Selasin digikuvien kirjastoa Kuvankatselimella “Gnomen silmä 2.22.3” ja kun sammutin ohjelman, koko Linux meni jumiin reilun 15 sekunnin ajaksi. Kaikki Nautilus 2.22.5.1 boxien samoinkuin OpenOfficen tiedostojen sisällöt olivat valkoisia.
Minulla on mielikuva, että ilmiö olisi alkanut muutaman kuukauden aikana. Jos on ollut aikaisemmin, niin on ollut niin lievänä, että ei ole herättänyt huomiota. Olen ottanut käyttöön kaikki korjaukset ja täydennykset joita olen saanut.
Mikä mahtaisi olla ongelman syy - vai olenko tulossa kärttyisäksi ja kärsimättömäksi?
[quote=“Seppo Jyrkinen, post:1, topic:596”]Selasin digikuvien kirjastoa Kuvankatselimella “Gnomen silmä 2.22.3” ja kun sammutin ohjelman, koko Linux meni jumiin reilun 15 sekunnin ajaksi. Kaikki Nautilus 2.22.5.1 boxien samoinkuin OpenOfficen tiedostojen sisällöt olivat valkoisia.
Minulla on mielikuva, että ilmiö olisi alkanut muutaman kuukauden aikana. Jos on ollut aikaisemmin, niin on ollut niin lievänä, että ei ole herättänyt huomiota. Olen ottanut käyttöön kaikki korjaukset ja täydennykset joita olen saanut.
Mikä mahtaisi olla ongelman syy - vai olenko tulossa kärttyisäksi ja kärsimättömäksi?[/quote]
katso mitä sanoo dmesg (päätteessä), kun ongelma ilmenee. Luulen että kyseessä on rautavika (kiintolevy tai ohjain)
dmesg antaa noin 500 riviä tarinaa. Minkätyyppistä siitä pitäisi etsiä? Silmiin tarttuivat allaolevat:
ata3.00: WARNING: ATAPI DMA disabled for reliablity issues. It can be enabled
ata3.00: WARNING: via pata_ali.atapi_dma modparam or corresponding sysfs node.
ali15x3_smbus 0000:00:07.1: ALI15X3_smb region uninitialized - upgrade BIOS or use force_addr=0xaddr
ali15x3_smbus 0000:00:07.1: ALI15X3 not detected, module not inserted.
ali1535_smbus 0000:00:07.1: ALI1535_smb region uninitialized - upgrade BIOS?
ali1535_smbus 0000:00:07.1: ALI1535 not detected, module not inserted.
ALSA sound/pci/ac97/ac97_codec.c:2055: AC’97 1 does not respond - RESET
ALSA sound/pci/ac97/ac97_codec.c:2064: AC’97 1 access is not valid [0xffffffff], removing mixer.
ALSA sound/pci/intel8x0.c:2176: Unable to initialize codec #1
Driver ‘sr’ needs updating - please use bus_type methods
warning: `dbus-daemon’ uses deprecated v2 capabilities in a way that may be insecure.
[quote=“Seppo Jyrkinen, post:4, topic:596”]dmesg antaa noin 500 riviä tarinaa. Minkätyyppistä siitä pitäisi etsiä? Silmiin tarttuivat allaolevat:
ata3.00: WARNING: ATAPI DMA disabled for reliablity issues. It can be enabled
ata3.00: WARNING: via pata_ali.atapi_dma modparam or corresponding sysfs node.
ali15x3_smbus 0000:00:07.1: ALI15X3_smb region uninitialized - upgrade BIOS or use force_addr=0xaddr
ali15x3_smbus 0000:00:07.1: ALI15X3 not detected, module not inserted.
ali1535_smbus 0000:00:07.1: ALI1535_smb region uninitialized - upgrade BIOS?
ali1535_smbus 0000:00:07.1: ALI1535 not detected, module not inserted.
ALSA sound/pci/ac97/ac97_codec.c:2055: AC’97 1 does not respond - RESET
ALSA sound/pci/ac97/ac97_codec.c:2064: AC’97 1 access is not valid [0xffffffff], removing mixer.
ALSA sound/pci/intel8x0.c:2176: Unable to initialize codec #1
Driver ‘sr’ needs updating - please use bus_type methods
warning: `dbus-daemon’ uses deprecated v2 capabilities in a way that may be insecure.[/quote]
Lähinnä niitä rivejä pitäisi katsoa mitä tulevat ongelman ilmenemisen aikoihin.
[quote=“eero, post:5, topic:596”]Lähinnä niitä rivejä pitäisi katsoa mitä tulevat ongelman ilmenemisen aikoihin.
–
Eero[/quote]
Kuinka ne tunnistaa?
Tein kokeen: boottasin koneen, ajoin demesg’in, selasin kuvia ja aikaansain ongelman, ajoin demesg’in uudestaan. Tallensin molemmat tulokset Openofficeen jossa on 2 mtrinen ja 2 palstainen sivu. Molemmat antavat saman tuloksen. Ainakin rivejä on tasan yhtä paljon.
[quote=“Seppo Jyrkinen, post:6, topic:596”][quote author=eero link=topic=605.msg2978#msg2978 date=1235321413]
Lähinnä niitä rivejä pitäisi katsoa mitä tulevat ongelman ilmenemisen aikoihin.
–
Eero[/quote]
Kuinka ne tunnistaa?
Tein kokeen: boottasin koneen, ajoin demesg’in, selasin kuvia ja aikaansain ongelman, ajoin demesg’in uudestaan. Tallensin molemmat tulokset Openofficeen jossa on 2 mtrinen ja 2 palstainen sivu. Molemmat antavat saman tuloksen. Ainakin rivejä on tasan yhtä paljon.[/quote]Kannattanee varmaan myös muita logeja tarkkailla.
Aja vaikka seuraava komento pääkäyttäjän oikeuksin:grep -i --color "^$(date '+%b %d') 18:" /var/log/*Kyseinen komento olettaa, että jumittelu on tapahtunut tänään kello 18 aikoihin ja hakee kaikki logimerkinnät tältä aikaväliltä.
Edit: Ja onko nuo digikuvat paikallisen koneen kiintolevyllä vai mountattuna verkon yli jostain palvelimelta/verkkolevyltä?
[quote=“trilog, post:7, topic:596”]Aja vaikka seuraava komento pääkäyttäjän oikeuksin:grep -i --color "^$(date '+%b %d') 18:" /var/log/*Kyseinen komento olettaa, että jumittelu on tapahtunut tänään kello 18 aikoihin ja hakee kaikki logimerkinnät tältä aikaväliltä.
Edit: Ja onko nuo digikuvat paikallisen koneen kiintolevyllä vai mountattuna verkon yli jostain palvelimelta/verkkolevyltä?[/quote]
grep ei antanut mitään vastausta, vaikka aiheutin häiriön klo 20:13 ja ajoin ohjeesi lisäksi muodossa grep -i --color "^$(date '+%b %d') 20:" /var/log/*
Kovalevyn vaihdon jälkeen asentelin tärkeimmät ohjelmat ja otin koneen käyttöön. Flashia käyttävillä sivuilla Firefox meni täysin jumiin; se jäi odottamaan lisädataa. Ainoa mikä Firefoxissa suostui toimimaan oli oikean ylänurkan sammutuskruksi, jonka klikkaamisen jälkeen se kysyi, että odotanko vai suljenko väkisin.
Ongelma poistui asentamalla Adoben Flash.
Mahtaako olla henkilökohtainen ongelmani vai onko ilmiö muillekin tuttu?
[quote=“Seppo Jyrkinen, post:12, topic:596”]Ongelma poistui asentamalla Adoben Flash.
Mahtaako olla henkilökohtainen ongelmani vai onko ilmiö muillekin tuttu?
Käyttiksenä Fedora 10.[/quote]
Nyt ei taida otsikko enää vastata aihetta? Valitettavasti niin Adoben Flash-plugin sekä Sunin Java ovat aika välttämättömiä joidenkin webbi-sivujen toimiseksi. Erityisesti jotkin video-sivut sekä useat pelipalvelimet.
Olen vain ihmeissäni siitä, että Firefox meni jumiin ulkopuolisen ohjelman puuttumisen takia. Sen sijaan ymmärtäisin sen, että jotain tiettyä toimintoa ei ruudulla näy.
Sivun ongelmasta ei saisi tulla selaimen ongelmaa vaan selaimen tulisi ohittaa sopimaton toiminto kuten se ohittaa itselleen tuntemattoman html-merkkauksen.