Fedora 34, salasanakysely ennen kuin itse käyttöjärjestelmä latautuu

Olen asennellut Fedoran työkannettavalleni pari-kolme vuotta takaperin, ja silloin muistaakseni asennuksessa laitoin ruksin kohtaan salaa kovalevy. Ja tuolla salasanalla on menty tähän päivään asti, kunnes nyt aloin miettimään ko. salasanan vaihtamista (viimeinkin…).

Mutta mitenkäs ko. salasanan vaihtaminen tapahtuu? En ole vielä sen syvemmälti pureutunut asiaan, mutta ainakaan cryptsetup-pakettia ei ole koneelle asennettuna ja /etc/crypttab on tyhjää täynnä.

Varmuuskopiot on tarkoitus toki ottaa, ennen kuin mitään tuolla tasolla alan muokkailemaan :slight_smile:

Alla vielä kokonaisuudessaan, miltä osiointi näyttää:

# lsblk
NAME            MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sr0              11:0    1  1024M  0 rom  
vda             252:0    0    20G  0 disk 
├─vda1          252:1    0     1G  0 part /boot
└─vda2          252:2    0    19G  0 part 
  ├─centos-root 253:0    0    17G  0 lvm  /
  └─centos-swap 253:1    0     2G  0 lvm  [SWAP]
loop0             7:0    0  43.1M  1 loop /var/lib/snapd/snap/...
loop1             7:1    0  61.9M  1 loop /var/lib/snapd/snap/...
loop3             7:3    0  61.9M  1 loop /var/lib/snapd/snap/...
loop4             7:4    0 111.7M  1 loop /var/lib/snapd/snap/...
loop5             7:5    0  43.9M  1 loop /var/lib/snapd/snap/...

Oletko aivan varmasti asentanut “muistaakseni” salaa kovalevy? Oletuksena Fedora taitaa tarjota LVM-osioiden käyttöä. ( LVM – Linux.fi ).
Erityisesti levyosioiden viittaus centos-levyosioihin tuntuu kummalliselta?

Mutta muistathan, että Fedora jakeluversiot päivittyvät taajaan, ja kukin version on tuettu 13kk.
Jakeluversio 34 on siis yhä tuettu, mutta tuki on pieniin päin.
Nykyinen Fedora on mallia 36.
(Lisäys: omien kokemuksieni mukaan Fedora on päivitettävissä varsin pitkään jakeluversio versiolta ilman uudelleen asentamista.)

Muistaakseni, koska tuosta on sen verran pitkä aika enkä tehnyt muistiinpanoja asennuksesta - hataran muistini varassa siis pitää mennä . :slight_smile: Taisi olla peräti Fedora 31, jota olen nyt päivitellyt 34:ään tällä hetkellä.

Vanha kujien sanankasku tietää, että kun ei etsi, niin löytää - niin nytkin ja löysin lähes ekalla haulla alla olevan ohjeen aiheeseen liittyen: How to encrypt your Fedora file system - Fedora Magazine
Tuolla tavalla olen todennäköisesti levyn salannut asennuksessa, muita vaihtoehtoja ei taida ollakaan. :wink: Katselen siis tuolta vinkkejä.

Ja kyllä, olen tietoinen että tuki on tälle Fedoran releasille päättyi juuri, siksi aloinkin tätä levynsalausasiaa pohtimaan.

Fedoran salausohjelma lienee LUKS.
Mielestäni aika lupaava linkki: https://www.cyberciti.biz/security/how-to-change-luks-disk-encryption-passphrase-in-linux/
Ja toki erityisesti: cryptsetup(8) - Linux manual page

Tosin tuossa viestissäsi centos-osiot tuntuivat hieman oudoilta puhuttaessa Fedorasta?
Toki ymmärrän, että työkannettavan järjestelmä olisi CentOS, jonka tuki on varsin pitkä.

Kuten ekassa viestissä mainitsin, niin ko. ohjeessa mainittu /etc/crypttab on minun tapauksessani tyhjä… eikä tuota cryptsetup-pakettia asennettuna… Sitäkään en osaa sanoa, miksi tuohon nimeen on centos tullut esim. fedoran sijaan aikoinaan. CentOSia kun en ole tälle koneelle koskaan asentanut. Toiminut nimestään huolimatta kuitenkin hyvin. :slight_smile:

Mutta pääsin tuolla em. löytämälläni ohjeella eteenpäin, tämä siis kunnossa sen osalta.