verkkohommia säätänyt Linuxilla sinänsä enkä edes usean verkkokortin kanssa, mutta nyt juolahti mieleen, että jos se lakkasi osaamasta reitittää liikennettä oikein, että täytyisikö verkkokorttien route-asetuksiin jotain laittaa? eth0:n route-asetuksiin iipee-kohtaan varmaan modeemin ip ja eth1:n route-asetuksiin uunien ip? Vai onko koko juttu edes noin simppeli vai joutuuko nyt oikeasti säätämään?

eth0 tosiaan on nyt kytkettynä modeemiin ja eth1 uuneihin.

Tarkistahan että modeemin tarjoamassa sisäverkossa ja uuniverkossa on eri ip-osoitealueet. Uunien IP-osoitteet on myös syytä ottaa sisäverkkoihin varatusta avaruudesta (esim. 192.168.0.0/16 tai 10.0.0.0/8), muuten se menee päällekkäin Internetin IP-osoitteiden kanssa. Jos ei tuolla lähde aukeamaan niin kerrohan mitä [font=monospace]ifconfig[/font] sanoo.

edit: fonttitagi oikein

[quote=“woody, post:1, topic:255”]Minulla on linux-pohjainen tietokone, joka ohjaa tehtaan uuneja, joten se on kytketty samaan verkkoon uunien kanssa, josta ei aiemmin ole ollut pääsyä nettiin, mutta nyt asentaja tahtoisi päästä verkon yli säätämään uunien asetuksia,
eth0 tosiaan on nyt kytkettynä modeemiin ja eth1 uuneihin.[/quote]

Uuups. Fedora 1 on ollut jo vuosikausia ilman tukea ja (tietoturva) päivityksiä. En tuosta ihan hätäiseen loisi yhteyksiä
pahaan maailmaan (jos et todellakaan tiedä, mitä olet tekemässä).
Koskapa tehtaan uunien ohjaamisesta ei minulla ole mitään käsitystä, jääköön muu arvailu sikseen.
Periaatteessa Iptablesillahan hoidellaan reititys. Ohjeita löytynee jo linux.fi -sivuilta.