Fedora16 - ei ääntä

Neitseellinen F16 asennus. Kaikki muu toimii suht’ koht’ OK mutta ääntä ei tule, mitään minnekään.

Kun komentotilassa kirjoittaa 'kmix tulee

$ kmix
QDBusConnection: session D-Bus connection created before QCoreApplication. Application may misbehave.
QDBusConnection: session D-Bus connection created before QCoreApplication. Application may misbehave.
$

Ja tietysti sama tulos kaikissa ääneen liittyvissä ohjelmissa, kaffeine, amarok, juk ja mitä niitä onkaan.

fedoran keskustelujen perusteella olen mm. antanut itselleni oikeudet ryhmään autio (/etc/group) ilman tulosta. Toinen yleinen ko. ongelman syy, nvidian ajurit, tuslkin minua kokskettaa koska minulla on radeonin kortti ja sillä mesa-ajuri.

Mistä päin tätä pitäisi lähteä purkamaan?

E

Aja tuommoinen alsa-info -niminen ohjelma (löytyy alsa-utils -paketista mikäli ei satu olemaan valmiiksi asennettuna). Se näyttäisi keräävän aika kattavan joukon tietoja järjestelmän äänilaitteista. Laita sen kirjoittama tiedosto vaikka liitteenä tänne niin katsotaan josko siellä olisi jotain selitystä nykytilanteelle.

Koeta myös asentaa pavucontrol-niminen ohjelma ja katso sillä, mitä kaikkia äänilaitteita pulseaudiolle asti näkyy. Ääntä tuottavat ohjelmat myös näkyvät pavucontrolissa mikäli kaikki toimii oikein.

Alsa-info asennettu ja ajettu. Vaikuttaa olevan OK.

http://www.alsa-project.org/db/?f=124f0f0dd22f5e4b3c8ce9b09f0049e2cd63d7c0

Pavucontrol asennettu ja tarkistettu. OK

Käyty oöydän alla tarkistamassa että kaiutinjohdot on pistetty oikeisiin tökkelihin. Nyt on. OK

:-[ :-[ :-[

hyvää loppuvuotta joka tapauksessa!

Itsellä aina mysteerisesti USB-kuulokkeista katosi jonnekkin ääni. Tähän auttoi se, että ajoi komentorivillä alsamixer ohjelman ja nosti sieltä volume palkin kuulokkeiden kohdalta takaisin vihreälle. Tämän siis gnome puolella.

eihän vaan mikseri ole mutella.