Fedora ja mandriva samaan koneeseen

niin ole kokeillut ennenkin asentaa kaksi linuxia samaan koneeseen ennen ne olivat gentOS ja mandriva mutta ei ole onnistanut että jos joku voisi antaa ohjeet kahden linuxin asentamiseen samaan koneeseen. (ihan perus opas kelpaa) mutta tässä asia minkä olen tehnyt tai luulen että olen tehnyt väärin:
-olen asentanut molemmille linuxeille oman käyttöjärjestelmän lataajan

ps. En tiennyt minne tämä aihe pitäisi laittaa joten laitoin sen tänne.

[quote=“MHFN, post:1, topic:820”]niin ole kokeillut ennenkin asentaa kaksi linuxia samaan koneeseen ennen ne olivat gentOS ja mandriva mutta ei ole onnistanut että jos joku voisi antaa ohjeet kahden linuxin asentamiseen samaan koneeseen. (ihan perus opas kelpaa) mutta tässä asia minkä olen tehnyt tai luulen että olen tehnyt väärin:
-olen asentanut molemmille linuxeille oman käyttöjärjestelmän lataajan

ps. En tiennyt minne tämä aihe pitäisi laittaa joten laitoin sen tänne.[/quote]

Asenna yksi lataaja ja integroi siihen toisen koneen configuraatio myös. Vaatii hieman osaamista ja käsityötä…


Eero

Ok… saisiko vähäntarkempia ohjeita?
Siis jos ymmärsin oikein tämä menee jotakuinkin näin:
lataan ensin esim. mandrivan ja sen käynnistys lataajan pääkäynnistyslohkoon ja sen jälkeen lataan fedoran ilman lataajaa, mitä tämänjälkeen siis?

[quote=“MHFN, post:3, topic:820”]Ok… saisiko vähäntarkempia ohjeita?
Siis jos ymmärsin oikein tämä menee jotakuinkin näin:
lataan ensin esim. mandrivan ja sen käynnistys lataajan pääkäynnistyslohkoon ja sen jälkeen lataan fedoran ilman lataajaa, mitä tämänjälkeen siis?[/quote]

Itse muuttaisin tuota ainakin sen verran, että Fedorallekin asennetaan käynnistyslataaja esim. käynnistysosion alkuun. Sitten Mandrivan lataajaan täytyy vain lisätä semmoinen valinta, millä ladataan se Fedoran lataaja.

Mites tuo tehdään että mandivan lataajaan lisätään fedoran lataajaajan valinta?

Jos käytössä on GRUB-käynnistyslataaja (niin kuin todennäköisesti on), niin laitat sen asetustiedoston /boot/grub/menu.lst loppuun seuraavanlaisen tekstinpätkän:

title Toinen kaynnistyslataaja root (hd0,3) chainloader +1

Rivi “root (hd0,3)” määrittelee osion, miltä sitä toista käynnistyslataajaa haetaan. hd0,3 tarkoittaa ensimmäisen kiintolevyn neljättä osiota (paremmin tunnettu laitetiedostona /dev/sda4), hd2,0 kolmannen kiintolevyn ensimmäistä osiota, hd1,1 toisen kiintolevyn toista osiota jne.

Ok. Mutta laitanko mandrivan MBR:ään?

Tämän suhteen on kaksi vaihtoehtoa. Joko molemmat käynnistyslataajat asennetaan osioiden alkuun ja MBR:ssä pidetään ohjelmanpätkä, joka käynnistää aktiiviseksi (boot-lippu) merkityllä osiolla olevan käynnistyslataajan. Tai sitten toinen asennetaan MBR:ään ja toinen osion alkuun.

Tietääkö joku muuten, miten Linuxissa saisi kätevästi lisättyä MBR:ään yllämainitun pikku ohjelmanpätkän?

Jos asentaa vain yhden lataajan, niin herkästi sen asetustiedostoa joutuu päivittämään käsin aina, kun toisen jakelun ydin päivittyy. Tämä johtuu siitä, että päivittyneeseen ytimeen (vmlinuz) viittaava polku tällöin yleensä myös muuttuu. Ytimen päivityksen yhteydessä muuttuu automaattisesti vain sen käynnistyslataajan asetustiedosto, joka löytyy kyseisen järjestelmän /boot-hakemiston alta.

Tämä pitäisi tosin pystyä kiertämään niin, että luodaan erillinen boot-osio, joka sitten olisi liitettynä molempien järjestelmien /boot-hakemistoihin. Tässä järjestelyssä voi kuitenkin tulla ongelmaksi esim. oletuksena käynnistettävän kohdan vaihtelu “itsekseen”, kun paketinhallinnat muokkailevat asetustiedostoa.

On myös olemassa joitakin jakeluita, joissa ytimeen viittaava polku on aina sama (tai ainakin on olemassa symbolinen linkki, joka aina viittaa siihen uusimpaan ytimeen). Tällaisia ovat esimerkiksi Arch Linux ja openSUSE.

Tämä riippuu yleisesti ottaen ainakin seuraavista asioista:


Mikäli MBR:ssä on jo jokin käynnistyslataaja, niin luultavasti on yksinkertaisinta korvata se jollakin uudella sen sijaan, että laittaisi kaikki käynnistyslataajat osioiden alkuun.


Kumman jakelun miellät “pääjärjestelmäksesi”, ja jonka aiot pitää kauemmin? Nimittäin jos käynnistyslataajan tiedostot (jotka yleensä ovat jakelun juuriosiolla) häviävät, lakkaa kyseinen käynnistyslataaja toimimasta.


Osa jakeluiden asennusohjelmista ovat myös käynnistyslataajan suhteen hieman “huonokäytöksisiä”, esim. Ubuntun asennusohjelma käsittääkseni lisää oman grubinsa MBR:ään käyttäjältä sen kummempia kyselemättä. Eli jos on asentamassa tällaista jakelua, niin lienee helpointa antaa juuri sen käynnistyslataajan olla MBR:ssä.

Tämä ei kuitenkaan koske käsittääkseni sen paremmin Mandrivaa kuin Fedoraakaan, koska niiden asennusohjelmissa käynnistyslataajan asennuspaikkaa pystyy muistaakseni säätämään (löytyy jonkin lisäasetukset-valikon takaa tai vastaavaa).

[quote=“pb, post:8, topic:820”]Tietääkö joku muuten, miten Linuxissa saisi kätevästi lisättyä MBR:ään yllämainitun pikku ohjelmanpätkän?[/quote]Eihän MBR ole muuta kuin 512 tavua (itse ohjelma on tosin 440-446 ensimmäistä tavua) osion alussa, joten ohjelmapätkän lisääminen MBR:ään onnistuu ihan vaikka näin:

Tyhjennetään vanha MBR, mutta ei kosketa osiotauluihin ym.:

Kirjoitetaan ohjelmapätkä sinne:

cat ohjelma.bin > /dev/sdXOhjelma saa olla enintään 446 tavun kokoinen.

Onneksi sitä pystyy muuttamaan Ubuntussakin (muistaakseni viimeinen vaihe ennen varsinaista asennusta ja siinä se lisäasetus (tai vastaava) kohta), vaikka sen verran “huonokäytöksinen” se onkin ettei ilmoita erikseen käynistyslataajasta. :slight_smile: