Fedora 15

Fedora 15 julkaistiin tänään n. klo 17 Suomen aikaa. Pikaisesti testattuna suositeltava jakeluversio.
Muutamaan koneeseen päivitetty netinst-metodilla sekä i386 kuin x86_64 -versiot.
Ei muutakuin varmuuskopiot ajantasalle ja päivittämään!

Muokkasin otsikkoa vähän, tehdäänpäs tästä “virallinen” F15-ketju, kun täällä on aiemmillekin versioille omat keskusteluketjunsa :slight_smile:

http://fedoraproject.org/fi/
http://fedoraproject.org/fi/get-fedora
http://torrent.fedoraproject.org/

Joo, minäkin olen kokeillut tuota F15 jo kolmen viikon ajan betana.

Pikaisesti sanottuna täysin SKIPATTAVA versio, sillä Gnome 3 on suurinpoiirtein Alpha-asteella. Ehkä parin vuoden kuluttua tuosta alkaa tulla jotain. Itse aion pysyä tämän puolivuotiskauden F14:ssa ja katsotaan sitten mitä 16 tuo tullessaan -jos tuo.

…ja kerrottakoon asiasta tietämättömille, että olen Fedora käyttäjä alusta saakka ja jo RH 7-9:stä. Yhtään versiota en ole skipannut huonouden vuoksi, mutta tämän skippaan ja sekään ei ole Fedoran vika, vaan täysin keskeneräisen ja ala-arvoisen Gnome 3:n toteutuksen!

Olen itseasiassa hyvin pitkälle samoilla linjoilla mitä tämä kirjoittaja tässä:

Ja pöh. Gnome3 (tai Unity) on vain työpöytäympäristö, eikä yhtään sen enempää. Jos Gnome3 ei sovellu sinulle, vaihda työpöytää tai ikkunamanageria.
Kyllä pienellä opettelulla Gnome3 soveltuu työpöydäksi. Se on taas jo ihan eri juttu, kuka tuosta tykkää - ja kuka ei.
Linux-jakeluihin on kuitenkin tarjolla ihan millainen työpöytä tahansa - ja käyttäjä (ylläpito) voi valita omien mieltymyksiensä mukaan sopivimman.
http://xwinman.org/
En ole vielä lainkaan sinut Gnome3:n ominaisuuksien kanssa, mutta asiaan aion vielä tutustua.
Tosin itsekin ihmettelen, miksi Gnomea haluttiin kehittää tuohon muotoon (olisiko Windows7:lla osuus asiaan?).

[quote=“juyli, post:4, topic:1299”][quote author=odysseus link=topic=1691.msg7790#msg7790 date=1306415671]
Pikaisesti sanottuna täysin SKIPATTAVA versio, sillä Gnome 3 on suurinpoiirtein Alpha-asteella.
[/quote]

Ja pöh. Gnome3 (tai Unity) on vain työpöytäympäristö, eikä yhtään sen enempää. Jos Gnome3 ei sovellu sinulle, vaihda työpöytää tai ikkunamanageria.
Kyllä pienellä opettelulla Gnome3 soveltuu työpöydäksi. Se on taas jo ihan eri juttu, kuka tuosta tykkää - ja kuka ei.
Linux-jakeluihin on kuitenkin tarjolla ihan millainen työpöytä tahansa - ja käyttäjä (ylläpito) voi valita omien mieltymyksiensä mukaan sopivimman.
http://xwinman.org/
En ole vielä lainkaan sinut Gnome3:n ominaisuuksien kanssa, mutta asiaan aion vielä tutustua.
Tosin itsekin ihmettelen, miksi Gnomea haluttiin kehittää tuohon muotoon (olisiko Windows7:lla osuus asiaan?).[/quote]

Niinpä. Minä tutustuin 3 viikon ajan betaan (eli varsin kärsivällisesti) ja kun satun olemaan itse Fedora contributor, niin en minä Fedoraa jokeen heitä. Fedorassa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta Gnome 3:ssa on ja se joutaisi nyt ihan oikeasti takaisin suunnittelupöydälle! Alpha-leimaa ei saa ainakaan minun mielipiteestä enää pois, mutta valitettavasti Gnome ei ole Fedoran (eikä RH:n) käsissä…

Kyse ei ole pelkästään tykkäämisestä, sillä silloin se olisi vain muutosvastarintaa. Gnome 3:a pyöritelleenä huomaan (ja olen sitä tietoisesti arvioinut), että sen käytettävyys on erittäin huono lähes kaikkialla. Lähes jokaisessa tapauksessa tulee useampia hiiren klikkauksia ja osoittimen siirtämistä laidasta toiseen verrattuna G2:een. Minä kutsun sitä huonoksi suunnitteluksi! Lisäksi siitä puuttuu valinnan vapaus niin monessa asiassa. Ihan nyt esimerkiksi minimize-maximize puute; Joku tykkää ja joku ei! Miksi ihmeessä sitä ei parametisoitu kun toiminto on kuitenkin taustalla olemassa! Entäpä vaikka ohjelmien “liimaaminen” paneleihin? Miksi se ei ole enää mahdollista? Entä paneelin piilotus sillä notebookissa 600 vertikaaliresolla se on tärkeä tila! Ei onistu… eikä moni muukaan asia. Vikoja ja puutteita riittää niin paljon, että siksi kutsun sitä Alphaksi!

Ulkoasussa on periaatteessa ideaa ja siellä on muutama hyväkin uudistus (mm ohjelmien käynnistys ja haku suoraan kirjoittamalla), mutta silti…

Minusta tuli tähän Fedora versioon LXDE käyttäjä. Pidän sen nyt notebookissa ja työkoneissa säilyy F14.

Minä taas olen tykästynyt Gnome 3:een, vaikka siinä onkin tiettyjä juttuja jotka ärsyttää. Pidän erityisesti siitä, kuinka helposti Gnome Shelliä saa käytettyä näppäimistöltä: Windows-näppäimellä Toiminnot-tila esiin ja sitten kirjoittaa muutaman kirjaimen halutusta ohjelmasta ja painaa enteriä, niin saa ohjelman käyntiin. Lisäksi alapaneelin puuttuminen ja vähemmän näyttötilaa valikoilleen tarvitseva Firefox 4 ovat hyvä yhdistelmä, näytöltä jää enemmän tilaa webbisivuille.

Minimointipainikkeet on varmaankin poistettu siksi, että kun alapalkkia ei ole, niin ei ole mitään “paikkaa”, mihin ohjelmia minimoidaan. Painikkeet saa gnome-tweak-tool-ohjelmalla kyllä takaisin, jos haluaa. Olisihan nuo valinnat (ja erityisesti fontti- ja virransäästövalinnat) jättää ihan oletuksenakin säädettäväksi. Tämä nyt on kuitenkin vasta ensimmäinen versio ja Fedora on ensimmäisiä jakeluita, jotka tämän ottavat käyttöön. Katsotaan mihin G3 kehittyy.

Tuota näppäinominaisuutta kehuinkin (oikeastaan ainoana hyvänä ominaisuutena). Alapanelia minä en ole käyttänyt vuosiin muutenkaan ja aina olen muuttanut menunkin vain ikoniksi sinne nurkkaan… Silloin kaikki tarvittava on sopinut yhteen paneliin.

[quote author=vpv link=topic=1691.msg7799#msg7799 date=1306513071]
Minimointipainikkeet on varmaankin poistettu siksi, että kun alapalkkia ei ole, niin ei ole mitään “paikkaa”, mihin ohjelmia minimoidaan. Painikkeet saa gnome-tweak-tool-ohjelmalla kyllä takaisin, jos haluaa. Olisihan nuo valinnat (ja erityisesti fontti- ja virransäästövalinnat) jättää ihan oletuksenakin säädettäväksi. Tämä nyt on kuitenkin vasta ensimmäinen versio ja Fedora on ensimmäisiä jakeluita, jotka tämän ottavat käyttöön. Katsotaan mihin G3 kehittyy.

Kuten edellä mainitsin, eli kun menun pienentää (vanhassa gnomessa), niin ohjelmalista sopii mainiosti yläpalkkiin… …ja muuten, eipä tullut kaikki takaisin tweak-toolilla sillä minimointi aiheuttaa sen, että ohjelma on “kateissa”, eli taas joutuu turhaan menemään vasempaan ylälaitaan ensin ja sitten etsimään ohjelman sieltä… Kätevämpää on (olisi) yhdellä klikkauksella avata suoraan panelista.

Minua ärsyttää nyt eniten koko paneli, kun se on turha. Koska sillä/sille ei voi tehdä mitään, niin miksi se on siinä? Eikö samantien olisi voinut piilottaa koko höskän pois ja toiminto/toiminnot löytyisivät menemällä hiirellä ruudun vasempaan ylänurkkaan niinkuin nytkin!

Mutta jep. Olen samaa mieltä, että eihän nuo kehity ellei niitä kehitetä ja oteta käyttöön. Nyt vain pelkään, että gnome menettää paljon KDE:lle! Ja kun minä olisin niin halunnut käyttää Gnomea. Ehkä sitten v3.2x on taas sellainen… Ja kuten sanottu, ei Fedorassa itsessään mitään vikaa ole -päinvastoin, se on ehdottomasti kehittynein ja uudenaikaisin jakelu kaikista, joten siitä en luovu.

Kohtasin miniläppärissäni ongelman Fedora 15:n kanssa. Käytössäni on EeePC 1005PE ja jokaisessa käyttämässäni linuxissa on ollut ongelma randomina vaihtuvan näytön taustavalon kanssa. Maksimikirkkauteen en pääse käsiksi mitenkään ja joudun tihrustamaan hämärää näyttöä.

Kaikissa muissa distroissa olen onnistunut korjaamaan ongelman muokkaamalla /etc/default/grub tiedostoa, että sieltä löytyy rivi GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=“quiet acpi_osi=Linux”. Valitettavasti kyseistä tiedostoa ei tuosta sijainnista näytä edes löytyvän. Ohjeet tietysti ovat peräisin debian ja ubuntu -keskusteluista, mutta parempaakaan ratkaisuja en ole onnistunut googlettamaan.

Myös grubin kanssa näyttäisi olevan ongelmia, sillä jostain syystä koko grub valikkoa ei käynnistyksen yhteydessä näy, vaikka miniläppäriltä myös Jolicloud 1.2 löytyykin.

Tuollainen “rivi” on käytettävissä Grub2:ssa. Jos sellaista ei Grub2:ssa ole, voi sellaisen kyllä lisätä. Itse olen päivittänyt Fedora-jakeluni jo monta versiota sitten, on oletuksena toki käytössä Grub v. 1, jota konfiguroidaan /boot/grub/grub.conf (tai /etc/grub.conf) tiedostossa.
Tuo määritys on siis kernelille kerrottava lisämääre. ‘quiet’ ei liene tässä tapauksessa edes oleellinen, vaan tuo acpi_osi-määre.
Konsultoipas tuon jakelusi Grub:in kanssa. Grub v. 1.x :ää konffataan oletuksena tiedostossa /boot/grub/menu.lst.
“Kaikissa muissa distroissa” on aika hupaisa toteamus, sillä on yhä olemassa jakeluja, jotka tarjoavat käynnistyslataajaksi Grub:in tilalle Liloa, joko oletuksena tai vaihtoehtona :wink:

[quote=“juyli, post:9, topic:1299”]Konsultoipas tuon jakelusi Grub:in kanssa. Grub v. 1.x :ää konffataan oletuksena tiedostossa /boot/grub/menu.lst.
“Kaikissa muissa distroissa” on aika hupaisa toteamus, sillä on yhä olemassa jakeluja, jotka tarjoavat käynnistyslataajaksi Grub:in tilalle Liloa, joko oletuksena tai vaihtoehtona ;)[/quote]

Tattista vinkistä. Näytön taustavalon säätö rupesi toimimaan, kun /boot/grub/menu.lst tiedostossa lisäsi kernel /boot/… -rivin loppuun tuon acpi_osi=Linux -lisäyksen. Ja mitä tulee tuohon “kaikissa muissa distroissa” toteamukseen, niin olisi varmaankin kannattanut tarkentaa, että nyt puhun niistä distroista, joita itse on tullut kokeiltua.

Ensivaikutelma gnome3:sta on ehdottomasti parempi kuin unitysta vaikka se ei kovin paljon olekaan sanottu. En kuitenkaan tunnu löytävän yksinkertaista tapaa sammuttaa konetta. Paneelista kun löytyy vain vaihtoehto uloskirjautumiseen ja vasta sen jälkeen perinteinen “virrat pois” -sammuttaminen onnistuu.

Alt pohjaan valintaa tehdessä…

…mutta miksi hitossa sekin on piiilossa!!!

Samaa vikaa olen huomannut nimenomaan eepeeceessä. Mulla halpis on 1001PX (jossa tosin nyt sisällä Kingstonin SSD ja 2GB ram, joten ihan liukas se on)…

Mutta, mielenkiintoista -kaikki pelaa loistavasti LXDE:ssä, eli Gnome näyttää olevan syyllinen valo-ongelmaan.

Minulle tuosta Gnome 3:sta on muutaman viikon käytön jälkeen jäänyt ihan positiivinen kuva. Muutama yksityiskohta häiritsee siellä täällä, mutta kokonaisuutena tämä silti on ihan käyttökelpoinen. Enimmäkseen uusi shell pysyy pois tieltä ja voin keskittyä siihen mitä olen tekemässä. Kuitenkin tarvittaessa aikalailla kaikkeen pääsee nopeasti käsiksi yhden napin takaa.

Gnome 2:ssa minua häiritsi erityisesti se että sovellusvalikossa ei ollut minkäänlaista hakua, vaan käynnistettävän sovelluksen joutui aina kahlaamaan sieltä valikkohierarkiasta itse. Tämä saattoi olla usein tarpeettoman hidasta, varsinkin jos koneeseen sattui olemaan asennettuna paljon sovelluksia tai jos haettu sovellus ei ollutkaan luokiteltu siihen osaan valikkoa missä olisin sen luullut olevan. Gnome 3:ssa voi painaa napista sen toimintonäkymän auki ja kirjoittaa osan sovelluksen nimestä, jolloin sen löytää aikalailla heti jos se vain on asennettuna.

Jotain kummallisuuksia kyllä on, kuten tuo sammutusvalinnan piilotus. Jostain muka luin että tuleviin Gnome-versioihin se laitettaisiin taas paremmin näkösälle, mutta en ole mistään tarkistanut että pitääkö tämä paikkansa. Kun tuon tietää, ei se kuitenkaan ole minusta paha puute. Lisäksi toki koneen virtanapista saa kyllä pyydettyä sammutusta.

Eniten minua Gnome 3:ssa on ehkä häirinnyt tuo alt-tabin uusi toiminta, jossa sovelluksen sisällä ikkunan vaihto tehdään eri napilla kuin sovellusten välillä vaihtaminen. Ei ollut kiva miettiä ikkunaa vaihtaessa, onko kohdeikkuna samassa vai eri sovelluksessa. Varsinkin terminaali-ikkunoiden kanssa tämä oli ongelmallista, kun usein niitä on monta auki eivätkä niissä pyörivät ohjelmat liity toisiinsa mitenkään. Tähän löytyi kuitenkin laajennos jolla alt-tabin toiminnan sai perinteisemmäksi.

Minulle tämä kokonaisuutena on selvä parannus siihen, mitä Gnome-projekti aiemmin tarjosi. Toisaalta Gnome 3 on hyvin erilainen kuin 2-sarja, joten on ihan ymmärrettävää ettei tämä kaikista tunnu paremmalta ja osa voi pitää jopa täysin käyttökelvottomana. Kannattaa minusta kuitenkin kokeilla tätä jonkin aikaa ja selvitellä, miten itselle tärkeät asiat saa helpoimmin tehtyä uudessa käyttöliittymässä.

Sen valikon saa näkyviin painamalla vaikka shiftiä tai välilyöntiä käynnistyksen aikana. Jos valikon haluaa saada aina näkyviin, niin grubin asetustiedostosta pitää poistaa rivi “hiddenmenu”.

Päivitin pöytäkoneenikin nyt uusimpaan Fedoraan. Käytössäni on perinteisen hiiren lisäksi vanha Wacom Graphire4 piirtopöytä ja vaikka se muuten toimiikin hyvin, katosi kakkospainike jonnekin. Ubuntussa toinen kynän painikkeista toimi hiiren oikeana painikkeena, mutta nyt näyttäisi siltä, ettei millään napilla ole kakkospainikkeen funktionaalisuutta. Tietäisikö joku, miten ongelma ratkeaisi? Googlettamalla onnistuin löytämään vanhoja keskusteluja, jossa ongelman sai korjattua muokkaamalla xorg.conf -tiedostoa, mutta eihän sitä nähtävästi tästä versiosta edes löydy.

Ongelma ei ole kriittinen, koska perushiirikin on käytössä, mutta piirtopöydän kynä on vuosien aikana muodostunut luontevammaksi tavaksi navigoida graafisessa käyttöliittymissä.

Kokonaista xorg.conf-tiedostoa ei ole enää, mutta sopivan Sectionin voi laittaa /etc/X11/xorg.conf.d-hakemistoon omaan tiedostoonsa. Siellä näyttäisi ainakin minun asennuksessani tuollainen 00-system-setup-keyboard.conf-tiedosto olevan, josta voi ottaa vähän mallia.

MuTua: mielestäni /etc/X11/xorg.conf -tiedostoa voi yhä käyttää X:n konfigurointitiedostona - joko osin tai laajemminkin. Nykyisin xorg.conf:ia ei tarvitse tehdä, kun X käynnistyessään dynaamisesti kaivaa tarpeelliset konfiguroinnit. Jos automatiikka ei toimi, voi tuo xorg.conf olla kullanarvoinen.
Viime aikoina ei ole useissa jakeluissa ollut tarvetta kokeilla tuota /etc/X11/xorg.conf:in toimivuutta.

Ainakin mulla löytyy xorg.conffeja valmiiksi asennettuna/näytönohjainen asennuksen jälkeen.
Asensin Nvidian ajurit akmod palikalla ja conf tiedostot ilmestyi sen mukana.
Varsinaisessa xorg.confissa ei ole muuta kuin nvidia jonka akmod on asentanut.
[rastari@local ~]$ locate xorg.conf
/etc/X11/nvidia-xorg.conf
/etc/X11/xorg.conf
/etc/X11/xorg.conf.d
/etc/X11/xorg.conf.d/00-nvidia.conf
/etc/X11/xorg.conf.d/00-system-setup-keyboard.conf
/usr/share/X11/xorg.conf.d
/usr/share/X11/xorg.conf.d/10-evdev.conf
/usr/share/X11/xorg.conf.d/10-quirks.conf
/usr/share/X11/xorg.conf.d/50-fpit.conf
/usr/share/X11/xorg.conf.d/50-synaptics.conf
/usr/share/X11/xorg.conf.d/50-vmmouse.conf
/usr/share/X11/xorg.conf.d/50-wacom.conf

xorg.confi:

RPM Fusion - nvidia-xorg.conf

Section "Device"
Identifier "Videocard0"
Driver "nvidia"
EndSection

xorg.conf.d .ssä löytyy :
00-nvidia.conf sisältäen
#This file is provided by xorg-x11-drv-nvidia
#Do not edit

Section "Files"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules/extensions/nvidia"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules"
EndSection

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta distrolta. Kaikki tarvitsemani näyttäisi pikaisella kokemuksella onnistuvan yhtä hyvin kuin Debianissa paitsi hiiren (Logitech M705) peukalonapit eivät toimineet out-of-the-box. Googlailin kyllä mutta mitään selvää ratkaisua en vielä löytänyt. Pitää vielä huomenna tarkastaa xev’llä tunnistaako F15 napin painalluksia ja lähteä siitä setvimään.

Toimiiko teillä muilla kaikki hiiren napit Fedorassa? Kaikissa muissa kokeilemissani distroissa on aina hiiret toimineet suoraan niin tällaisesta ongelmasta ei ole ennestään kokemusta. Fedora on tosin asennettu Virtualboxiin mutta ei se ennenkään ole hiiren toimintaan vaikuttanut.

Edit. xev ei tunnistanut peukalonappien painalluksia. Homma menee säätämiseks :-\

Innostuin sitten päivittämään Fedora 14:n 15:een. Preupgradella tietenkin kuten ohje sanoo. Eipä mennyt putkeen juuri millään lailla useasta yrityksestä huolimatta. Lopuksi sitten tein puhtaan asennuksen Live-CD:ltä. No ei sekään nyt ihan putken mennyt mutta sentui sentään. Runkona on tuollainen kymmenkuntavuotta vanha Compaq EVO 310VM joka on tähän asti toiminut yhden GB:n keskusmuistilla Fedoraa käyttäen vallan loistavasti. Prossu taitaa vielä olla se alkuperäinen P4 266Mhz Intel. Näytönohjaimena siinä on I810. Mutta tuon asennuksen jälkeen jokaisella käynnistyksellä tulee ilmoitus että Gnome3:n käynnistäminen ei onnistu. Jonkinlainen työpöytä kyllä käynnisty mutta se takkuilee siten kuten ennen vanhaa kun kuvaputkitelkkareissa kun niissä oli läplyöntejä korkiajännitepuolella. Esim. ctrl+alt-backspace ei saa työpöytää uudellen käyntiin kuten tavaalisesti on ollut. Olen yrittänyt löytää tietoa miten tuon työpöydän ja laite ympäristön voisi korjata mutta eipä ole mitään hyvää vihjettä löytynyt. Xorg -configure ei onnistu. Se ei käynnisty ollenkaan vaikka anna sen komennon su:na.

Mitä tehdään… vai on ko tuosta rungosta jo aika jättänyt linuxinkin?