Fedora 10, kiinteä ip, wlan ja openLDAP

Hei, yritän pähkäillä kirjautumista openLDAP-palvelimelle, kun käytetään wlan-kannettavaa.

Minulla on toimiva ohje lan-verkossa olevista tyhmistä päätteistä: http://wiki.ubuntu-fi.org/LTSP5_openLDAP - Mikael L. auttoi tässä kohtaa todella paljon.

Yritin sitten saada Asus Eee 701:n kirjautumaan openLDAP-palvelimelle. Eee:ssä on Ubuntu 8.04-versio, nimetään Ubuntu Netbook Remix 1.0.1. En saanut sitä menemään aivan loppuun saakka, joten päätin kokeilla Fedora 10 ja katsoa miten se toimii.

Muuten toimii OK, mutta nyt pitäisi disabloida NetworkManager ja jo buutissa saada läppäriin kiinteä ip-osoite wlania varten. Nyt voin kirjautua/vaihtaa openLDAP-palvelimen tunnuksella (ltsp001), kunhan ensin olen kirjautunut paikallisella tunnuksella ja NetworkManager on laittanut wlanin päälle. NetworkManagerin ohittamiseen on varmaan joku loitsu, niin että läppärillä on aina sama kiinteä ip wlanissa? Kunhan tosiaan verkko on päällä, niin kirjautuminen onnistuu.

[asmok@fedora ~]$ id ltsp001
uid=1001(ltsp001) gid=10000 ryhmät=10000
[asmok@fedora ~]$

Kun saan tämän Fedoran vietyä loppun, niin yritän ihmetellä onko Hardy/UNR oikeasti rikki, vai enkä minä vain osaa ;-).

Kiitän kovasti jo nyt vastauksista ;-), toki jatkan itsekin kotiläksyjen tekemistä.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Verkkoasetuksissa (system-config-network) poistetaan laitteen kohdalta ruksi kentästä “NetworkManagerin hallitsema”.

Kiitos nopeasta vastauksesta. Sellainen tarkennus, että tämä läppäri, jossa Fedora pyörii, on Acer TM 6592. Eee:ssa on se UNR.

Tiedoksi sekin, että tässä Acerissa wlan, videokamera, äänet ja kaikki, toimi laakista.

Asetustiedostot lukuunottamatta verkkorttia, löytyvät täältä:

http://www.arkki.info/howto/Wiki/LTSP5-openLDAP/etc-fedora/

Minulla on paikallisen asmok-tunnuksen kotihakemisto /root-hakemiston alla (/root/asmok). /home tulee nfs:llä openLDAP-palvelimelta ja siellä majailee ltsp001 et al. Näin mahdollinen verkkovirhe ei estä paikallista kirjautumista, kun asmok-tunnusken kotihakemisto ei ole nfs:n takana.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Olen sen verran tumpelo Fedoran kanssa, joten ihan noin helposti se ei mennyt. Vaihdoin lähestymiskulman vähän loivempaan eli kiinteään ip-osoitteseen eth0:ssa.

WLAN on iso bonus, mutta ennen kaikkea haluan tietää, että GDM toimii PAM/openLDAP-palikoiden kanssa. Se toimii.

asmok@ubuntu:~$ ssh ltsp001@192.168.1.220
ltsp001@192.168.1.220’s password:

Last login: Mon Feb 2 16:35:56 2009

-bash-3.2$ su
Salasana:
[root@fedora ltsp001]#

-bash-3.2$ id ltsp001
uid=1001(ltsp001) gid=10000 ryhmät=10000
-bash-3.2$

Joten nyt painimaan UNR:n kanssa; siinä wlan on minulla pystyssä ennen GDM:ää. Jospa saan jotain vinkkiä Fedora PAM-palikoista verrattuna Ubuntun PAM-palikoihin.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.