Fedora 15

Omien kokemuksieni pohjalta päivitän aina Netinst-metodilla. (Kun päivitykseen riittää kaistaa…) Muuten suosittelisin ihan aitoa asennusmediaa, jossa on aina mahdollisuus järjestelmän päivittämiseen.

[quote=“Remontti, post:20, topic:1299”]Runkona on tuollainen kymmenkuntavuotta vanha Compaq EVO 310VM joka on tähän asti toiminut yhden GB:n keskusmuistilla Fedoraa käyttäen vallan loistavasti. Prossu taitaa vielä olla se alkuperäinen P4 266Mhz Intel.[/quote] Varsin yllättävää, että noinkin tehottomalla prosessorilla toimii. Kyllä 1Gt riittää takuuvarmasti vielä nykyisin. Olen itse aina panostanut RAM-muistiin ja sen riittävyyteen. Kannettavien (ja erityisesti vanhojen kannettavien) suhteen taas muistin lisääminen on ongelma, jota ei aina kannatta edes lähteä ratkomaan.
X käynnistynee yhä /etc/X11/xorg.conf -tiedoston määrein. Tuo vain pitänee tehdä editorilla - tai kopioida jokin varhempi, toimiva xorg.conf.
Nykyisin X automaattisesti etsii sopivat konffit - jotka eivät erityistapauksissa toimi :frowning:

Jos ymmärsin oikein, on tuo kone jo antiikkinen - hienoa, jos erityisesti nykyaikaisin Linux-jakelu, Fedora on siinä toiminut kohtuullisesti. Ehkä tuosta seikkailumielessä saa jotakin irti asentamalla Fedoraa vähemmän kunnianhimoisia jakeluja (Erityisesti uusi Gnome3/Unity tms. vaatii koneelta liikaa?). Fedoran sijaan vanhempaan konekalustoon voisivat olla soveliaampia Slackware tai sen johdannaiset kuten Vector-Linux tai Zenwalk. Onhan toki maailma väärällään muitakin Linux-jakeluja, joista tuohon voisi saada toimivan järjestelmän.

Oliko prossun tiedot varmasti oikein? 266MHz on tainnut olla viimeksi Pentium II aikaan. Jos on, niin veikkaan että aika takkuista on Gnomen kanssa. Kyllähän tuolla prossulla jotain kevyttä jakelua ajaa kun muistia kuitenkin on kohtuullisesti.

Remontti: Luulisin että Gnome3 vaatii näytönohjaimelta liikaa. LXDE pyörii varmaan aika hyvin jos kerran Gnome 2 ei ole kovin paljoa takkuillu.

[quote=“tekki, post:22, topic:1299”][quote author=Remontti link=topic=1691.msg7861#msg7861 date=1308658144]
Prossu taitaa vielä olla se alkuperäinen P4 266Mhz Intel.
[/quote]
Oliko prossun tiedot varmasti oikein? 266MHz on tainnut olla viimeksi Pentium II aikaan. Jos on, niin veikkaan että aika takkuista on Gnomen kanssa. Kyllähän tuolla prossulla jotain kevyttä jakelua ajaa kun muistia kuitenkin on kohtuullisesti.[/quote]

Sortsi vaan… enpäs muuten ajatellut tuota lukemaa… tuon P4:n nopeus on 2,66Ghz. Sillä on nuo aiemmat jakeluversiot kyllä toimineet ja olenkin nimen omaan yrittänyt sellaista ratkaisua jossa ei tarvitakaan viimeisen päälle olevaan rautaa.

Linux-jakeluita on kyllä monia… ongelmana on vaan niitten käytettävyys ja kielipakettien puute. Tässä samassa raudassa mutta toimii Ubuntun 11.04 ihan moitteetta. Mutta tässä tapauksessa … koska ole aiemminkin samaan törmännyt… epäilen tuota asenninta joka ei tarpeeksi osaa seleta tuon emolevyn sisältöä ja aktsella sopivimpia asetuksia ja ajureita.

Nyt tärkein tavoite olisi löytää semmoinen ohje jolla voisin asennuksen tehdä uudellen… vaikkapa käyttäen online-varastoja. Oletuksena jostain kumman syystä tarjotaan funet.fi:n repoja mutta olisko niitä mahdollista jotenkin käsin muuttaa ja käynnistää koko käyttiksen asennuksen uudellen? Toki tietysti jos jostain löytäis edelleen tuon xorg.conf-tiedoston muodostamiseen laitetta sakaanaavan tai käsiasetuksia tallentavan ohjelman niiin olisin siitäkin tiedosta iloinen. Sitä ei näköjään enää ollut vakiona julkaisun mukana koskapa sitä ei komennon antamalla löydy.

Remontti: Mitä Xorg -configure sitten tulostaa tai tekee, jos se ei toimi? Kyllä sen minun tietääkseni pitäisi toimia.

Funet.fi-repot ovat toimineet ihan hyvin, ei niitä pitäisi olla tarpeen vaihtaa. Netinst-levyn voi ladata esim. täältä: http://ftp.funet.fi/pub/mirrors/ftp.redhat.com/pub/fedora/linux/releases/15/Fedora/i386/iso/Fedora-15-i386-netinst.iso

[quote=“masa, post:19, topic:1299”]Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta distrolta. Kaikki tarvitsemani näyttäisi pikaisella kokemuksella onnistuvan yhtä hyvin kuin Debianissa paitsi hiiren (Logitech M705) peukalonapit eivät toimineet out-of-the-box. Googlailin kyllä mutta mitään selvää ratkaisua en vielä löytänyt. Pitää vielä huomenna tarkastaa xev’llä tunnistaako F15 napin painalluksia ja lähteä siitä setvimään.

Toimiiko teillä muilla kaikki hiiren napit Fedorassa? Kaikissa muissa kokeilemissani distroissa on aina hiiret toimineet suoraan niin tällaisesta ongelmasta ei ole ennestään kokemusta. Fedora on tosin asennettu Virtualboxiin mutta ei se ennenkään ole hiiren toimintaan vaikuttanut.

Edit. xev ei tunnistanut peukalonappien painalluksia. Homma menee säätämiseks :-[/quote]

Homma ratkes vaihtamalla Virtualbox OSE suljetun koodin versioon.

Hienoa, että ongelma ratkesi. Mutta tietysti olisi ollut oleellista kertoa, että kyseessä on virtuaalikone.

[quote=“juyli, post:27, topic:1299”][quote author=masa link=topic=1691.msg8136#msg8136 date=1311590052]
Homma ratkes vaihtamalla Virtualbox OSE suljetun koodin versioon.
[/quote]

Hienoa, että ongelma ratkesi. Mutta tietysti olisi ollut oleellista kertoa, että kyseessä on virtuaalikone.[/quote]

Itseasiassa oli kerrottu, löytyy melko lopusta alkuperäisestä postauksesta. Oli kylläkin hieman nolo morttivirhe kun en tajunnu kokeilla suljetun koodin virtualboxilla, vasta viime viikonloppuna ihan muita asioita puuhaillessa pamahti mieleen että asensin virtualboxin debianin repoista joista siis saa tuon avoimen koodin version.

Asensin muutama päivä sitten tämän Fedora 15 gnome kolmosella. Täytyy sanoa, että tässä on ehkä paras järjestelmä mitä minulla on koskaan ollut. Kodeekkien asennukseen joutui kylläkin taas turvautumaan googleen. Onneksi löytyi tämä sivu, johon aloitteiloiden kannattaa tutustua http://mattinieminen.com/2011/07/fedora-15-asennuksen-jalkeiset-vaiheet/

Tämä gnome 3 on ehkä pelkistetty aika rankalla kädellä säätöjen osalta (olen vanha kde-käyttäjä), mutta minulle se kyllä sopii. Ikkunoiden vaihdot näppäimistöllä kannattaa opetella, jotta saa kaiken irti ja hoksaa tämän gnomen filosofian. Vaikka Linus Torvalds tämän työpöydän haukkui, niin ei se sitä tarkoita etteikö tämä ole hyvä työpöytäjärjestelmä. Ehkä tuo, että työpöydälle ei saa pikakuvakkeita on joillekkin järkytys, mutta minulle kyllä käy linuxin kansiorakenne aivan mainiosti eli videot, kuvat, asiakirjat, lataukset…ym. Näkyypä nyt tuo hieno taustakuvakin kokonaan :slight_smile:

Ennen kaikkea olen tyytyväinen siihen, että tässä järjestelmässä minulla lähti kaikki suoriltaan toimimaan. Verkko/wlan, USB-kuulokkeet, lisäksi ei ole tullut vielä niitä ongelmia joiden kanssa olen KDE puolella tapellut. Yllätyin siihen miten helposti tämän gnome 3 omaksuu varsinkin, kun olen vuosia ollut lähes yksinomaan KDE-ympäristöjen kanssa tekemisissä. Tuo perinteisten valikkojen puuttuminen on oikeastaan suuri parannus. Itse en oikein ikinä päässyt KDE puolella sinuiksi valikkojen kanssa ja käytinkin työpöytäpikakuvakkeita ja pikakäynistyksiä valikkojen sijaan. Valikoissa selaaminen oli aikaa vievää ja hankalan oloista ainakin minun mielestä.

Fedoran puolella tykkään ohjelmien asennuksen helppoudesta. Yum vastaa opensusen zypperiä ja on helppokäyttöinen. Saa nähdä sitten miten tämä fedora ja gnome jatkossa toimii, mutta ainakin toistaiseksi tämä on nyt minun ensisijainen järjestelmä.

Lisäys:Perinteisen työpöydän saa käyttöön dconf-editorilla. Käynistä dconf-editori ja mene valikoissa org -> gnome -> desktop -> background. Valitse “show-desktop-icons”.

Ja nopeammin tuo asian saa tweak-toolilla kohdasta File Manager -> “Have file manager handle the desktop”

No niin… Sai tuon Fedora 15:sta asennettua vihdoinkin niin että Gnome3 toimii ja uuden lainen työpöytäympäristö toimii. Mutta…muutama pieni ihmetyksen aihe on jäänyt.

Saako noita ikkunoita toimimaan niin että niiden pienennys ja suurennus pikapainikkeet olisivat edellen ikkunoitten oikeassa ylänurkassa?

Sitten ihmetyttää tuo toiminnotyöpöydän ja vlikoiden kuvakkeitten aivan järjetön koko. Mistä löytyy työkalu jolla voi nuo kuvakkeet pienentää ainakin puoleen nykyisestään?

Muuten… Se miten sain tuon viistoistasen toimimaan tuossa alkuperäisessä raudassa vaati erillisen ja melko järeän näytönohjaimen asentamisen AGP-väylään. Kokeilin useampiakin ja tuo nVidian näytönohjain jossa on 256MB muistia jaksoi gnome3a vääntää.

Saako noita ikkunoita toimimaan niin että niiden pienennys ja suurennus pikapainikkeet olisivat edellen ikkunoitten oikeassa ylänurkassa?

Pienennyspainikkeet saat lisättyä Gnome-Tweak-Toolilla. Tuossa aijemmassa viestissäni oli linkki fedoran aloittelijalle, jossa tämä Gnome-Tweak-Tool on myös esitelty. En ole kyseistä työkalua itse käyttänyt (tarvinnut), joten ei ole mitään kokemuksia siitä. Ikkunoiden pienennyshän onnistuu myös, kun ottaa valikon hiiren oikealla painikkeella esille ja valitsee pienennä. Tietenkin nuo nappulat ovat nopeampi vaihtoehto tähän, jos noita ikkunoita välttämättä tarvitsee edes pienentää. Tämä gnomen filosofia on siinä, että navigointi ikkunoiden/ohjelmien välillä hoituu, joko pikanäppäimillä tai ikkunan vasemmasta ylälaidasta hiirellä aktivoimalla (toiminnot) ja ruudulta käytettävän ikkunan valitsemisella.

Sitten ihmetyttää tuo toiminnotyöpöydän ja vlikoiden kuvakkeitten aivan järjetön koko. Mistä löytyy työkalu jolla voi nuo kuvakkeet pienentää ainakin puoleen nykyisestään?

En tiedä mistä voi pienentää. Voiko mahdollisesti Gnome-Tweak-Toollilla myös tätä ominaisuutta säätää, en tiedä sitä. ohjelmien avaamiseen on kylläkin toinenkin vaihtoehto eli painat windows-näppäintä ja kirjoitat ohjelman nimen. Muutama alkukirjain riittää rajaamaan haluamasi ohjelman esille.

No olihan tuolla noita TWEAK-ohjelmia muitakin, mutta ei niissä kyllä noita kuvakkeitten koon asetuksia koskevia kohtia ollut yhdessäkään. Ehkä se on sitte nniin tarkoitettukin että työpöydän pitää olla täynnä.

Niin en sitten tiedä. Itsellä ei hirveästi noiden kuvakkeiden koko haittaa, koska olen laittanut yleisesti käytettyjen ohjelmien kuvakkeet (käynistimet) suosikeihin siihen vasempaan laitaan, joista ne helposti löytää. Lisäksi ohjelmien selailua helpottaa oikeassa laidassa olevien kategorioiden käyttö, joka rajaa kuvakkeet pienempiin kokonaisuuksiin. Tosin itse käytän tuota windows pikanäppäintä + ohjelman nimen kirjoittamista muiden kuin suosikki ohjelmien käynistämiseen.

Tuolta noita kuvakkeiden asetuksia voi ainakin käsin muuttaa : /usr/share/gnome-shell/theme/gnome-shell.css (huom! muista varmuuskopio ottaa tuosta tiedostosta, niin helpottaa sitten, jos jokin menee pieleen)

Noiden kohtien arvoja kun muuttaa, niin kuvakkeet pienentyy.

icon-grid {
    spacing: 36px;
    -shell-grid-item-size: 118px;
}

.icon-grid .overview-icon {
    icon-size: 96px;
}

Arvoilla 25px, 50px, ja 50px vähän menee tekstit päällekkäin kuvakkeeseen nähden, joten pitää vähän noita arvoja muuttaa. Varmaan tähän on jokin graafinen-sovelluskin olemassa tai jos ei ole, niin se varmaan jossakin vaiheessa tehdään. Jännää sinällään ettei tässä gnomessa valmiiksi ole mitään, jolla kuvakkeiden kokoa voi muokata. Ainakaan itse en ole löytänyt. itseä ei tuo kuvakkeiden koko ole häirinnyt, kuten sanoin, navigoin ja käynistän ohjelmia pikanäppäimillä ja suosikissa olevien kuvakkeiden avulla.

[hr]

Lisäys: Laitoin nyt arvot 36px, 80px ja 70px. Nyt ovat kuvakkeiden tekstit myös kunnossa ja kaikki sovellusten kuvakkeet mahtuvat reilusti samaan ruutuun. Näyttöni on 24" ja tarkkuus 1920 x 1080. Tuossa aijemmin en muistanut mainita, että muutoksen jälkeen pitää käynistää gnome-shell uudestaan ja sehän hoituu kätevästi ctrl + alt + backspace yhdistelmällä.