Firefox hyytyy monella kotimaisella sivulla

Linux Kubuntu 15.10 ja luen päivittäin paljon nettilehtiä. Keski- Suomalainen, Karjalainen, sekä moni muu lehti hyytyvät totaalisesti ja ei auta muu, kuin tappaa se. Olen aika ummikko kuitenkin näissä hommissa, mutta sen vertaa olen nyt saanut jotenkin selvitettyä, että ainakin tuollaiset osoitteet s.atemda.com e.thirdprensence.com on sellaisia , joissa Firefox jää ensin odottamaan jotain, jonka jälkeen koko homma pysähtyy? Päivälehdet Turun Sanomat Turkulainen Helsingin sanomat toimii, joten olen enemmän kuin ihmeissäni, mikä kilke tai sovelluksen osa puuttuu Firefoxista Chromium pyörittää nuo sivut hyvin

Tästä on ollut jonkin verran keskustelua tällä aikaisemminkin. Mitä lisäosia on käytössä?

Useimmiten hidastelu on johtunut jostain lisäosasta kuten Adblock Plussasta. Jos käytössä on Adblock Plus tai joku muu raskas mainosblokkeri niin kannattaa ottaa pois ja laittaa uBlock Origin tilalle.

Lisäksi Firefoxissa on nykyään myös sisäänrakennettu tracking protection -ominaisuus joka kannattaa laittaa päälle. Se nopeuttaa sivujen latautumista kun kaikkea turhaa roskaa ei ladata sivujen latauksen yhteydessä.

Tuossa noita vanhoja keskusteluja:

Eiköhän ongelmasi liity Adoben tarjoamaan suljettuun flash-pluginiin (Ubuntussa Flashplugin-installer, joka noutaa uusimman Adoben tarjoaman suljetun flash-kilkkeen, ja asentaa sen Ubuntu-järjestelmään) ja Firefox:in uusimpaan versioon. Chromium taas toiminee nimenomaan Pepperflash-lisukkeella (esim. http://packages.ubuntu.com/wily/pepperflashplugin-nonfree. On mielestäni jopa mahdollista, että käytettäessä Adoben flash-pluginia, voi Pepperflash aiheuttaa joitakin ristiriitoja? Tai päinvastoin.)
Fedorassa (XFCE4) sivut toimivat ongelmitta. Chromiumia en käytä, vaan käytän tiettyjen, yksittäisten sivujen kanssa (esim. katsomo.fi) ei-niin-suositeltavaa google-chrome-stable -selainta, johon on integroitu suljettuja flash-liitännäisiä, joita Adobe ei tarjoa ylipäätään Linux-jakeluihin.

Vastasin tähän jo eilenkin, mutta en huomannut katsoa mihin vastaus meni? Joten kertauksena Chromium taas ei tarvitse Pepperflash, niin kuin Firefox tarvitsee, että saa kolmosen videot pyörimään. Adblock Plus ja uBlock Origin päällä olo, tai pois olo, ei vaikuta asiaan. Nyt on myös kokeiltu Adobe Flash Player plugin pois ottoa, ei vaikutusta sivujen hyytymiseen? Lisää neuvoja odotellen? Ja etukäteen kiittäen

Voit kokeilla hyytyykö Firefox jos käynnistät sen safe-modessa ja menet sitten niille sivuille joilla se hyytyy tavallisesti.

Firefox voidaan käynnistää safe-modessa komentoriviltä parametrilla -safe-mode eli komentamalla:

firefox -safe-mode

Tai vaihtoehtoisesti graafisesti Firefoxista:
Päävalikko → Kysymysmerkkikuvake → “Käynnistä uudelleen lisäosat pois päältä…”

Jos Firefox toimii normaalisti safe-modessa eikä hyydy, niin ongelma on jossain laajennuksessa tai liitännäisessä.

Niin ei se tosiaan mikään salaisuus ole että Chromium on aina ollut vikkelämpi kuin Firefox. Ainakin kun itse olen kokeillut niin ihan käyttöjärjestelmästä riippumatta Chromium on ollut aina nopeampi eikä se hyydy isoillakaan sivuilla.

On käynnistetty safe moodissa, ei mitään vaikutusta asiaan

Kumpikin noista on jotain kohdennettuun mainontaan liittyviä osoitteita. Kävin tarkistamassa ja ainakin tuo atemda.com löytyy Firefoxin käyttämältä estolistalta. Firefoxin pitäisi estää träkkerit siitä osoitteesta automaattisesti kunhan ensimmäisessä viestissäni mainitsemani tracking protection -ominaisuus on kytketty päälle. Se ei ole oletuksena päällä vaan se pitää itse kytkeä päälle.

Tracking protectionin saa päälle kun kirjoittaa selaimen osoiteriville about:config ja kytkee asetuksen privacy.trackingprotection.enabled päälle (true).

https://wiki.mozilla.org/Security/Tracking_protection

Kiitos katson mitä tuo tekee

Tapahtuma ei muuttunut muuten, kuin sen, että tuli taas uusi odotuksen kohde.

s.atemda.com
e.thirdprensence.com
ab-bucket.appspot.com
Siirretään dataa osoitteesta www.ksml.fi

Jotenkin alkaa varmistumaan, että joku kilke puuttuu firefoxista, mutta mikä olisi kiva tietää?

“Komentosarja ei vastaa kutsuihin” - Kun klikkaa “Pysäytä kometosarja”, niin pääsee ainakin hetkeksi eroon moisesta. Tuolta löytyy kuva: http://www.jyrkinen.fi/asioita/kuvat/firefox-jumittaa.png

Olen miettinyt, että pitäisikö ottaa tavaksi huomauttaa asiallisesti lehteä asiakkaan tietokoneen jumittamisesta. Mikäli Firefoxissa ei ole bugia, niin kyse on aika huonosta asiakaspalvelusta.

Näitä lehtiä on mm Karjalainen ja moni muukin, joten on vaikea lähteä lehtiä moittimaan, kun itse pitäisi ensin tietää, mikä vika tähän johtaa?