Fedora 17 vanhan Fedora 14 jälkeen

Kiitos vinkistä, tuo Cinnamon vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Tosin minulla murheita riittää.


Oikeudet. Eilen kuvien siirtäminen verkon yli gFTP ohjelmalla ei tahtonut millään onnistua. Sitten se - ilman näkyvää syytä - taas pelitti. En kirjannut omia toimiani ylös, joten on mahdollista, että olisin bootannut koneen välillä. Olisiko gFTP:n “ominaisuus”.

Tänä aamuna tuli vastaavantyyppinen ongelma, kun tiedostojen siirtäminen toisiin kansioihin sekä tiedostojen ja kansioitten nimien vaihtaminen ei onnistunut. Jäi mieleen, että ainakin jonkin kansion kuvakkeen päällä olisi ollut pieni lukon kuva. Tästä selvisin kirjautumalla ulos ja sitten taas sisään samana käyttäjänä.

Yksi vaikuttava tekijä saattaa olla, että olen vaihtanut käyttäjänimeä ja salasanaa F17 asennuksen myötä. Oli syy missä tahansa, Fedora 17 ei vaikuta työkalulta.

Olenko minä ainoa ongelmainen vai ainoastaan suurisuinen?

Olen känkkäränkkä luonne: Nautiluksessa on uusi toimintatapa. Kun leikkaan tiedoston siirrettävän ja sen jälkeen klikkaan kansion kuvaketta ja hiiren oikeaa korvaa, niin “Liitä tiedostoja kansioon” on harmaa eikä toimi. Kansio pitää avata, ennenkuin saan liitettyä tiedoston leikepöydältä kansioon.

Miten “Liitä tiedostoja kansioon” saa toimivaksi?

Nyt tämä mulqvist teki sen taas.

Kopioin kansion nimeltä “koonti” ja liitin sen alkuperäisen rinnalle jolloin se sai nimen “koonti (kopio)”. Yritin siirtää tiedostoja tähän kansioon, mutta “Liitä” oli harmaa. Kirjauduin ulos ja sitten sisään samalla käyttäjänimellä, jolloin sain tiedostoja ja kansioita siirrettyä. Vaan sitten tuli vastaan uusi ominaisuus: “Nimeä uudelleen” on harmaa. Sama koskee tiedostojen nimiä joita niitäkään en pääse muuttamaan.

Sanokaa mitä sanotte, mutta Fedora 17 on hanurista!

Osoittaa melkoisen huonoa harkintakykyä haukkua Fedora-palstalla Fedora-jakelua. Ja ongelmasi liittyy lähinnä tiedonpuutteeseen.
Onneksesi Linux-jakeluita on lukuisia, joista voi sitten valita sen, jota oppii käyttämään.

Fedoraan liittyvät asiat kuuluvat nimenomaan Fedorapalstalle. Myös kriittiset havainnot. Fedora 14:aa olen kehunut kaksin käsin, F17 sen sijaan on pahanlainen raakile.

Osa ongelmista johtuu todellakin minun tietämättömyydestäni, mutta aikaisemmin moitteetta toimineen Nautiluksen sekoilut ovat ohjelmavirhe, oli syy missä tahansa. Se on keskeinen ohjelma minun työtavoissani enkä hyväksy siinä mitään epämääräisyyksiä. Jos joku Flashin asennus pätkii tai vakiona tarjottu GNOME on sopimaton, niin ne ovat pikkujuttuja.

Nautilus on se joka katkaisi kamelin selän ja palasin takaisin Fedora 14:aan. Minä haluan, että työkalu toimii. Se, onko kyseessä uusin versio, vaiko vuosia vanha, on toissijaista.

Fedora neljääntoista ei ole paluuta, sillä sitä ei enää tueta. Kukin Fedora-jakelu on tuettu vuoden, joten pakko ei ole heti päivittää seuraavaan jakeluversioon - yhden version “voi hypätä yli” tai “jäädyttää”, mutta kun jakelun tuki päättyy, ei vanhoja kannata muistella.
Fedora-jakelu päivittyy säännöllisesti, jos tuollainen ei ole sopiva omaan käyttöön, kannattaa harkita jotakin jakelua, jossa tuki on pidempi.
Jakelut, joissa tuki on piiitttkkkääää, tuppaa jotkin sovellutukset jäämään jälkeen, joten uusinta uutta sovellutusohjelman versiota ei ko. jakeluihin ole virallisesti tuettuna. Epävirallisista lähteistä nuo uutuudetkin on asennettavissa (jos ei välitä lähdekoodista vääntää), mutta tuolloin ei enää puhutakaan vakaasta, pitkäntuen versiosta.
Sattuneista syistä itse suosin Red Hat Inc.:n tukemaa Fedora-jakelua (RedHat-versiot ovat tuttuja jo 90-luvulta) - jollekulle muulle ehkä paremmin sopii jokin toinen jakelu.
Nautiluksellakin on oma Gnome:n kehitystiimi, joten nuo ongelmasi ei välttämättä ole ns. Fedora-ongelmia.
Itse epäilen, että Nautilus-ongelmasi liittyy tiedostojen ja hakemistojen oikeuksiin.