FTP-serveriohjelma Ubuntu Linux Serveriin!

Hei,

Olen suunnitellut pitkään rakentavani Linux pohjaisen web-palvelimen mutta vielä en ole hyvää/helppokäyttöistä/toimivaa FTP-serveriohjelmaa löytänyt. Onko kellään kokemusta hyvistä FTP ohjelmista jotka tulevat toimeen Windowsin FileZillan kanssa tarvittaessa? entäs FTP-asiakasohjelmisto linuxiin? Palvelimen rautana tulee toimimaan 800mhz Celeron 256-512mb:n muistilla, yhteytenä ulkomaailmaan toimii 8/1 kaista, ja myöhemmin 10/10. Ja käyttiksenä Ubuntu Linux Server, joko uusin tai sitten ei ;D

Ja onko muuten kokemuksia tästä serveri ubuntusta, itse olen jo pitkään käyttänyt ubuntua mutta serveridistroon en ole koskenutkaan.

vsftpd lienee hyvä ja turvallinen.


Eero

Turvallista FTP:stä ei saa tekemälläkään. Suosittelen SFTP:tä, joka siis hoituu samalla daemonilla kuin SSH. Asiakasohjelmaksi kelpaa Windows-ympäristössä esimerkiksi FileZilla, linuxissa komentorivillä sftp ja työpöydällä mm. KDE:n Konqueror tai GNOME:n Nautilus. FTP-protokolla on tosiaan aika vanhentunut ja vaarallinen, siinä kulkevat salasanatkin täysin selväkielisinä Internetin yli. 10/10 yhteydelläkään SSH-salaus ei vielä muodostu minkäänlaiseksi suorituskykyongelmaksi.