Fedora 20

Fedora 18 --> Fedora 20 päivitys fedup 0.8.0-3 versiolla meni ilman ongelmia - tähän menessä. Joitain paketteja ei ollut ilmeisesti olemassa tai niiden riippuvaisuudet oli epäehjiä, mutta muiden mainitsemia grub-ongelmia ei ollut.

Pitää vähän hiplailla nyt onko tässä jotain joka voisi häiritä käyttöä.

On, ne on hajottanu CUPS tulostuksen.

Näköjään klassinen KDE-gam_server bugi on vielä läsnä:

https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=917848

Tämä siis ilmenee ajoittaisena KDE-ohjelmien käynnistysvaikeuksina ja tilanne palautuu esim:

ALT+F2, killall gam_server

ylläoleva bugi on suljettu, en ole varma onko siitä jotain freesimpää raporttia.

[quote=“tuju, post:22, topic:1516”]On, ne on hajottanu CUPS tulostuksen.

Tämä siis ilmenee ajoittaisena KDE-ohjelmien käynnistysvaikeuksina[/quote]

??? Ei minulla ole mainitsemiasi ongelmia ilmennyt F19 -> F20 -päivityksen jälkeenkään (eikä aiemminkaan).
Lähitulevaisuudessa saan käsiini koneen, joka pitäisi päivittää F18 -> F20. Saapas sitten näkee…

pcscd ei näyttänyt pysyneen pystyssä uudelleenkäynnistyksessä, syy epäselvä. Käsin käynnistys jätti päälle. Firefoxin opensc-onepin-plugin on poistettu nykyisestä opensc:stä joten päivitys vaatii selaimen asetuksien muuttamista. Kirjautuminen webbisivulle uudella pluginilla ei toiminut.

Asensin nyt läppäriinkin Fedoran KDE spinin. Tällä kertaa kirkkaudensäätönapit toimivat ilman mitään kikkailuja, mikä on harvinaista. Muistan kun ostin tämän koneen, jouduin kokeilemaan useampia jakeluja. Tuolloin ainoat jakelut joissa napit toimivat ollenkaan, olivat Debian ja Gentoo. Ei toimi vielä nykyäänkään esim. Ubuntulla tai vastaavilla. Viimeisin Fedoran versio oli 16, jolla kokeilin, eikä siinä saanut mitenkään toimimaan. Nyt versiolla 20 kuitenkin toimii kaikki aivan suoraan ilman mitään säätöjä tai asenteluja, eli kehitystä on selkeästi tapahtunut.

No, uudemmat kernelit sisältävät aina laajemmin tukea (uusille) laitteille. Vielä voisit vinkata, mikä kannettava malleineen on kyseessä.
(Ihan kiinnostavaa olisi myös tietää, mikä Ubuntu-versio ei edelleenkään toimi kannettavasi kirkkausnäppylöiden kanssa).

Näinpä. Kuitenkin Debianilla nuo napit ovat aina toimineet vaikka kernel on vanhempi kuin muissa. Debianilla tosin joutui joka ikinen käynnistyskerta naputtelemaan kirkkauden nollasta täysille, mikä oli aika turhauttavaa. En saanut sitä mitenkään muistamaan kirkkautta. Jääköön Fedora tähän koneeseen kun nyt vihdoin toimii aivan kaikki, kirkkauskin pysyy siellä minne se on säädetty. Ohjelmatkin päivittyvät tänne vähän nopeammin kuin Debian testingiin.

HP G62-b24EO
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=fi&lc=fi&dlc=fi&docname=c02574990

13.04 tuli kokeiltua ja siinä ei ainakaan toiminut. En ollut ihan varma että olinko sittenkään kokeillut jo 13.10-versiota ja päätinkin ihan piruuttani kokeilla sitäkin tikulta. Näköjään toimii nappulat siinäkin, eli kernelpäivitys se sitten on. Linuxin versioiden 3.8 ja 3.11 välillä on tapahtunut näemmä tämä korjaus.

Mites on Nvidia proprietary driver f20:een ?
f17 ok, f18 ei toiminut eka buutin jälkeen f19 en viittinyt edes kokeilla
kun http://forums.fedoraforum.org/ sisälsi murinoita toimimattomuudesta/erroreista.
Nyt en ole havainnut mitään erikoista asian tiimoilta foorumeilla.
Toimivan ohjeen ottaisin kiitoksin vastaan ?

[quote=“metusalem, post:16, topic:1516”]Muuten toi fedora 19 on mulla itse osioituna siis lvm poistettu
osaakohan toi fedup huomioida, eihän siinä muuta eroa periaatteessa ole
kuin home omalla osiollaan.[/quote]

Hyvin pelasi minulla.

Itse ajoin fedupilla koneen 19 -> 20 beta! ja mun levyt on ilman lvm:ää, siten, että:

/ ja /boot omalla 64GB SSD:llä
/var ja /home omalla 1TB SATA3:lla
/mnt/backup omalla 1TB SATA3:lla
swap-partitiota minulla ei ole kun muistia on koneessa 16GB.

Betasta siirtyminen “aitoon” ei vaatinut yhtään mitään erityistä. Normaali yum update vain…

subsurface tais mennä katki kans f20 päivityksessä.

Mikäs tuo ohjelma oikein on? Ei löydy omista ohjelmalähteistäni?
Mulla oli ongelma jonkin päivityksen Gthumb-ohjelman kanssa. Ohjelman poisto ja uudelleenlataus ratkaisi ongelman. Jostakin syystä päivitys ei ollut korvannut fc19-pakettia fc20-paketiksi.
Joissakin tapauksissa, joissa uuden ohjelman konffitiedostot ratkaisevasti poikkeavat edellisistä ohjelman konffeista, voi kotihakemistossa majailevien konffitiedostojen nollaus (lue rm ko. konffit) auttaa, jolloin ohjelma luo oletuksena toimivat määritykset. Tarvittaessa noita voi sitten editoida taas toimiviksi omien tarpeiden mukaan.

http://subsurface.hohndel.org/

Sukeltajan logisofta, tais olla Linusin aloittama. Toi muuten on yksi niistä monista softista jotka on siirtyny Qt kirjastoon viime aikoina.

Myöskään xsnow ei toimi, kokeilin KDE istunnossa ja pinääri jää vaan “ajoon” mutta mitään ei tapahdu.

Syvä on taantuma, taakseppäin mennään featureissa. Ohi on makeat vuodet. :-/

No, johan oli keskeisimpiä ohjelmia. Kyllä tuo toimi omassa jakelussani sitä kokeillessani. XFCE4-työpöytänä.